Groteske Priser
Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-04-09 12:16

Hej,

Jeg er i gang med at booke flybilletter, og jeg er faldet over noget
meget mystisk. Hvis jeg søger efter "one-way"-billetter på f.eks.
Lufthansa og Swiss på rejser i Europa, får jeg nogle helt groteske
priser. F.eks. vil Lufthansa have omkring 7000 kroner for en billet
fra København til Geneve. Vælger jeg derimod "round-trip", bliver
prisen omkring 2000 kroner. Kan det virkelig være rigtigt?

Jeg har testet det på flere destinationer, og mønstret er det samme.
Tilsyneladende er det kun SAS, der har tålelige priser for "one-way"-
billetter.

Har jeg overset noget? Det skal bemærkes, at SAS er den eneste, der
flyver direkte, men det forklarer jo ikke prisforskellen mellem one-
way og round-trip.

--
Michael Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 19:32

> [...]
>
> Har jeg overset noget? Det skal bemærkes, at SAS er den eneste, der
> flyver direkte, men det forklarer jo ikke prisforskellen mellem one-

Sådan er det - one way er vanvittigt dyrt hos de originale udbydere af
rejser.

Jeg skulle bruge en 'one way' fra Seattle til København.
Den beflyves af SAS direkte - men det ville de have 8000 kr for!
En retur kunne jeg få for ca. 5000 kr. -
Endte med at søge hos en anden udbyder (men på samme rute) og fandt her en
one way for ca. 3500 ...

Jeg brugte www.lessno.com - til at finde min SAS one way billet - billigere
end SAS kunne tilbyde den til.

Mvh
Allan

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 29-04-09 00:23

Michael Knudsen skrev:
> Hej,
>
> Jeg er i gang med at booke flybilletter, og jeg er faldet over noget
> meget mystisk. Hvis jeg s�ger efter "one-way"-billetter p� f.eks.
> Lufthansa og Swiss p� rejser i Europa, f�r jeg nogle helt groteske
> priser. F.eks. vil Lufthansa have omkring 7000 kroner for en billet
> fra K�benhavn til Geneve. V�lger jeg derimod "round-trip", bliver
> prisen omkring 2000 kroner. Kan det virkelig v�re rigtigt?

Ja, det er helt almindeligt.
Enkeltbilletter er tit latterligt dyre når man sammenligner med
returbilletter, i alt fald når det er returbilletter, som opfylder visse
krav som fx at man er væk en lørdag.

Jeg har nogen gange købt en returbillet og kun brugt den første del.

Nogen gange kan det endda være billigere at købe to returbilleter
(A->B->A og B->A->B) og kun bruge udrejsen på hver af dem, end at købe den
returbillet, men egentlig havde brug for.

Og husk at ud af de 2000 kr er der dobbelt så meget lufthavnsskat som af
de 7000 kr.

--
Niels

Fra : Peter T.

Dato : 29-04-09 15:47

In article <newscache$um3uik$ni81$1@news.webpartner.dk>, nn@agol.dk
says...

> Nogen gange kan det endda være billigere at købe to returbilleter
> (A->B->A og B->A->B) og kun bruge udrejsen på hver af dem, end at købe den
> returbillet, men egentlig havde brug for.

Af og til er der også tilbud på rejser fra A til C via B, der er
billigere end blot fra A til B. Det udnytter enkelte hvilket medfører,
at vi (bagageportørerne) skal til at finde et enkelt stykke bagage ud af
måske 200 stykker.

"Siger passagereren, at det er en sort kuffert med hjul? Aha, tak. Ehm
giv mig lige tag-nummeret igen...". Mindst 9 ud af 10 kufferter er
sorte og med hjul. :) Af og til får vi beskeden så sent, at kufferten
allerede er på vej videre til C, selv om passageren stod af i B pga.
ultrakort connectiontime samt flyforsinkelse. Bare ærgerligt.

--
Peter T.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-09 17:41

Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> [...]
> billigere end blot fra A til B. Det udnytter enkelte hvilket
> medfører, at vi (bagageportørerne) skal til at finde et enkelt stykke

Hvis man har tænkt sig at stå af i B, tjekker man ikke sin bagage ind
til C.

> "Siger passagereren, at det er en sort kuffert med hjul? Aha, tak.
> Ehm giv mig lige tag-nummeret igen...".

Der er mange andre (og bedre) værktøjer til at minimere den bagage
mængde der skal søges i.

> Af og til får vi beskeden så sent, at kufferten
> allerede er på vej videre til C, selv om passageren stod af i B pga.
> ultrakort connectiontime samt flyforsinkelse.

Det kan kun ske hvis der sker brud på sikkerhedsprocedurer. Det kan jeg
ikke forestille mig er almindeligt forekommende.

Når andet trods alt forekommer, skyldes det procedure- eller human
factor fejl. Det skal nævnes at min viden på området primært kommer fra
CPH's største groundhandler.

Fra : Peter T.

Dato : 29-04-09 18:16

In article <Xns9BFCBE119338kentoldhoj@oldhoj.dk>, oldhoj@gmail.com
says...

> Hvis man har tænkt sig at stå af i B, tjekker man ikke sin bagage ind
> til C.

Jeg ved det er forekommet en håndfuld gange med air baltic til eller fra
vilnius eller riga. Det kommer forøvrigt også an på hvor erfaren med
flyvning passageren er.

> Det kan kun ske hvis der sker brud på sikkerhedsprocedurer. Det kan jeg
> ikke forestille mig er almindeligt forekommende.

Nej. Vi har rigeligt med matchbagage fra SAS, der skal videre med feks.
LX eller BT og en del af det når kun frem til flyet i sidste øjeblik
pga. meget kort connectiontime. Og her har det skam været igennem
transitbåndet, hvis det er en af disse sikkerhedsprocedurer, du tænker
på.

> Når andet trods alt forekommer, skyldes det procedure- eller human
> factor fejl. Det skal nævnes at min viden på området primært kommer fra
> CPH's største groundhandler.

Og min er fra den næststørste (og næsteneste). :)

--
Peter T.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-09 20:11

> Jeg ved det er forekommet en håndfuld gange med air baltic til eller
> fra vilnius eller riga.

Og du er sikker på det er ovenstående scenarie der er sket? Netop
BT'eren er en af de hyppigste offload årsager foranlediget af politi
eller T&S.

> Det kommer forøvrigt også an på hvor erfaren med
> flyvning passageren er.

Helt sikkert.

> [...]
> øjeblik pga. meget kort connectiontime. Og her har det skam været
> igennem transitbåndet, hvis det er en af disse sikkerhedsprocedurer,

Slet ikke. Så er bagagen jo matchet med en passager. Jeg formoder i
lever op til minimumskravene for matching af bagage.

Men jeg er da klar over at SGS har langt flere sikkerhedsprocedurer,
dels fordi myndighederne stiller større krav til en dominerende
groundhandler, dels fordi SGS' procedurer tager udgangspunkt i de
(højere) krav SGS' største kunde (SAS) stiller.

> Og min er fra den næststørste (og næsteneste). :)

Personligt er jeg glad for at det er Novia og ikke nogle af de store
udenlandske firmaer der har overlevet. Godt gået at 2 små lokale
bonderøvsfirmaer sparker røv på 2 store multinationale selskaber som
Menzies og Servisair

Fra : Peter T.

Dato : 29-04-09 23:43

In article <Xns9BFCD794A6132kentoldhoj@oldhoj.dk>, oldhoj@gmail.com
says...

> Og du er sikker på det er ovenstående scenarie der er sket? Netop
> BT'eren er en af de hyppigste offload årsager foranlediget af politi
> eller T&S.

De plejer kun at kigge forbi, hvis de er interesseret i noget. Og de
står næppe og venter på bagagen ved et bånd i ankomsthallen. :) Men det
kommer selvfølgelig an på hvad vej bagagen skal.

> Slet ikke. Så er bagagen jo matchet med en passager. Jeg formoder i
> lever op til minimumskravene for matching af bagage.

Med blot et enkelt år i lufthavnen (forrygende arbejdsplads forøvrigt),
så er det begrænset hvad jeg ved. Al bagage bliver naturligvis matchet..
Men pt. sker det ved flyveren, omend vi kører tests med vores eget grej,
der er linket op til gaten. Det glæder vi os alle til at få til at
spille. Og så nærmer vi os SGS-standarden.

> [...]
> groundhandler, dels fordi SGS' procedurer tager udgangspunkt i de
> (højere) krav SGS' største kunde (SAS) stiller.

Hmm.

> [...]
> udenlandske firmaer der har overlevet. Godt gået at 2 små lokale
> bonderøvsfirmaer sparker røv på 2 store multinationale selskaber som

Ja, lad os nu se. Der er jo hele tiden rygter om noget nyt på stumperne
af Nordic Aero. Men det er rart, at Menzies er ude. Det er faktisk
rigtigt, rigtigt rart!

--
Peter T.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-09 14:50

> De plejer kun at kigge forbi, hvis de er interesseret i noget. Og de
> står næppe og venter på bagagen ved et bånd i ankomsthallen. :) Men
> det kommer selvfølgelig an på hvad vej bagagen skal.

Det typiske scenarie er følgende:
En PAX til BT'eren lander med et SAS fly. Der er short connection.
Politiet henter PAX ved gaten fordi han har lavet noget snavs. Imens
fisker QTB (Quick Transfer Bagage) bagagen ved flyside og kører den
direkte til BT'eren. Her bør lastefolkene så tjekke at PAX rent faktisk
kommer med flyveren inden bagagen lastes. Ellers skal de efterfølgende
igang med at finde bagagen

> Med blot et enkelt år i lufthavnen (forrygende arbejdsplads
> forøvrigt)

Helt enig.

Al bagage bliver
> naturligvis matchet. Men pt. sker det ved flyveren, omend vi kører
> tests med vores eget grej, der er linket op til gaten. Det glæder vi
> os alle til at få til at spille.

Så bliver der sikkert også færre bagageeftersøgninger. Det er mit indtryk
i stadig er lidt lowtech på bagagematchning og derfor oftere må lave det
hårde manuelle arbejde med bagagesøgning

> Ja, lad os nu se. Der er jo hele tiden rygter om noget nyt på
> stumperne af Nordic Aero.

Lufthavnen er DK's største rygtesmedje ALT kan ændre sig selv i
sidste sekund. Man må lære at leve med at det er en meget dynamisk
arbejdsplads og være indstillet på at tilpasse sig. Først da bliver man
rigtig glad for stedet også på lang sigt.

> Men det er rart, at Menzies er ude. Det er
> faktisk rigtigt, rigtigt rart!

Som sagt er jeg meget glad for at det er Novia der er tilbage.

Fra : ks

Dato : 30-04-09 16:57

On 30 Apr 2009 13:50:16 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:
> [...]
>i stadig er lidt lowtech på bagagematchning og derfor oftere må lave det
>hårde manuelle arbejde med bagagesøgning

Bare lige et spørgsmål for nysgerrigheds skyld:
Når al bagagen er lastet og man finder ud af at passageren mangler ,
har man så et eller andet smart system til hurtigt at finde den .
Eller er der kun den hårde vej frem og kikke dem efter en efter én.

Fra : Ulvir

Dato : 30-04-09 17:15

"ks" <stretch234@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har man så et eller andet smart system til hurtigt at finde den .
> Eller er der kun den hårde vej frem og kikke dem efter en efter én.

Netop det skete for mig på en Ryanair flight fra Stansted til Aarhus. Vi
sad i over en time, mens de rodede og rodede..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-09 20:32

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> wrote in

> [...]

Det afhænger af hvor godt lastefolkene har været klædt på, så at sige.
Lad os tage de 2 yderpunkter (men med sammenlignlige bagagemængder):

En mellemstor chartermaskine til en kortdistance destination. Det kunne
være en håndlastet Airbus 321 til Mallorca. Maskinen er håndlastet for at
kunne udnytte lastrummene maksimalt og spare brændstof. Automatiske
lastesystemer fylder og vejer.

Af hensyn til fueløkonomi lastes så meget som muligt samlet bagerst i
flyet. Typisk 140 stk. bagage og 40 stk restbagage forrest i flyet måske
endda lastet bagved returcatering. Al bagagen er ens teknisk set
(indtjekket i CPH og skal til PMI). Ingen ved præcis hvor et bestemt
stykke bagage ligger. Sådan en bagageeftesøgning kan tage lang tid,
afhængig af hvor erfarne lastefolkene er, optil 1 time.

Næste eksempel. En maskine til Stockholm med indkomne transitpassagerer
hvoraf nogle skal videre fra Stockholm. Nogle er forretningsfolk.
Flytypen er en håndlastet MD80'er, fordi meget bagage alligevel har så
kort connection at man ikke kan nå at pakke bagagen i containere.

Bagagen er delt op af hensyn til hurtig behandling ved ankomsten i ARN.
Det betyder at når man får info om hvilken bagage der skal findes, kan
man allerede lave en grovsortering (Det er lokalbagage til ARN og er
derfor lastet forrest i flyet f.eks.).

I SGS har man mange infos om bagagen. Det er muligt at følge bagagens vej
i systemet eller f.eks. se om det er såkaldt heavy bagage (bagage der
ikke kan eller må håndteres af det automatiske sorteringsanlæg).

Dygtige lastefolk kan derfor med de givne oplysninger forudsige ca. hvor
der er størst sandsynlighed for at bagagen er lastet. Endvidere vil
"risikobagage" været lastet til sidst. Allerede ved checkin vil noget
bagage blive mærket som risikobagage (gæsten er måske lettere beruset
eller andet), bagage med short connection vil blive lastet separat, osv.

Sådan en bagage eftersøgning kan ganske ofte klares helt uden
forsinkelser, ja nogle gange helt uden bagageeftersøgning fordi bagagen
ganske enkelt ikke er lastet endnu (risikobagage). I ekstremtilfælde
tager det måske 15 min.

Selv eftersøgningen af f.eks indkommen transitbagage er hurtigere, fordi
man ved hvor bagagen kommer fra og det er hurtigere visuelt at tjekke,
end at skulle læse et tag nummer hvergang.

Bagageeftersøgning kræver god forberedelse for at man kan foretage den
hurtigt og så belastningsreduceret som muligt. Ikke alle lastefolk er
lige dygtige eller har de nødvendige værktøjer og erfaring. Især erfaring
er en utrolig stor faktor.

> Netop det skete for mig på en Ryanair flight fra Stansted til Aarhus.
> Vi sad i over en time, mens de rodede og rodede..

Ryanair er et eksempel på et selskab der optimerer sin økonomi og service
efter at alting går som det skal, for at holde billetprisen så lav som
muligt. Det betyder bare at når tingene ikke går som de skal, bliver det
enetn dyrere, mere omstændeligt eller ligefrem uladsiggørligt.

Fra : Peter T.

Dato : 30-04-09 17:43

In article <rvhjv45e3d8n08dn2nivp6ksh4g5nccu8q@4ax.com>, stretch234
@get2net.dk says...

> [...]
> har man så et eller andet smart system til hurtigt at finde den .
> Eller er der kun den hårde vej frem og kikke dem efter en efter én.

Både og. Det kommer an på lastemetoden og krydscheck af passagerlister
kontra bagageliste (hvis dette er tilstede). Er det lastet i bulk, dvs
hver kuffert er løftet ind i lastrummet, kan man risikere, at bagagen
ligger inderst bag 200 stykker bagage, der gennemsnitligt vejer 15 kg.
Er det lastet i containere, tjekker man listerne for hver container,
piller den rigtige container ud og finder bagagen i denne. Det er
bøvlet og tager tid og kan meget snildt medføre en forsinkelse af
afgangen uanset hvor smart systemet er.

--
Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 30-04-09 17:49

In article <Xns9BFDA11F661E2kentoldhoj@oldhoj.dk>, oldhoj@gmail.com
says...

> Så bliver der sikkert også færre bagageeftersøgninger. Det er mit indtryk
> i stadig er lidt lowtech på bagagematchning og derfor oftere må lave det
> hårde manuelle arbejde med bagagesøgning

Lowtech? Vi bruger bingokort på nogle flyselskaber, så hos os er den
dybe tallerken og ilden dårligt opfundet. :)

> Lufthavnen er DK's største rygtesmedje

Mit tidligere hverv som freelance tekniker indenfor teater og rock var
også en rygtesmedje. Sammenlignet med dette er lufthavnen en sand
hønsegård.

> Som sagt er jeg meget glad for at det er Novia der er tilbage.

Du er da også så diplomatisk. :)

--
Peter T.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-09 20:40

> Lowtech? Vi bruger bingokort på nogle flyselskaber, så hos os er den
> dybe tallerken og ilden dårligt opfundet. :)

Bingokort? Lyder sgu festligt I SGS har lastefolkene en trådløs PDA og
kan matche bagagen realtime ved flyside.

> Du er da også så diplomatisk. :)

Det er helt rigtigt opfattet.

Fra : Peter T.

Dato : 01-05-09 11:17

In article <Xns9BFDDC68C4307kentoldhoj@oldhoj.dk>, oldhoj@gmail.com
says...

> Bingokort? Lyder sgu festligt I SGS har lastefolkene en trådløs PDA og
> kan matche bagagen realtime ved flyside.

Jajaja. :) Det er faktisk drønirriterende i hallen og giver unødvendigt
tidspilde. Og det især ved matchtags, der ikke har en flip, vi kan rive
af. Så skal der skrives af i hånden.
Vores koder er dog ved at brygge noget software sammen, som linker op
til gaten, så der krydstjekkes med passagerlisten hos dem når vi scanner
bagagen i hallen. Vi kørte de første betatests fornylig og lige nu
rettes der blot småfejl inden det kommer op at køre. Men trådløse PDAer
ved flyside kommer vi sgu nok til at glo langt efter. Betatesten
virkede heldigvis ganske fortrinligt og vi glæder os vanvittigt. :)

--
Peter T.

Fra : Ivar

Dato : 29-04-09 20:54

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Jeg har nogen gange købt en returbillet og kun brugt den første del.

Ja, det kan man gøre. Man kan dog ikke regne med kun at bruge
den anden del. Nogle sletter automatisk reservationen på hjemrejsen,
hvis man ikke bruger udturen.

Ivar Magnusson

Fra : bosol

Dato : 29-04-09 00:56

On 29 Apr., 02:23, Niels Elgaard Larsen <n...@agol.dk> wrote:

> [...]
> returbillet, men egentlig havde brug for.
>
> Og husk at ud af de 2000 kr er der dobbelt så meget lufthavnsskat som af

bruger ALTID edreams.com

Fra : Lars

Dato : 29-04-09 21:03

Michael Knudsen wrote:
> [...]
>
> Har jeg overset noget? Det skal bemærkes, at SAS er den eneste, der
> flyver direkte, men det forklarer jo ikke prisforskellen mellem one-

Kastrup - tror du vi er millionærer?

Jeg ville booke på AIR-BERLIN eller TAP's side - så tidligt som muligt
(selvfølge med afgang fra Hamburg)
- Så sparer du mange penge. ( husk at hente en 10 euro rabatkupon til
parkering på lufthavnens hjemmeside)

Du skriver ikke hvornår du vil afsted men - lige nu kan jeg da se priser fra
29 euro ( og op til 54 euro ) ( godt nok til Zürich - men der er udemærkede
togforbindelser i SCH.)

Lars

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-04-09 00:13

On Apr 29, 10:02 pm, "Lars" <lars_...@aarhusmail.dk> wrote:

> Jeg ville booke på AIR-BERLIN eller TAP's side - så tidligt som muligt
> (selvfølge med afgang fra Hamburg)
> - Så sparer du mange penge. ( husk at hente en 10 euro rabatkupon til
> parkering på lufthavnens hjemmeside)

For sent ... jeg har allerede booket SAS fra København (ud til Geneve
og hjem fra Zürich). Jeg tjekkede faktisk afgange fra Hamburg, men jeg
fandt ikke noget. Det var de groteske one-way priser, der var
problemet. Jeg var meget fokuseret på Lufthansa (jeg har en masse
bonus miles, som jeg gerne vil brænde af), så jeg kan godt have
overset de to andre.

Jeg har hverken bil eller kørekort, så rabatkuponen kan jeg desværre
ikke bruge.

--
Michael Knudsen

Fra : Mogens

Dato : 30-04-09 07:36

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> overset de to andre.
>
> Jeg har hverken bil eller kørekort, så rabatkuponen kan jeg desværre

Der er ikke rigtig noget fra Hamburg til Geneve. Jeg bookede også med
SAS fra Kastrup.

Fra : N/A

Dato : 30-04-09 07:36

Fra : jimmi1311

Dato : 04-05-09 06:04

On 28 Apr., 23:15, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Har jeg overset noget? Det skal bemærkes, at SAS er den eneste, der
> flyver direkte, men det forklarer jo ikke prisforskellen mellem one-

Du skal vel hjem igen på et tidspunkt, men måske fra en anden
destination??

Hvis du fx vil flyve til New york og hjem fra LA en måned senere, kan
du finde billige billeter på expidia.dk

MVH
Jimmi

Fra : Michael Knudsen

Dato : 04-05-09 13:47

On May 4, 2:03 pm, jimmi1311 <wolf...@gmail.com> wrote:

> Du skal vel hjem igen på et tidspunkt, men måske fra en anden
> destination??

Det er just det, der er problemet.

> Hvis du fx vil flyve til New york og hjem fra LA en måned senere, kan
> du finde billige billeter på expidia.dk

Snedigt. Det havde jeg ikke opdaget. Jeg har altid brugt expedia.com,
som Google linker til per default. Der kan jeg ikke umiddelbart finde
noget tilsvarende (selv om det jo nok er der et sted).

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 04-05-09 23:45

Jeg har netop købt en retur til Denver,Colorado USA med afrejse i
begyndelsen af oktober og retur 14 dage senere; 2705 DKK- Denver er bestemt
ikke det billigste sted at flyve til i USA!. En enkelt billet til Denver
koster lige nu 3588 DKK.

Returbiletten er SÆRDELES billig!!!

Der er ingen logik

Jeg søger altid flybilletter hos momondo.com (I øvrigt dansk), som er en
overordnet søgemaskine for alle de andre søgemaskiner, der søger på
flyselskaber. Derpå får jeg de billigste priser

/Morten

PS! Jeg har heller ikke fundet stedet hvor man kan finde billige "videre"
fly

Fra : Stig Nielsen

Dato : 05-05-09 09:27

> [...]
On May 4, 2:03 pm, jimmi1311 <wolf...@gmail.com> wrote:

> Du skal vel hjem igen på et tidspunkt, men måske fra en anden

Du kan altid vælge flyselskabets hjemmeside, som jeg altid finder billligst,
og så vælge multicity, så kan du smide så mange stops ind som muligt.

rejsefeber.dk har også den mulighed hvor du kan flyve ud til en by og hjem
fra en anden, men som sagt det er meget sjældent at man finder det billigere
end på flyselskabets egen hjemmeside.

Hver gang jeg har fundet det billigere på søgemaskinerne, så er der et eller
andet i vejen, når man når frem til betalingen og vupti er prisen steget.