sternbeklædning
Fra : tp

Dato : 20-05-09 07:19

Hejsa

Jeg har smidt et sadeltag på min garage, og skal nu have noget beklædning på
gavlene

PT er der der sternbeklædning (25x125). Den der type med not og fer, på
højkant. Da økonomien skal holdes på plads, bliver det eksisterende
vægbeklædning siddende. Hvordan laver jeg gavlene?

Ved montering af stern igen, kan man lade dem gå ud over de gamle, man kan
sætte en liste, man kan? Input modtages med kyshånd

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-05-09 13:30

tp skrev:
> [...]
>
> Ved montering af stern igen, kan man lade dem gå ud over de gamle, man
> kan sætte en liste, man kan? Input modtages med kyshånd

Jeg har lignende overvejelser, men forstår ikke helt betegnelsen 'stern'
for de brædder du snakker om på gavlen? Sternbrædtet er så vidt jeg ved
den del af tagfoden hvorpå eventuelle sternrendejern kan være monteret.

Jeg har selv isoleret facader med ekstra 100 mm og planen var at montere
nye brædder i gavltrekanterne på de gamle brædder. Er kommet frem til at
de kan monteres på lægter sømmet på de gamle og bagvedliggende spær.

--
Niels

Fra : tp

Dato : 21-05-09 22:06

> [...]
> nye brædder i gavltrekanterne på de gamle brædder. Er kommet frem til at
> de kan monteres på lægter sømmet på de gamle og bagvedliggende spær.

XL er udfra den stump træ jeg kom med, kommet frem til at det hedder
"Stern/Gavl mell. 25-125 trykimp.", så deraf Sternbrædder. Anyway : træ
med not og fer der sikkert kan bruges til mange ting

Så du har gavlen til at stikke 100mm ud over underetagen?
hvad gør du så ved overgangen mellen de to? Laver du bare et fint lige
snit, eller ?

Mvh TP

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-05-09 23:06

tp skrev:

> Så du har gavlen til at stikke 100mm ud over underetagen?
> hvad gør du så ved overgangen mellen de to? Laver du bare et fint lige
> snit, eller ?

Ja, det er hvad jeg sidst er kommet frem til. Eventuelt med smig så jeg
får en god drypkant, der går ned over isoleringen. Det er tidligere
udført med et vandret brædt / liste under de lodrette brædder.

--
Niels

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-05-09 14:29

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
> 'stern' for de brædder du snakker om på gavlen? Sternbrædtet er så
> vidt jeg ved den del af tagfoden hvorpå eventuelle sternrendejern

Hvad kalder du så det bræt der sidder på højkant langs
tagbeklædningens underkant langs gavlen? Altså i de tilfælde hvor
taget rent faktisk rager ud over gavlen.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-05-09 15:37

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> writes:

> Vindskedebræt.

Åh ja, det er da den rigtige betegnelse. Glem mit spørgsmål.

--
/Wegge