Bukit Merah - Orangutanger!
Fra : Søs

Dato : 20-04-09 14:34

Hej!

Er der nogen her, der har besøgt Bukit Merah, nær Penang i Malaysia?

Der skulle fastlandets eneste rehabiliteringscenter for orangutanger ligge,
på en ø der hedder Orang Utan Island!

Er det en ligeså spændende oplevelse, som stederne på Borneo?

"Problemet" er, at det er regntid på Borneo, når vi skal til Malaysia, og at
vi derfor er blevet frarådet at tage derover!

Så kan dette sted være en "erstatning", når vi gerne vil se orangutanger i
mere "naturlige" omgivelser end i zoo?

Vi ved godt, at de kun lever vildt på Borneo (og Sumatra), men kommer man
tættere på dem der, end i Bukit Merah?

Hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs.

Fra : PA

Dato : 21-04-09 10:51

"Søs" <lars.irene@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere "naturlige" omgivelser end i zoo?
>
> Vi ved godt, at de kun lever vildt på Borneo (og Sumatra), men kommer man

Bukit Merah er nærmest et tivoli.

Der ligger et rehabiliteringscenter for orangutanger i Kuching
-Sarawak-en times flyvning fra fastlandet.

MVH Per

MVH Per

Fra : Søs

Dato : 21-04-09 13:41

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Bukit Merah er nærmest et tivoli.
>
> Der ligger et rehabiliteringscenter for orangutanger i Kuching
> -Sarawak-en times flyvning fra fastlandet.
>
> MVH Per

Hej Per!
Mange tak for dit svar!

Så kan det jo nærmest være ligemeget med Bukit Merah, hvis det er som et
tivoli.
Det er ikke det, vi gerne vil!

Er det rehabiliteringscentret i Kuching, der er det bedste på Borneo?
For jeg kan se på tabeller, at det regner ca. 5 gange så meget der, som i
Kota Kinabalu længere nordpå!!
Og hvor jeg også mener at have læst, at der ligger et rehabiliteringscenter
i nærheden af - eller tager jeg fejl?

Og hvilken en af dem, er nemmest at komme til at besøge?

Har du selv været der i regntiden?
Og hvor på Borneo?

For flere har som sagt, klart frarådet os at tage derover, da store dele er
oversvømmet i regntiden, og derfor helt lukket ned!
Og det lyder ikke så spændende.

Venlig hilsen Søs.

Fra : PA

Dato : 21-04-09 19:00

> [...]
>
> For flere har som sagt, klart frarådet os at tage derover, da store dele
> er oversvømmet i regntiden, og derfor helt lukket ned!

Regntid i troperne er et underlig størrelse.
Er du i lavland regner det meget mindre end i bjergene.
Det du ikke kan i regntiden er at sejle op ad floderne
og besøge de lokale stammer som stadig lever som
stenaldermenesker.Natinalparkerne er også lukkede.
Men orangutanger kan du se året rundt.
NB. de har brug for dine penge.
I Kuching har du kun en times kørsel.
Tag en anden gang (uden for regntid)en tur til Saba
og bo på Mount kinabalu i en hytte,så vil du se
natur i verdensklasse.
NB. Jeg var engang i Saba i tørtiden.
der var brænde alle steder så vi intet kunne se for røg.
Sådan er naturen !!!

Hilsen Per

Fra : Stig Nielsen

Dato : 27-04-09 08:50

> [...]
> Og hvor jeg også mener at have læst, at der ligger et
> rehabiliteringscenter i nærheden af - eller tager jeg fejl?

Jeg vil klart anbefale Sepilok der ligger lige uden for Sandakan i Sabah.

Her kan man nemlig også fortsætte videre ud til Turtle Island og se på
havskildpadder hvis man har lyst.

Centret ved Kuching er for småt, der er alt for mange aber til et for lille
område, til gengæld kan du komme lidt tættere på dem her, da der ikke er de
samme gangbroer som ved Sandakan, så de kravler tit henover hovedet på dig

Alligevel vil jeg foretrække Sandakan fordi der er væsentligt mere at se på
i dette område end ved Kuching.

Kuching har ikke meget andet end aberne og så Iban-folket.
Havet er ikke så godt at bade i fordi der er brandmænd, jeg taler af
erfaring

Stig