afløb omkring bruser?
Fra : Per H

Dato : 21-05-09 23:00

Jeg står og skal have renoveret mit badeværelse engang i nær fremtid,
og skal have noget glasvægge/ brusekabine som vægge.

Men jeg kom til at tænke på afløbet, om der skal laves spec. meget
fald i gulvet hen til afløbet, hvis jeg køber denne
http://hjem.dk/showimage.aspx?id=brusehjoerne-i-4-mm-glas(hjemdk)&VariantID=1(hjemdk)&sequence=1

Den er jo lukket i bunden så der er tørt på ydersiden.

Er der nogle krav omkring afløbet i selve bruseren?

selve bunden skal jo fuges med cilikone, men den bliver jo forskellig
ifh til faldet på gulvet. Det kan jo blive noget grimt at se på.

Ellers andre (billige) ideer?

per

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-05-09 07:22

http://www.barebilligst.dk/pi/Model_Noblesse__1800_77.aspx

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Per H

Dato : 22-05-09 08:40

On Fri, 22 May 2009 08:21:32 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

>http://www.barebilligst.dk/pi/Model_Noblesse__1800_77.aspx

Har lige fundet ud af at jeg skal have et brusehjørne der er 100 cm.
det begrænder det hele en del. øv.

per

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-05-09 01:35

On 22 Maj, 00:00, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

> Er der nogle krav omkring afløbet i selve bruseren?
Ja det mener jeg - vist SBI anvisning 200 - fald på 1% mod afløb.

Afhængigt af forholdende kan det blive dyrt at etablere det videre
fald på afløbsstrengen fra gulvafløbet i brusesektionen af - derfor
ses det ofte lavet med opkant til brusesektionen, så der er højde til
fald til eksisterende gulvafløb.
--
Benny Andersen

Fra : Per H

Dato : 22-05-09 09:08

On Fri, 22 May 2009 00:35:18 -0700 (PDT), Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

> [...]
>fald på afløbsstrengen fra gulvafløbet i brusesektionen af - derfor
>ses det ofte lavet med opkant til brusesektionen, så der er højde til

Men der behøver vel kun at være et afløb i badeværelset? alså inde i
en brusekabine.

per

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-05-09 05:14

On 22 Maj, 10:08, Per H <traman...@gmail.com> wrote:
> Men der behøver vel kun at være et afløb i badeværelset? alså inde i
> en brusekabine.
Ja.

Har du afløb hvor brusesektionen skal være eller er det noget der skal
etableres?

--
Benny Andersen

Fra : Per H

Dato : 22-05-09 13:52

On Fri, 22 May 2009 04:13:59 -0700 (PDT), Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

>Ja.
>
>Har du afløb hvor brusesektionen skal være eller er det noget der skal
>etableres?

der står et badekar nu, men jeg regner med at jeg kan bruge dette
afløb.

per

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-05-09 01:02

On 22 Maj, 14:52, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

> der står et badekar nu, men jeg regner med at jeg kan bruge dette
> afløb.

OK.

Det jeg var inde på, er at der er 2 slags løsninger:

1. Lille nedkant (0,5-1 cm) langs brusekabinenes indre kant og fald på
0,5-1cm til afløb (afhængigt af dets placering)

2. En opkant hvorpå brusekabinen står, og brusegulv der er i højere
niveau end resten af gulvet i badeværelset - brusegulvet stadig
nedfældet i forhold til opkant og med fald mod afløb.

Løsning 2 anvendes ofte fordi der ikke er 'dybde' mht. afløbets videre
forløb, til at etablere løsning 1.

I alle tilfælde skal gulvet være hvorpå brusekabinens kant står, være
plant.

Mvh
Benny Andersen

Fra : Per H

Dato : 23-05-09 10:38

On Sat, 23 May 2009 00:01:39 -0700 (PDT), Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

> [...]
>forløb, til at etablere løsning 1.
>
>I alle tilfælde skal gulvet være hvorpå brusekabinens kant står, være

jeg har også tænkt på disse to løsninger, Nedfældet gulv er lidt
stort skridt syndtes jeg. men på selve brusekabinen er der jo ofte en
opkant på et par cm., Er det så ikke godtnok, Hvis jeg ellers kan
finde en der er 100 cm bred, ellers må jeg bygge en væg ud i en ene
side. ( der er et vindue kabinen skal forbi)

Der er forøvrigt varme i gulvet, men sikkert ikke der hvor badekaret
er nu, og det har jeg ikke tænkt at ændre, men så må bruservandet
varme gulvet op, i kabinen.

per

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-05-09 04:21

Jeg ville ikke være betænkelig med at bruge brusekabine afgrænsningen
på den måde du angiver - ville dog sørge for at vådrumssikringen
ligger ubrudt under fliser (og brusekabine)

Jeg ved ikke hvad gældende krav siger - kommer til at tænke på at
opkant i dør til vådrum skal være 3 cm, dog, hvis fodpanelet er
vandtæt forsejlet med opkanten - blot 2cm.

(hvis dit badeværelse er større end 3,25m2 er rummet ikke vådrum, men
har vådzoner)

Held og lykke med projektet.

Mvh
Benny Andersen