Billigt alternativ?
Fra : Lars Thorborg

Dato : 09-04-09 09:33

Hej alle
Skal som de fleste andre igang med at ordne båd, og søger derfor et billigt
alternativ til Hempels Thinner 808, som jeg bruger til at fortynde Mille
Ultimate 2. Bunden blev spulet let med højtyksspuler ved optagning, og som
vanligt gi´r jeg den 1 gang fortyndet bundmalig, det er nok til at holde
alger ( minus lidt snask ) og rurer væk hele sæsonnen. I disse krisetider må
man jo spare, og tænkte om der findes noget Borup Kemi, der kan gøre det ud
for 808?

God Påske
Hilsen Lars
ISIS - Bianca 28 - Frederikssund

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 18:38

808 er så vidt vides et Xylen derivat. Det er jo en Hempel hemmelighed, så
helt præcis er der ingen andre end dem der ved det. Du kan jo prøve med alm
Xylen, men jeg ville ikke gøre det. Du må max fortynde det 10% (svarende til
ca 10-15 kr 808) og det anbefales ikke. Hvis det virkede lige så godt, så
havde Hempekl selv gjort det. Tro mig, de forpasser ikke en chance for at
tjene lidt mere på produkterne.

Hvis du gerne vil spare så er min anbefaling:

1: Lad være med at bruge højtryksspuleren. Det er aldeles unødvendigt. En
god stor svamp tager meget mindre og mere nænsomt.

2: Rul bundmalingen i et tyndt lag en kold dag, så ikke det tører medens man
arbejder. Så kan man bedre trække det lidt ud.

3: Hvis du sejler så lidt, at du ikke bruger et tyndt lag på en sæson, så
kan du nøjes med at male den hvert andet år.

4: Allerbedst er det at have et lag bundmalig med en kontrastfarve i bunden.
Så kan man nøjes med at male den i vandlinien, på roret og der hvor malingen
faktisk er slidt af.

Bjarke
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Lars Thorborg

Dato : 20-04-09 16:20

Hej Bjarke
Tak for rådene. Båden har nu fået et lag med Hempels 808. Med hensyn til
afvaskning, synes jeg højtryksrenseren er hurtig og man bliver ikke så våd
og beskidt under operationen, men din fremgangsmåde bliver måske brugt næste
gang, da min renser vist er frostsprængt i vinter

Hilsen Lars Thorborg

ISIS -Bianca 28- Frederikssund

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49de3284$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 22:01

Så medens du bliver lidt våd på armen, så kan du jo trøste dig med, at du
skåner miljøet samtidig med at du sparer penge. Ærmet bliver tørt igen.