Magnetisk bagage
Fra : jos

Dato : 30-04-09 10:41

Jeg ser der er "proffesionelle bagageadministratorer" her, så kan nogen
forklare fornuften i følgende:
På rundtur i Kina (med adskillige indenrigsfly) havde jeg på en markedsplads
købt nogle små legetøjssnurretoppe, som pga. nogle små magneter kunne svæve
et par centimeter over den tilhørende plade. Magneterne (4) var vel omkring
½*½*2 cm.og det hele var pakket i 2 fine papæsker på omkring 10*10*2 cm. med
billede af et par knægte det legede med "ufoer".
Jeg havde selvfølgeligt lagt æskerne i den store kuffert. Til alles store
overraskelse, blev jeg personligt hentet af tolderne EFTER aflevering af
kufferter i checkin da vi påbegyndte hjemrejsen.
De havde min kuffert liggende på en skranke, og ville have mig til at åbne
den. Efter lidt gennemrodning, fandt de de 2 legetøjspakker, og jeg fik at
vide at de ikke måtte udføres, og de blev sammen med min underskrift og mit
pas affotograferet, og arkiveret i deres system.

Hvilke Internationale Regler har jeg overtrådt?
- og tør jeg forsøge indrejse i Kina igen

finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-09 21:04

"jos" <jos@her.dk> wrote in

> Hvilke Internationale Regler har jeg overtrådt?

Du har overtrådt IATA-DGR reglerne udstedt af International Air Transport
Association.

Iflg. IATA-DGR er magnetiske emner (MAG) klassificeret som farligt gods
(fareklasse 9), fordi de kan lastes så de påvirker flyets instrumenter. Man
skal derfor have kendskab til mængden før det evt. kan lastes forsvarligt
på en given flytype.

Man ser alvorligt på MAG fordi det optræder som såkaldt hidden DGR i
passagerbagage. Dit legetøj har sikkert ingen betydning, men det kunne det
få hvis alle andre passagerer havde lignende MAG mængder i bagagen.

> - og tør jeg forsøge indrejse i Kina igen

Helt sikkert. Nu kender jeg ikke de kinesiske myndigheders procedurer, men
vær forberedt på at din bagage måske udsættes for et særlig grundigt tjek.

Jeg er nysgerrig.... fik du en bøde eller andet?

Fra : jos

Dato : 01-05-09 10:40

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> særlig grundigt tjek.
>
> Jeg er nysgerrig.... fik du en bøde eller andet?
Ok, en rimelig og forståelig forklaring. Jeg kan ikke mindes at have set
"magnetisk" som forbudt, i nogen beskrivelse af forbudte emner. Det ku' så
også tyde på en lidt beurokratisk afgørelse. Jeg er sikker på at der skulle
specialudstyr til at måle magnetismen
Nej jeg fik ikke bøde, men en lidt ubehagelig oplevelse i deres håndtering
af forbryderen, samt at jeg blev håndskrevet ind i en kæmpestor bog, med
navn, adresse, fødselsdato mm. - lidt i stil med oplevelserne på et par
arbejdsbesøg i Tjekoslovakiet og Østtyskland, nogle år før murens fald

finn

Fra : wetlesen

Dato : 01-05-09 02:59

On 30 Apr., 11:41, "jos" <j...@her.dk> wrote:
> [...]
> pas affotograferet,  og arkiveret i deres system.
>
> Hvilke Internationale Regler har jeg overtrådt?
>  - og tør jeg forsøge indrejse i Kina igen

Jeg har en lignende oplevelse med Cimber Air i Danmark. Jeg blev
stoppet fordi jeg havde et par højtalere i min bagage. De indeholder
som bekendt også magneter. Efter konference med flyets kaptajn fik jeg
dog lov til at tage højtalerne med og fik dog ikke mit pas
affotograferet, Forklaringen var, at magneterne kunne påvirke flyets
instrumenter.
Kjeld