Grønne alger på Teak!!!!!!!!!
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-04-09 17:04

Hej NG

Jeg har nu vasket båden 3 gange med autoshampoo...

Men nope... jeg kan ikke få det grønne skær af alger væk fra teaken....

Så... hvad er tryllekunsten?????????

Mvh
JR

Fra : Torben Bach

Dato : 13-04-09 18:16

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har nu vasket båden 3 gange med autoshampoo...
>
> Men nope... jeg kan ikke få det grønne skær af alger væk fra teaken....

Prøv at Google eller klik på dette link
http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Baad/Rengoer-doerk-risten-af-teaktrae/e_141_3705.page

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : HH

Dato : 13-04-09 11:40

Det kan være en udmærket måde at bruge noget kemi til at rense teak -
Hempels og andre leverandørers "teak-rens" er jo bare et pænere ord
for afsyring. Det er effektivt. Men jeg bruger nu en tur med
højtryksspuleren, det fjerne alt snavs fra mit teak i båden og også på
havemøblerne. Dem af teak bliver som nye, dem der er malet der er al
løs maling blæst af og de er efter tørring klar til en ny gang maling..
Men - men, ligesom med den kemiske kur er det jo hårdt for
overfladerne, så hvis man overdriver så er der til sidst ikke megen
træ tilbage. Ingenting varer jo evigt, men teaken i mit cockpit er nu
25 år gammelt og endnu ikke tjenligt til udskiftning selv om det har
fået den hårde tur en del gange.

Hans-Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-04-09 11:41

Vær blot opmærksom på at:

Efterbehandling der anvises:
Bland en del terpentin med to dele rå linolie.
Smør risten ind i blandingen.
Husk at linolie er selvantændeligt. Se her, hvordan du kan bortskaffe
kluden, så den ikke udgør en brandfare.

Er en form for efterbehandling, du kan også rengøre med en sæbespåner
i vand behandling, det giver en oliemættet og grå overflade. Den
gentage hver uge og giver en overflade som de gamle træskibes.

Du kan også påføre lak og enda en colean bwehandling.

Der er flere muligheder som afhænger af hvilken overflade du ønsker at
din teak skal fremtræde med.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 13-04-09 19:02

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> Så... hvad er tryllekunsten?????????
Hej
en stærk Vand / klorin blanding.
lad det trække lidt og skyl med rent vand.
gentages evt. et par gange.
lugten forsvinder hurtig.
har brugt det i mange år.
MVH
HO

Fra : Henrik K

Dato : 13-04-09 15:16

Puha....jeg bryder mig ikke om nogen af de forslag du har modtaget
indtil nu.

Højtrykspuling - ja effektivt, men også hårdt for dit dæk. Alt det
andet kemi er også skrappe sager, som udtørrer dit dæk.

Brug Rodalon i en 3 - 5% opløsning. Skal blot sprayes på dækket, så
forsvinder algerne i løbet af en uges tid.

vh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 22:27

Det er jeg enig i. Jeg har selv brugt teasktræsrens (component-A +B) på mit
dæk og det virker super godt. Men jeg har det bare bedst med at bruge
rodalon og brun sæbe. Det er super dyrt at skifte teak, hvis man har fået
det mishandlet.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-04-09 23:31

Tak for svar indtil videre...

Jeg tror jeg prøver rodalon, da jeg har noget stående...

Iøvrigt... mit dæk har fået en meget hård medfart fra tidligere ejere, plus
at det har sejlet rundt i sydens sol (middelhavet)
så jeg må blot passe på resterne...

Sidste år gav jeg således dækket Gori 22 (transperent) iblandet 33% Gori 44
Teak for at give det farve...

Mvh
JR

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-04-09 06:53

Jan Rasmussen forklarede:

> Sidste år gav jeg således dækket Gori 22 (transperent) iblandet 33% Gori 44
> Teak for at give det farve...

Den kombination har jeg også haft god erfaring med i et par år nu.
Det holder teaket pænt det meste af sæsonen.

Desværre har jeg kun teak på nogle kant- og håndlister, så jeg har lånt
lidt færdigblandet fra nabobåden, og jeg mindes at de sagde at der KUN
skulle iblandes ca. 10 % teakfarvet Gori 44 ellers vil teaken med tiden
blive for mørk.
Jeg spørger senere i dag til blandingsforholdet og vender tilbage med
svaret.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-04-09 18:46

Ole Pagh:
> Jeg spørger senere i dag til blandingsforholdet og vender tilbage med svaret.

Det er ca. 10 % Gori 44 der tilsættes - ellers bliver træværket for
mørkt, oplyses det.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Henrik K

Dato : 14-04-09 06:04

On 14 Apr., 00:30, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> Tak for svar indtil videre...
>
> Jeg tror jeg prøver rodalon, da jeg har noget stående...

Husk nu at der går 1 - 2 uger før du kan se resultatet af denne
behandling.

Mvh
Henrik

Fra : tjow

Dato : 14-04-09 16:57

For at undgå at få grønne alger på træværket smører jeg det forår og
efterår med ganske almindelig farveløs algerens/husrens fra byggemarkedet.
Det ses ikke og holder algerne 100% væk og koster omkring 10 kr for en
behandling!

Ole Thomsen

Fra : Henrik K

Dato : 14-04-09 14:27

On 14 Apr., 17:57, tjow <t...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> efterår med ganske almindelig farveløs algerens/husrens fra byggemarkedet.
> Det ses ikke og holder algerne 100% væk og koster omkring 10 kr for en

Læs indholdsfortegnelsen, og du vil opdage at du ligeså godt kan bruge
klorin, da det aktive stof i de fleste former for algerens er klor
(benzalkoniumchlorid)

Fra : tjow

Dato : 15-04-09 19:37

Du har sandsynligvis ret, men det hverken bleger eller lugter af klor...
men fjerner og forebygger mod alger.

Ole Thomsen

Fra : N/A

Dato : 15-04-09 20:39

Fra : N/A

Dato : 15-04-09 19:37

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 15-04-09 12:56

Det er ikke Klor men basismidlet er Alkylbenzyldimethylammoniumklorid
indeholder desuden 5 - 10% Kationiske overfladeakrive stoffer.
Af særlige forholdsregler: Brug særlig arbejdstøj ,egnede
beskyttelseshandsker og -briller/ansigtsskærm p.g.a. ætsningsfare.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 15-04-09 12:59

For at klargøre sammenhængen så er:
Alkylbenzyldimethylammoniumchlorid=Benzalkoniumchlorid=
Rodalon.

mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 15-04-09 20:39

Det var da utrolige kommentarer til at rense sin båd (og eller terrasse)
for alger eller forebygge imod med et ganske almindeligt middel fra
nærmeste byggemarked!!!!
Slap dog af Harding og Co. søsæt jeres både og tag ud og sejl, nyd en
solopgang, en maritim frokost, en lækker halvvind, en dejlig
ankerplads,en aften med grill på havnen og kram jeres koner i køjen...
nyd dog livet!
Hermed ikke flere kommentarer fra mig, for jeg skal ovennævnte.
God sejlsæson 2009 til jer alle.

mvh.
Ole Thomsen

www.tjow.dk

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 15-04-09 14:02

Hej Ole,

Der er fuld afslapning, båden er i vandet og de andre ting under
opsejling, vejret taget i betragtragtning.
God sejlsæson.

Mvh/Harding