Hvilken GPS er god til at gå med?
Fra : Lars

Dato : 10-05-09 16:28

Jeg har en Route 66 - Model Maxi (version 8,0 ) men den er mest egnet i
bilen, da den meget hurtig taber strøm..

Jeg har været ved at kikke på Garmin Oregon 400, men jeg kommer nok til at
savne at have vejkort på Cypern.. (
http://www.garmin.dk/products/image/4/14110/18/0/ )
Batterierne skulle ifølge specs. holde sig i 18 timer .

Er der nogen der kan anbefale nogen ?

Mvh

Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-09 17:33

"Lars" <lars_c_e@aarhusmail.dk> writes:

> Jeg har været ved at kikke på Garmin Oregon 400, men jeg kommer nok til at
> savne at have vejkort på Cypern.. (
> http://www.garmin.dk/products/image/4/14110/18/0/ )
> Batterierne skulle ifølge specs. holde sig i 18 timer .

Det tror jeg bestemt også den gør, altså holder de 18 timer. Men er
Cypern ikke en del af Europa, for så burde der da være vejkort med.

Dem jeg kender der bruger en Oregon er glade for den. Men de bruger
den nu mest til geocaching. (www.geocaching.com eller
www.geocaching.dk)

Og normalt er det billigste sted i Danmark at købe den slags
marinetorvet.dk, men det kan sagtens findes billigere i det store
udland. Og Garmin er kendt for deres rigtig gode service.

Mvh Trine, der "blot" har en god gammel gul eTrex. :)

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Lars

Dato : 10-05-09 17:53

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> udland. Og Garmin er kendt for deres rigtig gode service.
>
> Mvh Trine, der "blot" har en god gammel gul eTrex. :)

Cypern er en del af Europa ( det blev Cyoern da de kom ind i EU.- før i
tiden var det lilleasien/mellemøsten.) Der står på det link jeg skrev at der
ikke er vejkort på Cypern, og ved batterier skriver de 18 timers .......

Jeg skal ikke bruge det til andet end det st slippe for at købe kort / gå
rundt med kort - i alle mulige byer...

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-09 18:13

"Lars" <lars_c_e@aarhusmail.dk> wrote in

> Er der nogen der kan anbefale nogen ?

Måske ikke lige det du havde regnet med, men...

Jeg bruger min java mobil og Nav4All (nav4all.com) sammen med en lille BT
GPS. Fordelene er overvældende og ulemperne få.

Minusser:
- Du betaler dyr datatakst i udlandet for at få beregnet ruter. Har du
brug for kortmateriale er datamængden særligt belastende for pengepungen.

- Indtastning af adresser kan være besværligt og langsommeligt på en
mobil.

- Man belaster sin mobils batteri.

Plusser:
- Softwaren er gratis og du har altid adgang til nyeste kortmateriale.
Stortset worldwide.

- Ruter og adresser kan planeres hjemmefra via internet, så indtastninger
begrænses.

- Dansk interface med dansk stemmenavigation.

- Annonym navigering på gadeplan. Man er ikke indlysende turist.

- Rigtig god integration med f.eks. strømsparefunktioner og andet på
mobilen. På lange lige stræk er skærmen slukket, og tænder først når en
handling er nært forestående.

- Kan bruges som almindeligt kort uden GPS.

Når jeg parkerer bilen et sted jeg ikke er kendt, og gerne vil gå lidt på
opdagelse, så har softwaren en funktion der kan huske hvor bilen står. Så
kan man bare gå på opdagelse uden at tænke på hvor man er parkeret.

Når jeg ikke bruger GPS'en ligger den ikke og flyder et eller andet sted.
Jeg har den faktisk altid ved hånden og kan bruge den selv i situationer
jeg ikke havde forudset. Den er altid upto date og virker som sagt uanset
hvor jeg måtte rejse hen. Sålænge du kan få kontakt til internet, til
beregning af ruter. I USA har jeg ganske ofte brugt hotellers WiFi til
beregning af ruter.

Jeg bruger pile- og stemme navigering, som er billigere i data trafik. Et
groft estimat (afhænger af mange parametre) siger at det koster ca. 50,-
kr pr. 1000 km at bruge softwaren i udlandet. Det er ihvertfald
deromkring mine regninger ligger. Skal man navigere meget i et bestemt
område kan man overveje et lokalt data SIM kort.

Nav4All er ikke det eneste mobilalternativ. Der findes flere andre der
udemærker sig på andre måder. Til min mobil følger Wayfinder faktisk med,
jeg kender en anden gratis navigation der hedder Amaze, og de fleste
store navigationsfirmaer har også mobilløsninger.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-09 20:33

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Jeg bruger min java mobil og Nav4All (nav4all.com) sammen med en lille BT
> GPS. Fordelene er overvældende og ulemperne få.

Kan den tåle regnvejr? Jeg synes en stor fordel ved Garmins håndholdte
er at de kan tåle at blive tabt i en vandpyt fra to meters højde og
blive glemt i vandpytten en halv times tid uden at gå i stykker.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-09 21:27

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Kan den tåle regnvejr?

Sagtens.

> Jeg synes en stor fordel ved Garmins håndholdte
> er at de kan tåle at blive tabt i en vandpyt fra to meters højde og
> blive glemt i vandpytten en halv times tid uden at gå i stykker.

Jeg har en Beachbuoy, købt til strandbrug. Den er 100% vandtæt og telefonen
kan stadig betjenes omend med besvær. Navigation er problemfrit.

Og ellers ved jeg der findes clearcases til mange mobiler.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 06:16

> [...]
> savne at have vejkort på Cypern.. (
> http://www.garmin.dk/products/image/4/14110/18/0/ )
> Batterierne skulle ifølge specs. holde sig i 18 timer .

Jeg er meget tilfreds med min Garmin Vista Hcx.
Den holder strøm ca. 28 timer på en fuld opladning m. 2400 mHa batterier.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=339607

Skal skærmen være størrere kan jeg anbefale deres 60 Csx model - den er
lækker, men har en lille antenne, som efter min mening gør den mindre
anvendelig.
Ellers er den, efter mine erfaringer, funktionsmæssig magen til Vista'en.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=317450

Endelige laver Garmin jo også deres Nuvi 500, den er efterhånden langt nede
i pris (i forhold til da den kom ud), den er 100% vandtæt og kan bruges til
det hele.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=387221

Mvh
Allan