Rejsning af spær
Fra : Niels Munk

Dato : 21-05-09 19:42

Hej!

Jeg skal om et par dage rejse spær på min dobbelte carport.

Gode fif idéer eller ting man skal vide omkring arbejdsgangen ifb.m. det?

De spænder over 6 meter, og har en rejsning på 30 grader, så der bliver
temmeligt højt til tops. Hvordan får jeg dem bedst i lod osv?

/Niels Munk

Fra : Per H

Dato : 21-05-09 20:34

On Thu, 21 May 2009 20:41:43 +0200, Niels Munk <"niels>fjerndette
<"@munknielsen.net> wrote:

> [...]
>
>De spænder over 6 meter, og har en rejsning på 30 grader, så der bliver
>temmeligt højt til tops. Hvordan får jeg dem bedst i lod osv?

streg op på remmen og sæt beslag til spærene.
Læg alle spær op i den ene ende tæt sammen, men omvent, alså spidsen
ned mod gulvet.
Der skal 2 mand op på remmen, og modtage spærene.
du kører et spær op af gangen ved at tage en lægte, som stødestang, og
pres så spidsen af spæret op til ham. Det er meget nemt.

De 2 mand sætter så spær nr 1 i lod, ( med loddebræt) og giver det en
støttelægte til siden af remmen så den ikke er i vejen for de
efterfølgende spær.

De andre spær gøres fast med en lægte eller to, til det første spær.
osv.

Der er sikker andre meninger, men dette er alså min..

sørg for at de rager lige meget ud i siderne.

per

Fra : tp

Dato : 21-05-09 22:10

> [...]
>
> De spænder over 6 meter, og har en rejsning på 30 grader, så der bliver
> temmeligt højt til tops. Hvordan får jeg dem bedst i lod osv?

Per kommer med fin beskrivelse.
Kan sige at jeg selv lige har smidt nogle 6m / 40g. op lavet af 200mm lægter
som vejede som en i h... Vi var tre uerfarne. Tre smed dem op. Ved
rejsning var vi en i hver side til finjustering/fastgørelse, og 1 i midten
til at holde dem. Det gik overraskende nemt, og de står der endnu