Er det regeringen som bestemmer?
Fra : Dennis

Dato : 30-07-01 15:46

Hejsa

Jeg har diskuteret med en af mine venner og hun mener at det faktisk er
regering som bestemmer hvad vi skal sige i fadervor og trosbekendelsen. Er
dette korrekt?

Dennis

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-07-01 15:56

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> mælte sligt:

>Jeg har diskuteret med en af mine venner og hun mener at det faktisk er
>regering som bestemmer hvad vi skal sige i fadervor og trosbekendelsen. Er
>dette korrekt?

Øh... det kommer an på, hvad du mener. Enhver kan sige fadervor og
trosbekendelsen, som han eller hun ønsker, men din ven kan mene, at det
i yderste konsekvens er folketinget og dermed regeringen, der er eneste
og sidste lovgivende instans for folkekirken. Regeringen kunne i sin
egenskab af kirkeledelse i princippet altså vedtage at ændre liturgien
og derunder også f.eks. formuleringen af fadervor og trosbekendelse, men
det er nærmest mere end utænkeligt, at de skulle finde på det. Religion
er ikke til for at blive ændret.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Dennis

Dato : 30-07-01 19:06

Jeg mente hvem det er som bestemmer helt præcis ordlyden i fx fadervor eller
trosbekendelse. Er det noget vi har "arvet" fra nogle af de gamle kirkefædre
eller er det noget nogen politikker/præster har siddet og bestemt over
kaffen (sat lidt på spidsen)

Dennis

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 30-07-01 19:53

Slå op i din Bibel (hvis du har en!) og læs i Lukasevangeliet kapitel 11
vers 2-4.
Fadervor er oprindeligt en vejledning i at bede. Hvordan du beder i din
dagligdag, og hvilke ord du bruger er op til dig. Da det endnu er et fåtal
af vores befolkning der har for vane at bede dagligt, er det meget godt
med en børn på vers som de fleste dog kan udenad, når lejligheden byder
sig (begravelser etc.)
Men jeg vil tro det er folk med kristne rødder der står for den moderne
udgave af Fadervor.

Marlene

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-07-01 15:21

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev:

> [...]
>eller er det noget nogen politikker/præster har siddet og bestemt over

Som du allerede har fået at vide, så er Fadervor at finde i Bibelen...
Den version, man idag bruger, står at læse i Matthæusevangeliets 6.
kapitel, vers 9-13:

"Derfor skal I bede således:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
v10 komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
v11 giv os i dag vort daglige brød,
v12 og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore
skyldnere,
v13 og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen."

Den sidste linje er sandsynligvis ikke oprindelig - den findes ikke i
de ældste håndskrifter.

Trosbekendelsen er en helt anden sag. Vi har nogle stykker, men den
mest brugte i folkekirken er Confessio Apostolicum, som efter
traditionen er et "resume" af apostlenes tro. Den kan man altså godt
sige, at vi har arvet fra nogle gamle kirkefædre.

Folkekirkens bekendelsesgrundlag kan regeringen ikke ændre på. Du kan
læse de skrifter, det udgøres af her:
http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Default.htm

Folketinget kan naturligvis omstøde en lov - altså vedtage en lov, der
ophæver Christian den 5.'s Danske Lov, som netop vedtager disse
skrifter. Som du tidligere har fået at vide, er noget sådant dog
utænkeligt.

De øvrige bønner, der benyttes i folkekirken findes i forskelligt
materiale. Der er autoriserede bønner, som er godkendt og udformet af
bisper, kirkeminister (dermed regering) og endelig kongen/dronningen.
Disse bønner er: De skiftende kollekter, bønner ved dåb og især nadver
samt slutkollekterne. For at afvige på disse områder kræver det
biskoppelig dispensation. De nuværende skiftende kollekter stammer
dels fra reformationstiden, dels fra oldkirken.

Kirkebønnen, som er menighedens forbøn kan formuleres frit af præsten.
Dog skal der bedes for nogle forskellige ting, blandt andet syge og
døende samt kongen/dronningen.

Jeg håber, det var et svar, du kunne bruge til noget - ellers skriv
igen.

De bedste hilsner

--
Kevin Edelvang
Deus amat, ergo sum.

Fra : Erik

Dato : 30-07-01 20:16

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> regering som bestemmer hvad vi skal sige i fadervor og trosbekendelsen. Er

Ja , det er den danske bibelseldkabs oversættelse folketinget ifølge
Grundloven har vedtaget som fadervor.

§ 66 Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

Erik