Hvorfor bliver stege ikke gode i min ovn??
Fra : Casper Andrea

Dato : 30-07-01 15:18

Jeg har netop lagt en kvart ko i fryseren (ja - den var parteret ) så
nu ved jeg med sikkerhed, at jeg det næste stykke tid kommer til at stege
hele stege nogle gange!

Men hver eneste gang jeg vil ovnstege en steg, så bliver den ikke som jeg
vil have den.

Eksempelvist lavede jeg en roastbeef i lørdags på følgende vis: Krydret med
salt og peber - elektronisk termometer isat på langs af stegen, brunet i
varmluftovn ved 225 grader i 15 minutter, stegt videre ved 160 grader til
termometeret viste 61 grader.

Dette skulle ifølge diverse kogebøger give en rød/rosa steg - men den
virkede altså meget gennemstegt og lidt tør, uden den store smag, og dette
er ikke første gang.
Hvad gør jeg forkert??

På forhånd tak

Linda

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-07-01 15:46

"Casper Andrea" <caa@indbakke.dk> skrev i en meddelelse

Hej Linda

> [...]
> varmluftovn ved 225 grader i 15 minutter, stegt videre ved 160 grader til

Hvis nu ikke det havde været en roastbeef du ville lave, vil jeg mene at du
bør undgå varmluft ved stegning af kød. Det gør næsten altid kødet tørt og
kedeligt.

> Dette skulle ifølge diverse kogebøger give en rød/rosa steg - men den
> virkede altså meget gennemstegt og lidt tør, uden den store smag, og dette
> er ikke første gang.
> Hvad gør jeg forkert??

Hvis du havde forventet at få sådan en lækker rosa/rød ting med en 1-1½ cm.
brun kant ud af ovenstående fremgangsmåde, kan jeg fortælle dig at det ikke
var den rigtige.

Roastbeef hører ikke hjemme i en ovn. Roastbeef laves således: En stor gryde
vand kommes i kog og stegen kommes i det spilkogende vand. Den koges i 17-20
min. alt efter størrelse. (Den skal holdes i koge hele tiden.) Herefter
brunes den hårdt på *alle* sider og og salt og peber kommes på efterhånden.

Mvh. Renate

Fra : Helle :\)\)

Dato : 30-07-01 20:04

> [...]
> varmluftovn ved 225 grader i 15 minutter, stegt videre ved 160 grader til

Prøv med 56 grader. Tag stegen ud og pak ind i staniol og lad den hvile i
30-45 minutter.
Det giver altid mig et godt resultat.

mvh
Helle :)

Fra : netman77

Dato : 30-07-01 22:32

"Casper Andrea" skrev d. 30-07-01 15:18 dette indlæg :
> [...]
>
> Dette skulle ifølge diverse kogebøger give en rød/rosa steg - men den
> virkede altså meget gennemstegt og lidt tør, uden den store smag, og

Når du steger kød ved 200 grader og derover skal du altid afbryde
stegningen 5 grader før. Der sker en færdigstegning medens kødet står og
trækker.

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Linda Poulsen

Dato : 31-07-01 08:06

netman77 <netman77.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mlk97.1920$V53.271106@news000.worldonline.dk...
> [...]
> >

> Når du steger kød ved 200 grader og derover skal du altid afbryde
> stegningen 5 grader før. Der sker en færdigstegning medens kødet står og
Ja - men kernetemp. er i kogebogen angivet som temperatur før hviletid!!

Linda

Fra : Jens

Dato : 01-08-01 06:30

<snip>

> Ja - men kernetemp. er i kogebogen angivet som temperatur før hviletid!!
>
> Linda

Jeg har lært ved min mor at hvis der er ben i stegen, så må man ikke
sætte termometeret for tæt på benet, idet resten af stegen er tør når
benet har den rette temperatur.

mvh
Jens

Fra : Kvan

Dato : 01-08-01 09:34

"Linda Poulsen" <christie@dk2net.dk> writes:

> Ja - men kernetemp. er i kogebogen angivet som temperatur før
> hviletid!!

Så tager kogebogen åbenbart fejl - ellers ville du jo ikke få et
dårligt resultat når du følger dens opskrift.

Personligt bruger jeg ikke termometre, men mærker bare på kødet. Det
slår næsten aldrig fejl - og de få gange det gør er det til den rå
side, så det kan reddes. Det er det gamle trick med at en bøf skal
føles som "puden" ved tommelfingerens rod, når man mærker på den med
samme hånds langfinger.

Roastbeef steger jeg i øvrigt aldrig i ovn, men altid i gryde. En af
mine venner lærte mig det meget underlige trick at stege fem minutter
på én side, hvile 15 minutter, stege på næste side i fem minutter,
hvile 15 minutter og så fremdeles. Det er meget underligt, men det
virker fortrinligt.

- Kvan.

Fra : Kim Juul

Dato : 31-07-01 08:40

Min bedstemor, som lavede nogle gode stege, brugte altid en halv øl og kom
over stegen efter at den havde stået i ovnen et stykke tid. Jeg ved ikke
mere om det og min bedstemor laver forhåbentlig gode stege for vor herre.

Er der nogle der ved noget mere om flæskesteg med øl ?

Kim Juul

www.bager-kim.dk

www.kim-juul.dk

kim-juul@mail.dk

Fra : ERIK

Dato : 31-07-01 21:40

Jeg har aldrig prøvet med ovnstegning, men grydestegt oksekød kommer jeg
altid en snaps pr. ½ kg over en timestid før jeg putter den i gryden. Det
kan få selv det billigste tilbudskød (dog ikke senet) til at blive rimeligt
og giver ikke afsmag. (jeg bruger billig tysk snaps).

Mvh
Erik P. Hornstrup paetsch@get2net.dk

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6660f3$0$2610$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erna Andersen

Dato : 01-08-01 19:19

Hej Linda

Du gør, som du skal.
Kan der være en fejl i termometeret? Hvor lang tid stegete du pr.
kilo?

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-08-01 23:41

Erna Andersen <vedhegnet23@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Linda
>
> Du gør, som du skal.
> Kan der være en fejl i termometeret? Hvor lang tid stegete du pr.
> [...]

Nu er jeg ikke kok, men en roastbeef skal sgu steges i en tykbundet
gryde.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Erna Andersen

Dato : 04-08-01 19:01

Jamen, du har ret, men du holder dig ikke til emnet, Jesper

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk