/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forsinket/udskudt forårsklargøring
Fra : JS


Dato : 14-05-09 21:02

Hej Gruppe,

Jeg er i den situation at jeg er i udlandet nu og har brug for at
bruge min '96 CBR600F3 samme dag som jeg kommer hjem. Den står nu tørt
og varmt i en kælder og har gjort det siden november sidste år.

Er det en dårlig idé at tage den op, tjekke dæktrykket og så ellers
køre 3-400 km før jeg kan komme til at skifte olie eller anden
klargøring? Forudsat at den starter, naturligvis.. Den fik stort
service for 2-3000 km siden (april sidste år).

Hvad skal der ellers gøres før sådan én er klar til sæsonen? Dette er
første vinteropbevaring mens jeg har ejet den.

Tak!

/J

 
 
"J.C.Kløve" (15-05-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 15-05-09 05:38

JS skrev:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg er i den situation at jeg er i udlandet nu og har brug for at
> bruge min '96 CBR600F3 samme dag som jeg kommer hjem. Den står nu tørt
> og varmt i en kælder og har gjort det siden november sidste år.
>
> Er det en dårlig idé at tage den op, tjekke dæktrykket og så ellers
> køre 3-400 km før jeg kan komme til at skifte olie eller anden
> klargøring? Forudsat at den starter, naturligvis.. Den fik stort
> service for 2-3000 km siden (april sidste år).
>
> Hvad skal der ellers gøres før sådan én er klar til sæsonen? Dette er
> første vinteropbevaring mens jeg har ejet den.
>
Gør du blot det - du ville jo heller ikke køre bilen på væreksted hvis
den havde stået et par måneder.
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
http://dunant65.blogspot.com/

Anders Majland (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-05-09 06:45


>> Er det en dårlig idé at tage den op, tjekke dæktrykket og så ellers
>> køre 3-400

> Gør du blot det - du ville jo heller ikke køre bilen på væreksted hvis den
> havde stået et par måneder.

Enig - og kør du blot til næste ordinære service/olieskift ... (eller en
gang om året ...)

Det var lidt noget andet hvis den havde stået et halvt med skiftende
temperaturer der havde givet kondens i olie og benzin ... Men når den har
stået "tørt og varmt" så er det bare at komme ud og køre ...

Men hvis du kan vente på det var det måske en ide lige at lade lidt på
batteriet inden første startforsøg - evt dræne gammel benzin ud af
karburatorerne (men det er nok ikke til at komme til på en cbr ?)

/A


Simon (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 15-05-09 06:26

JS wrote:
> køre 3-400 km før jeg kan komme til at skifte olie eller anden
> klargøring? Forudsat at den starter, naturligvis.. Den fik stort
> service for 2-3000 km siden (april sidste år).

Det tror jeg heller ikke "gør nogen skade" .. til gengæld anbefaler de
fleste at skifte olien umiddelbart før vinter-pausen (i stedet for til
sæsonstarten)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Jens Jacob Bager Jen~ (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-05-09 07:43

> Er det en dårlig idé at tage den op, tjekke dæktrykket og så ellers
> køre 3-400 km før jeg kan komme til at skifte olie eller anden
> klargøring? Forudsat at den starter, naturligvis.

Kør! Bare der er strøm på batteriet.Det kan godt være fladt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



JS (15-05-2009)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 15-05-09 08:11

On May 15, 2:43 am, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> > Er det en dårlig idé at tage den op, tjekke dæktrykket og så ellers
> > køre 3-400 km før jeg kan komme til at skifte olie eller anden
> > klargøring? Forudsat at den starter, naturligvis.
>
> Kør! Bare der er strøm på batteriet.Det kan godt være fladt.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Tak til alle..! Jeg vil prøve at hive den op og så ellers bare ud over
stepperne

Yep - måske den lige skal have lidt starthjælp fra en bil. Jeg bliver
ikke overrasket hvis batteriet er fladt, i hvert fald..

/J



Thomas Jensen (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 15-05-09 16:31

>Yep - måske den lige skal have lidt starthjælp fra en bil. >Jeg bliver
>ikke overrasket hvis batteriet er fladt, i hvert fald..

husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader noget
kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade mcén.
Men der skulle være nok på et bilbatteri uden den er startet Også så
bilen kan starte bagefter.

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11



Jens Jacob Bager Jen~ (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-05-09 18:43

> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader
> noget kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade
> mcén.

En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så der
er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-09 19:19

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader
>> noget kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade
>> mcén.
>
> En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så der
> er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.
>
Det skulle lige være fordi at starteren nok er det eneste elektriske
komponent som ikke kan forventes at blive udsat for 14V og derfor måske
ikke er skabt til det :-/

--
Armand.
(som ikke har tænkt over dét problem før nu)

Torben Scheel (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-05-09 19:33

Armand wrote:
> Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den
>>> lader noget kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at
>>> skade mcén.
>>
>> En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så
>> der er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.
>>
> Det skulle lige være fordi at starteren nok er det eneste elektriske
> komponent som ikke kan forventes at blive udsat for 14V og derfor måske
> ikke er skabt til det :-/
>
Det burde ikke være noget en elmotor tager skade af. Den kører blot
ligefrem proportionalt hurtigere (og bliver selvfølgelig det varmere -
rent teoretisk). Dobbelt op kunne muligvis give problemer i det lange
løb

--
vh
Torben - der overvejer at tune sin 36V pedelec med et 42V batteri.

Per V. Misser (15-05-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 15-05-09 21:57

Hej

"Torben Scheel" skrev i en meddelelse
> Armand wrote:
>> Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>>> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader
>>>> noget kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade
>>>> mcén.
>>>
>>> En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så der
>>> er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.
>>>
>> Det skulle lige være fordi at starteren nok er det eneste elektriske
>> komponent som ikke kan forventes at blive udsat for 14V og derfor måske
>> ikke er skabt til det :-/
>>
> Det burde ikke være noget en elmotor tager skade af. Den kører blot
> ligefrem proportionalt hurtigere (og bliver selvfølgelig det varmere -
> rent teoretisk). Dobbelt op kunne muligvis give problemer i det lange løb
>

Jeg kan bekræfte at en smule overspænding ved starthjælp ikke er farligt,
men befordrene for processen.
Min forrig-forrig forrige Hi-Ace årgang 1981døde engang i et lyskryds i 15
graders frost, formentlig på grund af begyndende parafindannelser i
brændstoffet. Den tilkaldte Falckmand med en Toyota Landcruiser sagde: Sluk
radio og lys og hvad du har, før jeg sætter kabler på. Og så smækkede han
vandslange-tykke kabler med 24 V på en 12 V akku. Herefter startede Hi-Acen
igen efter 15 sekunders hurtig tørnen af startmotoren. Sådan gjorde han
altid ved dieseler, hvor der også var en vis kapacitet tilstede i form af 2
x 60 Ah akkuer.

Der er ingen grund til at frygte noget med overspænding i forhold til
startmotoren. Hvis det er en moderne MC med elektronik, ville jeg anse det
for sikrest at motoren på donordyret var stoppet, og alt strømforbrug på
MCen var afbrudt mens kablerne blev sat på, for at undgå at slå noget
elektronik ihjel pga diverse overlejrede eller inducerede pulser, jfr.nogle
indlæg i tråden om "Den mest professionelle måde at tilslutte en GPS"

--
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56



Thomas Jensen (16-05-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-05-09 10:28

>> En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så der
>> er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.
>>
> Det skulle lige være fordi at starteren nok er det eneste elektriske
> komponent som ikke kan forventes at blive udsat for 14V og derfor måske
> ikke er skabt til det :-/
>

årsagen jeg fik på et værksted, da jeg spurgte om det samme da jeg startede
med mc, var at når mcén var startet ville både den og bilen lade på mcéns
batteri.
Og da bilens ladeanlæg var kraftigere skulle der være risiko for at
beskadige mcén ladeanlæg. Selvfølgelig tager man kablerne af når den er
startet, men det skulle være i tidsrummet mellem start og til man piller
kabler af, at risikoen skulle være der.
Om det er overtro fra værkstedet ved jeg så ikke.

Kender også mange der ikke tager dette hensyn, og er da gået godt.
Men har det i baghovedet

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11



JS (15-05-2009)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 15-05-09 10:52

On May 15, 11:30 am, "Thomas Jensen" <oelhun...@hotmail.com> wrote:
> >Yep - måske den lige skal have lidt starthjælp fra en bil. >Jeg bliver
> >ikke overrasket hvis batteriet er fladt, i hvert fald..
>
> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader noget
> kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade mcén..
> Men der skulle være nok på et bilbatteri uden den er startet Også så
> bilen kan starte bagefter.
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Yamaha FZS600 1998http://dfmc.dk/?id=11

Ok - det er noteret! Tak.

/J

Ukendt (16-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-09 09:06

Start og kør (...som andre skriver...)
Men vær lige obs. på batteriet.
Hvis der slet ikke har været ladet på det hele vinteren, kan det være
"faldet sammen".
Så hvis du får den i gang med starthjælp, og selv om du så kører en lang
tur, er det ikke sikkert du kan starte næste dag.
Så skal du ud og have et nyt batteri.

/Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste