Selvnivellerende beton?
Fra : N. Foldager

Dato : 19-05-09 21:08

Jeg påtænker at lave et 80 m2 gulv med selvnivellerende beton, men har
ikke prøvet dette materiale før.

*Hvor* selvnivellerende (flydende) er det, når det afleveres af
kanonen? (Ønskes 10 cm tykt og armeret)

Kan jeg selv nå at jævne det, inden det bliver for tyktflydende?

Eller er det simpelthen så flydende, at det i den lagtykkelse selv
jævner sig?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Leonard

Dato : 19-05-09 21:24

N. Foldager wrote:

> Kan jeg selv nå at jævne det, inden det bliver for tyktflydende?
>
> Eller er det simpelthen så flydende, at det i den lagtykkelse selv
> jævner sig?

Det skal svuppes, mener jeg de kaldte det, da jeg fik støbt gulv.
Et 2,5m langt 110mm orange kloakrør skruet på et håndtag, skubbes,
slæbes, trykkes og løftes igennem den flydende beton, der på den måde
fordeles jævnt over hele arealet.
Undervejs kontrolleres højden med et nivelleringsapparat.

Det tog 5-6 timer før gulvet var hårdt nok til at blive glittet og det
var vel flydende den første times tid.

Hele ugen efter blev det konstant holdt fugtigt med blankt vand over
hele gulvet.

--
Leonard

Fra : N. Foldager

Dato : 19-05-09 21:47

Tak for svaret.

Leonard:

>Undervejs kontrolleres højden med et nivelleringsapparat.

Man kunne altså godt rende rundt i det?

Hvor stort er dit gulv?

Er det indelt i sektioner for at undgå svind-revner?

Er det armeret?

Fik du det leveret af én gang, eller gik der tid mellem
påfyldningerne?

Mvh

Niels Foldager

Fra : S.B.

Dato : 19-05-09 22:03

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret.
>
> Leonard:

Kan lejes ved mange maskinudlejnings firmaer til ikke mange kr. og er en god
investering, 100% selvnivellerende er det nu ikke, men næsten

> Man kunne altså godt rende rundt i det?
Ja - køb et par billige gummistøvler til formålet

> Hvor stort er dit gulv?
Mit er 75 m2

> Er det indelt i sektioner for at undgå svind-revner?
Ikke ved mig, og fik ingen revner, kan være der er det i dag, men kan ikke
se det da der ligger fliser over

> Er det armeret?
Med 8 mm armeringsnet, lagt 2 felter i forbandt og stripset sammen

> Fik du det leveret af én gang, eller gik der tid mellem påfyldningerne?
Fik det hele i en omgang, og også i 10 cm tykkesle som det du vil have

Den svupper jeg gik med var dog ikke mere end et 1½ m lang - 110 mm PVC
kloakrør
Tror et på 2½ meter bliver man rimelig træt i armene af at gå med.

Hvis du skal have badeværelse/vådrum i noget af det, så husk at du skal have
en jordledning på rionettet inde i rummet, som skal forbindes til husets
jordspyd.

Søren

Fra : CC

Dato : 23-05-09 17:25

"S.B." skrev i meddelelsen

> Hvis du skal have badeværelse/vådrum i noget af det, så husk at du skal
> have en jordledning på rionettet inde i rummet, som skal forbindes til
> husets jordspyd.

En 2,5 mm2 grøn/gul ledning i rør eller et kabel fra rionet til nærmste
stikkontakt, der har en PE leder (grøn-gul ledning).
Ja - du må godt forbinde 2,5 mm2 PE leder til en 1,5 mm2 PE leder i dette
tilfældet, da det er en suppplerende jordforbindelse.

Fra : N. Foldager

Dato : 24-05-09 09:12

S.B.:

>Hvis du skal have badeværelse/vådrum i noget af det, så husk at du skal have
>en jordledning på rionettet inde i rummet, som skal forbindes til husets
>jordspyd.

Hvad er egentlig tanken bag det krav? For at fødderne skal være
bedre jordet, så man dør mere sikkert, hvis man får stød fra
barbermaskinen?

(Jeg skal ikke lave vådrum)

Mvh

Niels Foldager

Fra : Klaus G.

Dato : 24-05-09 13:48

> Hvad er egentlig tanken bag det krav? For at fødderne skal være
> bedre jordet, så man dør mere sikkert, hvis man får stød fra
> barbermaskinen?

Måske så HPFI'en bedre/hurtigere slår fra? Den slår jo fra hvis der går
strøm til jord?

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Leonard

Dato : 19-05-09 22:19

N. Foldager wrote:

> Man kunne altså godt rende rundt i det?

Der gik hele tiden 2 mand rundt i gummistøvler i pløret, så ja.

> Hvor stort er dit gulv?

116 kvm.

> Er det indelt i sektioner for at undgå svind-revner?

Nej, det er et stort stykke og der er kun kommet en revne, som jeg tror
er fordi der stikker en kampesten ud fra et hjørne af soklen. Revnen er
så lille at der ikke kan stikkes et stykke papir i den, så det går nok.

> Er det armeret?

Det er armeret med rionet.
Det ligger forøvrigt ovenpå 75cm muslingeskaller.

> Fik du det leveret af én gang, eller gik der tid mellem
> påfyldningerne?

Det blev leveret i 3 omgange, der kan kun være 7 kubikmeter i en vogn.
Der gik 45-60 min mellem leveringerne.

Så nu hvor jeg tænker efter, så er betonen flydende i længere tid, men
den er ikke mere flydende end at der blev lagt et område som passede
med et læs og så blev det jævnet ud med det der rør på håndtag imens
lastbilen hentede et nyt læs.

--
Leonard

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-09 22:32

> Hele ugen efter blev det konstant holdt fugtigt med blankt vand over
> hele gulvet.
Var det ikke noget overkill? Jeg mener, ALLE andre steder er alm. plastik
henover rigligt :)

Fra : Leonard

Dato : 20-05-09 09:43

Klaus G. wrote:

> Var det ikke noget overkill? Jeg mener, ALLE andre steder er alm.
> plastik henover rigligt :)

Det var nemmere bare at tænde for vandet og lade det løbe ud over det
hele.
Skulle der lægges plastik ud, skulle jeg have 120 kvm plastik og
spiderman skulle kravle rundt på væggen for at lægge det.

Pointen er at gulvet skal holdes fugtigt, så det ikke tørrer hurtigt.

--
Leonard

Fra : Klaus G.

Dato : 20-05-09 16:39

> Det var nemmere bare at tænde for vandet og lade det løbe ud over det
> hele.
Ja, hvis man har muligheden for det, så er det jo nemt nok.

> Skulle der lægges plastik ud, skulle jeg have 120 kvm plastik og
> spiderman skulle kravle rundt på væggen for at lægge det.
Nej, der sker intet ved at vente til det er hårdt nok til at gå på...

> Pointen er at gulvet skal holdes fugtigt, så det ikke tørrer hurtigt.
Nemlig ja.

Fra : Leonard

Dato : 20-05-09 16:52

Klaus G. wrote:

> Ja, hvis man har muligheden for det, så er det jo nemt nok.

Der er en vandhane i det ene hjørne, den var allerede forsynet med
Gardenakompatibelkobling, så det var bare at klikke haveslangen på og
åbne for vandet.

> Nej, der sker intet ved at vente til det er hårdt nok til at gå på...

Sikkert ikke, men det skulle gøres fast, da der var åbent igennem 2
porthuller, så blæsten stod lige igennem.

--
Leonard

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-09 22:31

> *Hvor* selvnivellerende (flydende) er det, når det afleveres af
> kanonen? (Ønskes 10 cm tykt og armeret)
Det kaldes også "flydebeton". Og det nivellere ikke af sig selv. Man er nød
til at "svuppe" i det. En svupper er et kosteskaft med et 110mm PVC-rør på
tværs, hvor enderne er lukket med skum. Det er en gør-det-selv-løsning. Man
skal så helst over det tre gange, for at få luftbobler og andre ujævnheder
væk fra overfladen.

> Kan jeg selv nå at jævne det, inden det bliver for tyktflydende?
Meget nemt ja. Det er så nemt, at jeg nok aldrig vælger alm. beton igen,
hvis jeg har mulighed for flydebeton. Men jeg får også en jævn stor rabat
gennem min arbejdsplads, så merprisen er ikke så voldsom for mig.

> Eller er det simpelthen så flydende, at det i den lagtykkelse selv
> jævner sig?
Lige knap og nap. Men desværre er de forskellige blandeværker ikke ligegode
til at blande. Så der kan altså være meget meget stor forskel på hvor
flydene det er. Første gang jeg prøvede det troede vi at "sådan skal det nok
se ud", men nej, det var alt for tykt og hold kæft vi oksede rundt i det
L*rt! Næste gang fandt jeg så ud af, at det er virklig tyndt, en ren omgang
"tyndskid", ja undskyld mig :)

Hvis i engang skal køre det ud med trillebør, så sørg for at få chaufføren
til at blande det lidt for jer engang imellem, eller "bundfæller" det i
tromlen og det sidste bliver meget tykkere end det første.

Når man engang kan gå på det, så skal der rulles noget tyndt plastik udover,
for at holde på vandet. Lad det gerne ligge et par uger. Hvis vandet ryger
for hurgtigt af betonen, så revner det i vildskab. Der findes også noget som
kan sprøjtes udover, men plastik er klar det bedste/billigste for en privat.

Fra : Stampe

Dato : 21-05-09 11:37

Hvad er Prisen for at at få sådan en beton-kanon ud?

Mvh
Allan

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 12:45

Stampe wrote:

> Hvad er Prisen for at at få sådan en beton-kanon ud?

Jeg gav ca. 1.000 kr. pr. kubikmeter beton, men der er forskel på
priserne, mængden, længden af køretur, betontype, ugedag osv. så det
bedste råd er at ringe rundt og finde frem til det bedste tilbud.

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 13:06

Leonard skrev:

> Jeg gav ca. 1.000 kr. pr. kubikmeter beton, men der er forskel på
> priserne, mængden, længden af køretur, betontype, ugedag osv. så det
> bedste råd er at ringe rundt og finde frem til det bedste tilbud.

- - - Eller ligefrem indrette sig efter den dag det måtte være billigst!

--
Armand.

Fra : JBB

Dato : 21-05-09 13:19

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Jeg påtænker at lave et 80 m2 gulv med selvnivellerende beton, men har
> ikke prøvet dette materiale før.

Jeg er absolut nybegynder ud i gør det selv.

Jeg besluttede mig sidste sommer for, at mit gamle gulv med krybekælder
skulle laves om.
Halvdelen af huset (stue + kontor) ialt ca. 70 m2 blev trægulvet brækket op,
der blev gravet ud, lagt grus, stampet, lagt styrolit 300 mm samt rionet på
kattepoter.
Alt det ovenstående gjorde jeg selv, herefter kom min vvs'er, lagde
varmeslanger ud, afmonterede gamle radiatorer osv.
Dagen oprandt hvor mit bestilte lavabeton ankom.
Han holdt med betonkanonen 13 meter ude på en græsmark, skød løbebåndet
bagud, bakkede lige ind gennem entredøren med den og vupti løb der beton i
stride strømme..

Det er tungt at bakse med, når det kun kan komme ind i den ene ende af
støbeområdet, det bedste man kan flytte det med er en rive, hvor man vender
tænderne opad.
Vi var 3 mand høj om at flytte, en med trillebør og to med river.
Efter ca. 1 time var alt tømt af og han kunne køre igen.
Han havde dog ikke mere travlt, end at han lige blev og gav et par gode råd
med på vejen, bla at svuppe det rigtig, rigtig grundigt, når man selv mente
det var godt, burde man give det en omgang mere.
Da det hele var indendørs, mente han det var overflødigt at vande og/eller
ligger plastic på. Næste dag var det tørt nok til at gå på.
Jeg mener jeg gav knap 9000 for de 11 ton (7 m3) jeg fik leveret, prisen var
incl løbebåndstillæg, aflæsning, lavabetontillæg osv..

Lavabetonen løb, men væsenligt mere trægt end jeg havde regnet med, havde
det hele fået lov til at blive smidt, hvor løbebåndet stak ind i stuen, så
var det løbet over kanten og ud i entre osv..
Her 1 år efter er der 2 små revner i betonen, den ene i en døråbning, den
anden ved en gammel nedlagt skorsten.
Ingen af den er gennegående og ingen af dem har påvirket varmeslangerne i
gulvet.

Mvh

Jesper B

Fra : N. Foldager

Dato : 22-05-09 07:41

Tak for alle jeres gode inputs.

Et par detaljer:

1. Brækker I ikke benene, når I render rundt i dét mudder på et løftet
armeringsnet?

2. Hvad er idéen med at lave svubberen af et rør? Er det fordi, det
er en fordel med opdrift i det? Hvorfor ikke bare bruge en lægte på
tværs af et skaft?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Klaus G.

Dato : 22-05-09 07:55

> 1. Brækker I ikke benene, når I render rundt i dét mudder på et løftet
> armeringsnet?
Overhovedet ikke, langt fra :) Man går måske en smule akavet, intet andet.

> 2. Hvad er idéen med at lave svubberen af et rør? Er det fordi, det
> er en fordel med opdrift i det? Hvorfor ikke bare bruge en lægte på
> tværs af et skaft?
Sådan et PVC-rør har en stor volumen og vejer ikke ret meget. Grunden til
man går og svupper rundt i det, er jo for at "vibrere" det lidt så det
jævner sig helt ud i vandret, så man skal gå en del rundt i betonen med
sådan en satan. Render man rundt med en tung lægte så kan det godt blive
hårdt til sidst, specielt hvis det er en hel dag man går og "svupper" :) En
lægte har desuden ikke nær så stor volumen og da den er meget kantet, så
kunne jeg hurtigt forstille mig den måske vil trække spor i betonen og ikke
bare glide let og elegant henover.

Fra : N. Foldager

Dato : 24-05-09 09:13

Klaus G.:

> [...]
>kunne jeg hurtigt forstille mig den måske vil trække spor i betonen og ikke

I see.

(Har nu hugget et rør på genbrugspladsen

Niels Foldager