Andemad i havedam
Fra : preben

Dato : 19-05-09 21:27

Jeg har haft besøg af et par ænder i min havedam, som åbenbart har bragt
noget andemad med. Nu er hele overfladen et grønt tæppe. Er der nogen gode
ideer til hvordan jeg slipper af med andemaden?
mvh
Preben Mikkelsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-05-09 11:06

In news:4a131608$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
preben <prebenmikkelsen@mail.dk> typed:
> [...]
> bragt noget andemad med. Nu er hele overfladen et grønt tæppe. Er der
> nogen gode ideer til hvordan jeg slipper af med andemaden?

Andemad er jo noget der breder sig med lynets hast. Vi har hidtil været
forskånet for det i vores havedam. Der er dog den fordel ved andemad, at det
hæmmer algevæksten, men det er jo næsten som pest eller kolera. Fiskene
trives dog godt i den skygge andemaden giver.

Det eneste jeg kan foreslå er, at du med et meget fintmasket net "trækker"
overfladen af indtil det er væk, gerne en gang om ugen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Armand

Dato : 20-05-09 17:13

Tove Krieger skrev:
> In news:4a131608$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> preben <prebenmikkelsen@mail.dk> typed:

Mekanisme jeg noterede mig til brug ved olie på havoverfladen:
Skaf en lang pølse af blød eller fast skumgummi og sy/lim den sammen i
enderne efter at den er kørt igennem en gammeldags vand-vride-valse til
vaskemaskine - Placer et fad/finmasket net under valserne og lad pølsen
hænge ned i dammen, og begund så at valse løs!
andemaden på overfladen vil hænge i skumgummi'et og blive trukket med op
og skyllet/presset af ved pølsens gennemkørsel i valserne. Fadet/nettet
underneden vil opfange sagerne og med lidt flid vil det lykkes at opsuge
mjoriteten af andemadden, hvorefter at erfaringen vil vise hvor ofte at
rensningen skal gentages!

--
Armand.

Fra : preben mikkelsen

Dato : 20-05-09 20:52

> [...]
> underneden vil opfange sagerne og med lidt flid vil det lykkes at opsuge
> mjoriteten af andemadden, hvorefter at erfaringen vil vise hvor ofte at

Tak for dit konstruktive forslag. Det er måske et miljøskib jeg skal have
liggende i "pølen" (

mvh
Preben

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-09 07:13

On Wed, 20 May 2009 21:52:18 +0200, preben mikkelsen wrote:

> Tak for dit konstruktive forslag. Det er måske et miljøskib jeg skal have
> liggende i "pølen" (

Miljøskibe fåes i forskellige størrelser. Det slagskib de har i gadekæret i
Vorbasse er tilpasset, så hvorfor ikke?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : preben mikkelsen

Dato : 20-05-09 20:44

> [...]
>
> Det eneste jeg kan foreslå er, at du med et meget fintmasket net "trækker"
> overfladen af indtil det er væk, gerne en gang om ugen.

Tak for dit råd. Jeg har prøvet med nettet, men det er svært at få det hele
med, da der er kampesten/marksten hele vejen rundt, hvor andemaden kan gemme
sig.
mvh
Preben

Fra : KS

Dato : 20-05-09 17:28

"preben" <prebenmikkelsen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget andemad med. Nu er hele overfladen et grønt tæppe. Er der nogen gode
> ideer til hvordan jeg slipper af med andemaden?
Uuuuha - den vil jeg gerne have noget af - du bor vil ikke i nærheden af
8210 Århus V.

Jeg har GODE erfaringer med andemad:

den tager næring
den skygger
den kan "høstes" til kompostbunken

og så synes jeg en 25-30% dækning af overfladen med den lysegrønne for er
pæn,

- men det er jo en smagssag.

Mvh KS

Fra : preben mikkelsen

Dato : 20-05-09 21:01

> [...]
> den kan "høstes" til kompostbunken
>
> og så synes jeg en 25-30% dækning af overfladen med den lysegrønne for er

...Jeg bor i Københavnsområdet.

Det der generer mig er at man kan ikke se vandet mere, havedammen er 110%
dækket.... og for at gøre problemet endnu vanskeligere er havedammen i
øjeblikket fyldt med haletusser. De forsvinder i løbet at den kommende måned
og så ville jeg gerne have løst problemet....
mvh
Preben