Impellerskift på Mercury 40EFI - ikke for ~
Fra : Per

Dato : 08-04-09 16:28

Hej NG !

Jeg har netop skiftet impeller på min 'Mercury 40EFI - og hold da op hvor
var det omstændigt og besværligt.

Ikke at skifte selve impelleren, men at få geararmen i låst fast igen - det
var for viderekomne.

Man skal rykke på en lille plast dims for at lade en lille stift gå i hak
med armen.

Og der er intet plads overhovedet - jeg måtte løsne et hav af ledninger og
plader for at kunne komme til. OG så virker det ekstremt spinkelt - en lille
4 mm stift holder gerarmen på plads via en sirligt plastikdims.

Det undrer mig at de har valgt sådan en løsning, gad vide om det er fordi
vil vil have at man skal gå på værksted ?

Og hvorfor er det ikke lige til at gå til - jeg mener en impeller er da en
alm. sliddel der skal skiftes ofte.

ER der andre der har samme opfattelse som jeg ?

mvh. Per

Fra : claus b.p.

Dato : 10-04-09 14:11

Per wrote:
> [...]
> da en alm. sliddel der skal skiftes ofte.
>
> ER der andre der har samme opfattelse som jeg ?

Fuldstændig enig.
Selv på mine store Ford dieseler er impelleren gemt bag og under diverse
kølere mv. og i styrbord side er det nærmest umuligt at komme udenom
motoren, så det kræver akrobatiske øvelser og følen sig frem, at skrue de 8
skruer ud, samt endnu mere akrobatik at få den gamle impeller lirket ud.

Mvh. Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 10-04-09 23:39

claus b.p. wrote:

> [...]
> udenom motoren, så det kræver akrobatiske øvelser og følen sig frem,
> at skrue de 8 skruer ud, samt endnu mere akrobatik at få den gamle
Og netop hjemkommet fra felten, hvor disciplinen skift af brændstoffiltre
stod på øvelsesplanen, måtte jeg konstatere at det bestemt heller ikke er
designet af et menneske med hænderne skruet normalt på. Lige over
filterholderne er nemlig strategisk placeret en intercooler, hvorfor
skruerne ikke kan tages ud og monteres med en ny pakning, uden at man
afmonterer både det ene og det andet. - SUK - En 10 minutters øvelse tager
pludselig et par timer. Nå, godt så, - så slap man da for at taste på
computeren så længe.

Mvh. Claus