Brændeovn Contura 510 - erfaringer?
Fra : Basilisken

Dato : 19-05-09 14:51

Jeg er tæt på at købe en brændeovn, nemlig Contura 510,
http://www.pejsevarme.dk/contura-510-p-164.html

og inden jeg bestemmer mig endeligt, vil jeg lige tjekke her, om der er gode
eller dårlige erfaringer at trække på. Desuden har jeg lige set, at Tænk den
26. september 2008 indeholder en undersøgelse "17 bud på en god ovn". Jeg er
ikke abonnent, men er der i blandt jer en abonnent, der vil hjælpe mig med
at tjekke, hvordan fabrikatet Contura blev placeret?

Mange venlige hilsener

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-05-09 18:46

Basilisken <basilisken@gmail.com> wrote:

> Jeg er tæt på at købe en brændeovn, nemlig Contura 510,
> http://www.pejsevarme.dk/contura-510-p-164.html

For det første så kan forhandleren da ikke regne:
Førpris 13.500
Nu 10.500
Spar 2.000

Jeg får det til 3.000, eller er det yderligere 2.000 man sparer?

Men prøv at spørge i dk.teknik.energi

mvh
Ole-J

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-05-09 08:33

Basilisken wrote:
> [...]
>
> og inden jeg bestemmer mig endeligt, vil jeg lige tjekke her, om der
> er gode eller dårlige erfaringer at trække på. Desuden har jeg lige

Sådan en har vi nu haft i 4 år. Det er en god ovn, nem at tænde op i og
fungerer upåklageligt. Ved ikke om det er generelt for ovne med store
glaslåger, men hvis man af en eller anden grund vil fylde træ på før det
eksisterende er brændt ud kan man godt regne med at få en ordentlig omgang
røg ud i stuen. Hvis man holder sig fra det og eller fyrer efter
forskrifterne er det en rigtig nem ovn at bruge.

Den er i fyringssæsonen i gang fra vi kommer hjem til vi går i seng, mindre
i for og eftersæson. Jeg har lige skiftet stenene i den (1. gang), da
specielt siderne er lidt skrøbelige. Vær opmærksom på at de er formstøbte
med et knæk så man kan ikke bare selv save de billige plader til. Mener et
sæt kostede 4-500 kroner, måske værd at tage med i overvejelserne hvis du
lige så gerne vil have en anden lidt dyrere ovn hvor stenene måske er
billigere til.

Keller

Fra : TMus

Dato : 20-05-09 19:44

"Basilisken" <basilisken@gmail.com> wrote in

> [...]
> på en god ovn". Jeg er ikke abonnent, men er der i blandt jer en
> abonnent, der vil hjælpe mig med at tjekke, hvordan fabrikatet Contura

Fabrikatet Contura er slet ikke med i de 17 anbefalede, og ligger noget
nede ad listen i resultaterne fra selve testen.
Hvad er dine kriterier for "den rigtige ovn"?

-TMus

Fra : Basilisken

Dato : 20-05-09 23:43

"TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev i en meddelelse
> [...]
> nede ad listen i resultaterne fra selve testen.
> Hvad er dine kriterier for "den rigtige ovn"?

Tak for dit svar. Lige nu er kriterierne for den rigtige ovn skruet ned til
Asgård2. Ovnen skal stå i min 95-årige slægtnings hus, hvor der kun bliver
fyret op i den, når familiemedlemmer kommer på besøg. Det kildne spørgsmål
nu er, om skorstenen kan bruges som den er.
Mange venlige hilsener

Fra : TMus

Dato : 21-05-09 20:26

> [...]
> der kun bliver fyret op i den, når familiemedlemmer kommer på besøg.
> Det kildne spørgsmål nu er, om skorstenen kan bruges som den er.

Spørgsmål omkring skorstenen skal du lade din skorstensfejer svare på. Det
er ham som skal godkende installationen når det hele er på plads, så det er
ham som på forhånd vil kunne fortælle dig om skorstenen er fino eller ej.

Når du vælger størrelsen på ovnen, så husk at kw-ydelsen hellere må være
"for lav" end "for høj". Det tager forbandet meget af glæden ved sådan en
ovn, hvis den varmer mere end man bryder sig om, hver gang man fyrer op i
den. Det "glemmer" sælgeren i sin salgsiver tit at informere om.

-TMus

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-05-09 14:36

"Basilisken" <basilisken@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er tæt på at købe en brændeovn, nemlig Contura 510,
> http://www.pejsevarme.dk/contura-510-p-164.html

Vi har en 550 med fedtsten hele vejen rundt, nu på andet år.
Jeg havde lidt tilvendingstid vedr. optænding, da jeg kom fra en 30år gammel
støbejernsovn med separat askeskuffe og mulighed for underluft.
Efter en måneds tid var der styr på ovnen og den brænder super.
Vi skiftede den gamle ovn forbi vi skulle udvide med 74m2 og den gamle "åd"
let 8m3 brænde som hovedvarmekilde på 54m2.
Vi bruger ca. det samme brænde nu, men det på 128m2 et-plans hus og vi
nægter at fryse

Mvh
Leon
Ps: føj hvor kan sådan en ovn og skorsten stinke første gang man tænder op i
den.