Tærezink på VP drev
Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-04-09 09:04

Er der nogen her der ved hvad en tæreanode på et Volvo Penta sejldrev er
lavet af (130 S)? Jeg har spurgt BM Marine i Køge, men de vidste det ikke
- de omtalte dog anoden som en zink.

Jeg synes det virker underligt at et aluminiumsdrev skulle kunne blive
beskyttet af en zink-anode.

Mvh

Carsten

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 10-04-09 02:31

Se: http://www.olympic-as.dk/documents/00077.pdf

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 10-04-09 03:46

Her er lidt mere: http://www.shipshop.dk/anoder_volvo_kits_til_z_drev-c-452_460.html

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 00:04

Det er da vist noget salgsgas, er det ikke ?? Aluminium ligger 2 gange i
spændingsrækken uden at den forklare hvordan det hænger sammen. Og at blande
alu og zink får nok ikke spændingspotentialet hen på den anden side af
zink'en

Og at en anode varer længe er jo ikke et salgsargument. Det vigtigste er jo
sådan set, at den beskytter. Ellers kunne man jo bare lade den ligge i
værktøjskassen, hvor den ville holde sig i årevis ....

Alu-anoder har bestemt sin berettigelse, men det Olympic link kunne jeg godt
tænke mig en forklaring på.

Anoderne til VP sejldrev er og skal være zink.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HH

Dato : 11-04-09 08:42

Biltema har sådanne anoder til en rimelig pris, men desværre vist kun
til foldepropel og til 110 og 120-drev.

Hans-Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-04-09 05:24

Du skal bare lede lidt længere i området "Anoder" så kommer du frem
til.
http://www.shipshop.dk/anoder_volvo_anoder-c-452_560.html

Ja angivelsen af aluminium to steder i olympus linket virker
forvirrende. Jeg tror atr de prøver som det ene punkt at anbringe
deres tæreprodukt i rækken.

I tabellen "Sammenligninger" kan man se hvor deres forskellige
produkter er anbragt i spændingsrækken og i tabellen nedenunder se
hvilken vandtype de forskellige produkter er egnet til.

Vil man lidt dybere ned i legeringssammensætningerne kan man slå de
forskellige MIL numre op og her se produkternes fulde specifikation.
De ligger frittilgængelige på nettet.

Desværre lever ikke alle fabrikater op til kravene og derfor skal man
nok ikke købe de billige kopiprodukter.

Selve sejldrevet er lavet af søvandsbestandigt aluminium ved
tilsætning af forskellige andre stoffer/metaller for at opnå gode
støbeegenskaber, gode overflade egenskaber, og så en stor bestandighed
mod søvand.
Problemet er at man derefter påbygger andre komponenter til
sejldrevet og af andre materialer. Det forøger de korrosive kræfter
ganske væsentligt og vil være som en korrosionsbombe på selve benet.
Man beskytter benet yderligere ved en og overfladebehandling i et godt
malingssystem. Desværre males der ikke indvendigt i benet hvor
saltvand føres igennem til motorkøling.
Et af de store problemer er at man ofte anvender en bronze propel der
i spændingsrækkefølgen ligger langt fra benets potentiale. Yderligere
mangler der ofte den isolerende plasticindsats mellem propel og aksel
og så bliver "festen" dyr.
Min nabo på vinterpladsen købte en ny Bavarian 31 midt på sommeren
sidste år og den har kun været i vandet i efteråret. Anoden på drevet
var væk da båden kom op, den runde anode på skroget over propelleren
var der kun en meget lille rest tilbage af. Det virker bekymrende,
foruden de mange andre udestående omkring båden som du også kender
til..
Det er vigtigt at holde øje med anodernes tilstand, man kan hoppe i
vandet og se efter.
Selvom der tilsyneladende er en del tilbage synsmæssigt kan de være
tærede således at der kun står en tynd krystalstruktur tilbage.
Når vægten er under det halve af en ny bør man skifte dem.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-04-09 06:54

Ja Indrium herer under spec MIL-A-24779 hvorimod
Specification Code US Mil Spec 18001K som de også som Zink
indeholder:
Iron Fe 0.005max.
Cadmium Cd 0.025-0.07
Copper Cu 0.005max.
Aluminium Al 0.10-0.50
Lead Pb 0.006max
Others total 0.10max
Zinc Zn Remainder
Potential Ag/AgCl -1.05 V
Capacity- Amp.hr/kg 780

Det vil altid være bådpruducentens problem han har ansvaret for den
samlede konstruktion.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-04-09 12:23

Det er da altid den du køber af der har ansvaret for leverancen. Hven
han bruger underliggende til at udføre arbejde for ham, er dig
uvedkommende. Sælger har alene ansvaret i.h.t. købeloven.
Måske har han bestemt at mundmalingen skulle tilsætte rigelig profitol
fo malingen er der heller ikke meget tilbage af. Men stadigvæk det er
sælger der leverer en klargjort båd.
Jeg tror nu ikke at du skal hænge dig i malingen den har nok ikke
indflydelse på om anoderne er tæret.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-04-09 14:16

Carsten praktisk alle bundmalinger indeholder kobber og i 2003 blev
følgende regler fastsat for afgivelsen til omgivelserne:
De indebærer blandt andet, at bundmaling til lystbåde højest må
frigive 200 µg Cu/cm2 efter de første 14 dage og højst 350 µg Cu/cm2
efter de første 30 dage. Det betyder, at havmiljøet spares for en del
kobber. Fabriksnye fritidsbåde til eksport og skibe, der skal på
langturssejlads, er fortsat undtaget fra reglerne.

Jeg tror da også at der er lavet en installationsfejl på den
pågældende båd; men igen, sælger er ansvarlig.

Selvom du mener det bedste om Bavarian så har en anden sejler i havnen
fået leveret en båd hvor kølen var skævt monteret, det så tydeligt at
alle kunne se det. Det på trods af Bavarians monteringsudstyr og
strenge kontrol.
Her var der også et problem som skulle løses gennem samme sælger. Det
blev løst i forbindelse med at køberen fik en større båd fra Bavarian.
Det sidste burde have været unødvendigt men det var måden der gav den
fornødne tilfredshed for parterne.

Hvilken type bundmaling anvender du?

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-04-09 16:31

Du kan jo bruge alusafe til sejldrevet.
Det er en selvpolerende kobberfri bundmaling, specielt fremstillet til
aluminiumsbåde og -drev.

Forbehandling og påføring: Overfladen skal være ren, fri for olie og
tør. Rens med Degreaser eller Yacht Cleaner. undersøg om gammel og ny
bundmaling er forenelige, om nødvendigt påføres 1 lag Yacht Primer
inden påføring af 2 lag AluSafe.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 13-04-09 07:10

På sejldrevet kan du bruge Alusafe f.eks.

Fra : Torben Bach

Dato : 10-04-09 11:12

Carsten Jensen wrote:
> [...]
> det ikke - de omtalte dog anoden som en zink.
>
> Jeg synes det virker underligt at et aluminiumsdrev skulle kunne blive

Jeg har et 110S drev, men sådan som jeg ser det, så beskytter tærezinket
dels aksel og skruen. Hos mig er der heller ikke nogen form for "isolering"
imellem zink-ringen og selve sejldrevet.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 10-04-09 06:55

Det skal der heller ikke være. Tærezinken sidder på det metal som
anoden skal beskytte og anoden "spises" i stedet for drever m.m.

se dette link:
http://www.shipshop.dk/galvanisk_t%C3%83%C2%A6ring_forklaret_af_shipshop___mgduff-a-28.html

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-04-09 14:35

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-04-09 14:37

Den Fri, 10 Apr 2009 12:11:39 +0200 skrev Torben Bach:
> Jeg har et 110S drev, men sådan som jeg ser det, så beskytter tærezinket
> dels aksel og skruen. Hos mig er der heller ikke nogen form for
> "isolering" imellem zink-ringen og selve sejldrevet.

Men hvis dit drev er lavet af aluminium, så må dit drev da ofre sig for
en zinkanode? Eller hvad er det jeg misforstår? Måske er den lavet af
noget andet end zink?

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 11-04-09 16:57

Den Fri, 10 Apr 2009 16:26:12 +0200 skrev news tele dk:
> Dit sejldrev er beskyttet af et epoxylag eller lignende. Krads hul i
> dette, til det bare metal, og du vil se korrosion på stedet. Hvilket jo
> indikerer, at legeringen på "zinken" ikke er helt iorden. Den skal jo
> ligge i spændingsrækken, så den ryger først.

Det er jo netop også det jeg ikke forstår. At noget lavet af zink skulle
kunne beskytte et drev af aluminium. Med hensyn til at kradse hul i
malingen kan jeg f.eks. forestille mig at det over tid sker helt af sig
selv i vandindtaget.

Nå, men en ny koster så vidt jeg ved 440,- kr. til et 130-drev så det er
da muligt at den er lavet af magnesium eller noget andet specielt. Jeg
ville bare høre om der rent faktisk var nogen som vidste noget om det.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 11-04-09 18:54

Den Sat, 11 Apr 2009 18:59:51 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> Hvad er problemet ? Zink er mindre ædelt end aluminium, så zinken ofres
> før drevet. Alt er som det skal være.

Det siger du godt nok - men så er der da noget galt med f.eks.
opstillingen af spændingsrækken hos en del hjemmesider, f.eks. Wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A6ndingsr%C3%A6kken

I følge den er Al mindre ædelt end Zn og så er alting altså ikke som det
skal være. For så ofrer Al sig for Zn.

Det kan selvfølgelig være at det jeg forstår som zink (altså det som
bruges i offeranoder) ikke er rent zink eller at drevet ikke er af rent
aluminium, og at det er det som sætter tingene på rette plads. Det kunne
jo bare være interessant at få opklaret af fagfolk (og her kunne BM
Marine så ikke hjælpe).

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 09:29

Den Sat, 11 Apr 2009 21:55:53 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:
> Du skal læse to "gudeartikler" om dette emne:

Ja - det var gode artikler. Tak for dem. Skemaet på wikipedia ser ud til
at være forkert med hensyn til Zn og Al. Det er der mange referencer til.
SÃ¥ blev jeg da det klogere :)

> De er lavet af virkelig kompetente mennesker og ikke det
> "folkedemokrati" der hersker på wikipedia

Jeg er heller ikke specielt imponeret af Wikipedia på dansk, men på
engelsk synes jeg almindeligvis det er ret godt til de ting jeg
interesserer mig for.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 10:35

Den Sun, 12 Apr 2009 11:29:25 +0200 skrev news tele dk:

> Problemet er nok for mange, at de ikke kan få opgivet det reelle indhold
> af "tærezinkens" legering.

Det kan du naturligvis have ret i. Mit problem var nu snarere at jeg
havde fået forkerte oplysninger om placeringen af zink og aluminium i
spændingsrækken, og det forvirrede mig. Men det er da rigtigt at meget
zink har andet end bare zink i sig. Jeg tror bare ikke det bruges til
anoder.

Mvh

carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 13:22

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 15:30

Den Sun, 12 Apr 2009 05:54:28 -0700 skrev harding:
> Det vil altid være bådpruducentens problem han har ansvaret for den
> samlede konstruktion.

BÃ¥dproducenten har ikke ansvar for at drevet er malet med forkert

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 20:04

> [...]

> malingen den har nok ikke indflydelse på om anoderne er tæret.

Jeg tror ikke på at en anode tærer væk på en halv sæson, med mindre der
er noget galt med installationen. PÃ¥ en Bavaria installeres motoren

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-04-09 23:05

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-04-09 08:33

Den Mon, 13 Apr 2009 00:29:02 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> Den er gal. Man må ikke bruge alm. bundmaling på drevet.

Det har du jo nok ret i, men jeg bruger Trilux Prop-O-Drev fordi de bl.a.
skriver at den er "suitable for use on aluminium and stainless steel".
Jeg er simpelthen så godtroende og nem at overtale :)

Den fungerer helt eminent med hensyn til begroning, både på drevet og
skruen, men den har faktisk lidt kobber i sig (ifølge dens datablad
kobberthiocyanat 2,5 - 10). En nabobåd prøvede sidste år Hempels
gennemsigtige drev-maling, men det var ikke nogen succes, så jeg er
skeptisk med hensyn til Hempel.

Skulle jeg kun bedømme på baggrund af sikkerhedsdatablade ville jeg
næsten helt sikkert bruge Hempels drevmaling fordi den ikke indeholder
kobber og fordi det eneste aktive stof i Prop-O-Drev netop er
kobberbaseret. Men bedømt efter effekten må jeg sige at Prop-O-Drev
vinder fordi det i modsætning til Hempel (jf. naboens erfaring) virker og
fordi de siger at det kan bruges på aluminium. Der har indtil videre ikke
vist sig tæring på drevet og anoden er ikke overdrevent slidt.

Nu må vi se om det er en klog beslutning eller ej :)

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-04-09 08:37

Den Sun, 12 Apr 2009 15:31:15 -0700 skrev harding:

> Du kan jo bruge alusafe til sejldrevet. Det er en selvpolerende
> kobberfri bundmaling, specielt fremstillet til aluminiumsbåde og -drev.

Ja - Tak for rådet, men jeg er altså ikke specielt imponeret over Hempels
drevmaling i forhold til Trilux Prop-O-Drev. Selv om den indeholder
kobber siger de alligevel at den er velegnet til alu-drev, og med hensyn
til virkning er den suveræn. Nu må vi se - måske vil den over tid spise
drevet, men det har jeg endnu ikke set tegn på.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-04-09 21:52

Den Mon, 13 Apr 2009 22:03:07 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> NÃ¥... nu bliver jeg klogere..... Jeg var overbevist om at trilux var
> kobberfri. Det skal jeg lige checke på dåsen inden der kommer mere på af
> det.

Det troede jeg sådan set også, men så kom jeg til at læse deres datablad,
og så blev jeg klogere. Men så længe de siger den er ok, så tror jeg på
dem.

> Hempels gennemsigtige ??

Prop Clear. En maling som skulle være god til propeller, men som viste
sig at være til grin. Der virker Trilux Prop-O-Drev til gengæld perfekt.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-04-09 21:57

Den Mon, 13 Apr 2009 21:55:03 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:

> Sjovt. Jeg har præcist modsat erfaring. jeg skiftede til tri-lux, fordi
> det er mere praktisk på spraydåsen. Men jeg har aldrig haft så mange
> rurerer på drevet som efter jeg skiftede væk fra alu-safe.

Nej, men min sammenligning er heller ikke med Alusafe, så det kan godt
være at jeg i stedet skulle bruge det på drevet.

Prop-O-Drev, brugt efter vejledningen med tre lag og så videre, fungerede
fuldstændigt perfekt sidste sæson. Også på skruen. Ikke en rur i sigte!

Virker Alusafe på skruen? Kan det holde?

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 14-04-09 10:46

Den Tue, 14 Apr 2009 11:40:12 +0200 skrev news tele dk:

> Man bør huske "Lotterifaktoren" i spørgsmålet med rurer. Det er jo
> således med de små dyr, at de ikke forekommer alle steder i samme
> koncentration.

Det er helt sikkert rigtigt, men uden oplysninger om rurs liv og levned i
vandet antager jeg bare at de forekommer lige fordelt over alt. Det
passer sikkert ikke, men jeg har ikke noget bedre bud.

Nu ser jeg over nogle sæsoner. Foreløbigt har Prop-O-Drev virket fint,
men det nager mig at der er kobber i malingen. Til gengæld nager det mig
også at Hempel om Alusafe siger at det er beregnet til områder med lav
vækst. Det giver mig indtryk af at det nok ikke er specielt effektivt,
selv om jeg selvfølgelig ikke kan vide det med sikkerhed.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-04-09 13:33

Den Wed, 15 Apr 2009 10:41:00 +0200 skrev news tele dk:
> Jeg mener det var sidste år, vi havde fat i en undersøgelse lavet af
> nogle studerende på, var det Århus uni, omhandlende netop Rures liv og
> levned.

Ja, men de beskrev ikke rurs fordeling i vandet. De var mere optaget af
den enkelte rurs liv og levned. Så vidt jeg da husker. Krapyl! Rur altså
- ikke de studerende.

> Ang. Alusafe: Jeg har brugt det gennem mange år.
> Som regel har der ikke været rurer på selve drevet, men så har der også
> været år, hvor der har været nogle enkelte.

Jeg tror det er forskelligt hvad man oplever. På båden Andante http://
www.ankerpladsen.dk/teknik.html (tak til blueocean for linket) skriver
han at både AluSafe og Prop-O-Drev kun er begrænsede succeser.

> Selve skruen polerer jeg, og ser ingen forskel fra tiden, hvor jeg
> malede den med bundmaling.

Jeg tror du har ret i at din havns placering spiller en rolle for dine
erfaringer, for jeg kender en del der har utalioner af rur på deres
skruer efter en enkelt sæson.

Mvh

Carsten