Uidentificeret el-komponent i motorrummet ~
Fra : Erik

Dato : 11-04-09 01:57

Hej folkens.

I erkendelse af, at jeg ikke helt kan gennemskue el-systemet i min
Starlett 29 garnjolle, er jeg gået igang med, at mærke det hele op og
lave tegninger af det.

Udmærket, for det viser bl.a., at al 12 V forbrug går på de 2
parallelkoblede startbatterier, mens kun mine 24 volt forbrugere
(projektører, horn og lastlænsepumpe) er forsynet fra de 2
seriekoblede 200 ah forbrugsbatterier.

Nå, men tilo spørgsmålet:
På mit forskot sidder der en skinne - http://farm4.static.flickr.com/3374/3430298547_c945d0d809_b.jpg
- med 2 klemmer og nogle kobbertråde imellem. De 2 tynde ledere med
blå stik er til amperemeteret, og her undrer jeg mig selvfølgelig lidt
over hvordan jeg skulle kunne opnå en strømmåling, ved at tilslutte på
den måde.
Der skulle vel ikke være en behjertet sjæl, som kan fortælle mig, hvad
det er for en dims og hvilke egenskaber den har. ?

Mvh. Erik Daugaard

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-04-09 09:36

Den 2009-04-11, skrev Erik:

> [...]
> amperemeteret, og her undrer jeg mig selvfølgelig lidt over hvordan jeg
> skulle kunne opnå en strømmåling, ved at tilslutte på den måde.

Det er en strømshunt til amperemeteret.
Strømmåling foregår normalt med at man måler spændingsfaldet over en
lille, kendt modstand, og det viste billede er den lille modstand.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Erik D

Dato : 12-04-09 04:32

OK Ole. Tak for svar. Så forstår jeg det bedre.

Fra : HH

Dato : 12-04-09 05:32

On 12 Apr., 12:32, Erik D <erikdauga...@gmail.com> wrote:
> OK Ole. Tak for svar. Så forstår jeg det bedre.

Ja, og en rigtig shunt til strømmåling er forsynet med 4 klemmer
(forbindelser), 2 strømklemmer og 2 spændingsklemmer.
De to strømklemmer er til at forbinde til hovedkredsløbet, altså
mellem fx. batteriet og hovedtavle (forbrugerne). De to
spændingsklemmer (der kan være meget mindre fysisk) er til
tilslutningen til måleinstrumentet der måler spændingsfaldet over
shunten, mellem de to spændingsklemmer. Her vil der være en
veldefineret modstand (måske kun nogle milliohm) der giver det
spændingsfald som amperemeteret i virkeligheden måler. Det er ofte kun
nogle millivolt. Konstrueret på denne måde undgår man usikkerheder i
shuntens modstandsværdi forårsaget af kontakt modstand i selve
hovedkredsløbet og dermed en rigtigere strømmåling.

Hans-Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-04-09 11:53

Det kræver at der er etableret en god bonding (rene metalflader under
terminalerne) som jeg der billedet så er området ikke særligt rent og
derfor kan der være en tilsvarende smudsbelægning ing under
terminalernes kontaktflader.
Prøv at skrue terminalerne af og rengør overfladerne. Skal der
anvendesså anven børster af samme materiale aluminium/messing/rustfri
som overfladerne der skal have kontakt. Når fladerne er fastspændte så
sprøjt kontaktrens på, ikke før.
Når kontaktfladerne ikke er rene vil overgangsmondstanden være større
og det vil give misvisende måling selv om der anvendes
firepunktsmåling.

Mvh/Harding