Anode på 3-bladet volvo foldepropel
Fra : mikkel

Dato : 13-04-09 03:19

Hej i Gruppen.......

Da jeg i år monterede anode på min volvofoldepropel. Ville jeg lige
gøre lidt ekstra ud af det og monterede skruerne med loctitelåsevæske..

Så er det at det nu slår mig... Vil låse væsken virke som en isolering
og er der nok kontakt mellem anode og propellen.

Båden er kommet i vandet så det er ikke så nemt at tjekke.

Hvad siger i. Er der en ommer Båden op og så fense skruerne for
låsevæske ?

Mvh Mikkel

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-04-09 07:15

Du skal nok være særdeles uheldig om der ligger locktite imellem de
bærende flader på gevindet.
Fladerne vil være trykket mod hinanden og locktite udfylder kun
hullerne i bunden af hvert gevind.
Normalt laves skruerne ikke spidskantede men omkring 90% i dybden så
det er her at locktiten ligger og limer.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 13-04-09 07:30

Jeg synes det er helt fornuftigt det du har gjort. Jeg har på min
tilsvarende propel konstateret, at anoderne korroderer på indersiden
og ved skruehullet, og det ødelægger jo den metalliske forbindelse som
der gerne skulle være mellem propel og drev. Så derfor monterer jeg nu
mine anoder i en god gang sika, sådan at siderne og bagsiderne af
anoderne er forseglet mod propellen og sådan at der etableres
elektrisk kontakt mellem anoder og drev når man spænder skruerne fast.
I øvrigt kan jeg konstatere, at de anoder som sælges som originale
ikke har nogen indstøbt jernskive, som kunne sikre ordentlig mekanisk
stabilitet af anoden. Konsekvensen er, at når der er en smule tæring
rundt midten af anoden (som jo er ønskværdig for at anoden skal
beskytte) så svækkes anoden på midten, og "halvdelene" risikerer at
falde af meget før tid. Skruerne burde sådan set sidde med en i hver
ende af de tre anoder - men det er nok for meget at forvente af Volvo.
Min løsning med Sika bag anoderne har nu i 3 sæsoner vist, at de tæres
jævnt over hele overfladen og bliver på plads indtil de skal skiftes.
I øvrigt lever anoderne længere hvis propellen males med bundmaling!

Hans-Henrik