Turen går til Kreta
Fra : Steen

Dato : 17-05-09 14:44

Kreta til sommer.
Kan det betale sig at veksle hjemme eller dernede, og er der andre tips
i den forbindelse?

Fra : Karsten Madsen

Dato : 17-05-09 15:00

Steen frembragte:

Check www.kretaforum.dk - her sidder de kompetente folk ;)

Fra : Brian Lund

Dato : 18-05-09 06:38

> Kreta til sommer.
> Kan det betale sig at veksle hjemme eller dernede, og er der andre tips i
> den forbindelse?

Da Kreta er en del af grækenland bruger de euro, det kan næppe betale sig at
veksle der nede..!
(Jeg tror somend ikke det er dyrere at veksle der nede, jo måske lidt, men
det er næppe billigere end her hjemme.)

Brian

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 10:56

Brian Lund skrev:

> [...]
> veksle der nede..!
> (Jeg tror somend ikke det er dyrere at veksle der nede, jo måske lidt, men

Selvom jeg i min sparekasse har fået den fordel at jeg kan veksle uden
at skulle betale gebyr, er der stadig den faktor at jeg køber til
bankens salgskurs.
I en lokal ATM betaler man også gebyr, men får til gengæld pengene til
Visa's(?) anderledes lave dagskurs!

Derved er min kundefordel ikke så gunstig at det kan svare sig at veksle
hjemmefra - For den der tillige skal betale gebyr ved valutakøb i sin
bank/sparekasse er fordelen ved at hæve i udlandet større.

Tip:
Veksl evt. 100 Euroner hjemmefra og ved ankomst tilsvarende beløb og
sammenlign efter hjemkomst udgiften ved de to valuta-køb!

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-09 11:58

> [...]
> salgskurs.
> I en lokal ATM betaler man også gebyr, men får til gengæld pengene til

Når jeg hæver penge i en ATM i udlandet betaler jeg ligeledes den kurs min
bank forlanger for Euro (7,53 kr/eur) plus de forlanger 30 kr i gebyr for at
bruge en automat i udlandet! Det bliver hurtigt dyrere end at veksle
hjemmefra da jeg kun kan hæve noget der ligner 2000 kr per dag.

Det tror jeg de fleste banker gør på den måde?

Brian

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 12:59

Brian Lund skrev:

> Når jeg hæver penge i en ATM i udlandet betaler jeg ligeledes den kurs min
> bank forlanger for Euro (7,53 kr/eur) plus de forlanger 30 kr i gebyr for at
> bruge en automat i udlandet!

Det lyder som du taler om visa-kursen ved brug og ikke om veksel-kursen
ved valutakøb hen over skranken?
Ellers har min sparekasse til forskel en allerhelvedes til dyr valuta

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-09 15:27

> Det lyder som du taler om visa-kursen ved brug og ikke om veksel-kursen
> ved valutakøb hen over skranken?
> Ellers har min sparekasse til forskel en allerhelvedes til dyr valuta

Det er også ved brug! Min bank ligger ikke inde med kontanter, af nogen
slags.
Jeg kan til gengæld veksle gebyrfrit hos forex valuta
(http://www.forexvaluta.dk) kursen er lige nu 7,6461 så ja det er lidt
dyrere end hvad banken forlanger!

Men lad os sige jeg hæver 250 EUR det koster mig 1882,5 kr + 30 kr i gebyr,
det giver en vekselkurs (med gebyr iregnet) på 7,65 altså lidt mere end hvad
jeg skal betale ved forex! Hvis jeg så kun hæver 100 EUR bliver det
pludseligt meget dyrere.

Nu ved jeg at man ind imellem kan være så heldig at købe større summer af
euro på de danske rasteplads-grillbarer/spisesteder, ihvertfald i det
sønderjyske. Det er dog mest om sommeren de ligger inde med større summer af
euro (for flere tusinde kr i euro). Min far har indimellem gjort netop dette
og fået for 5-6000 kr i euro til kurs 7,5!

Brian

Fra : Steen

Dato : 23-05-09 16:43

Tak til alle for svarene