Efeu ser halvsløj ud
Fra : Kragelund

Dato : 18-05-09 20:28

Hej gruppe!

Vi har for en uges tid siden sat en masse efeu, som gerne skulle komme til
at vokse op af et hegn med tiden.

Vi har vandet godt (med opsamlet regnvand), og der er også smidt en lille
smule npk gødning på 2. dagen.

Nu er der en del af planterne (måske 20%), hvor nogle af bladene er blevet
hvide. Det skulle være en Hedera Helix uden nogen hvide aftegninger i
bladene.Det ser ikke helt så sundt ud.

Jeg har lige uploaded et par billeder.

http://img242.imageshack.us/img242/5274/cimg1723.jpg
http://img83.imageshack.us/img83/1631/cimg1722b.jpg

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være? For meget / lidt vand? Er
det gødningen? Er det vandet fra min palletank eller ???

Gode bud modtages med tak

Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-09 21:27

On Mon, 18 May 2009 21:28:27 +0200, "Kragelund"
<usenet@_REMOVE_kragelund.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være? For meget / lidt vand? Er
>det gødningen? Er det vandet fra min palletank eller ???

Det er svidningsskader. Det kan være gødningen. Hvordan er gødning
blevet delt ud til planterne? Har det ramt bladene?

Det kan også være sol som har svidet dem. Det sker især hvis planterne
er blevet dyrket i drivhus, og så er blevet sat ud for hurtigt, uden at
blive vænnet itl de lavere temperaturer udendørs.

Det er ikke sikkert det har noget at sige, ud over kosmetisk. Planterne
kan godt gro videre og komme med nye blade, hvis det kun er selve
bladene som har taget skade. Så længe stænglerne er ok, men det kan jeg
ikke se på billederne.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 21:35

> [...]
> kan godt gro videre og komme med nye blade, hvis det kun er selve
> bladene som har taget skade. Så længe stænglerne er ok, men det kan jeg

Kan jeg få min efeu dræbt på samme måde? Den har ædt det halve af huset.
(Det er ikke engan løgn)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-09 07:05

On Mon, 18 May 2009 22:34:37 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Kan jeg få min efeu dræbt på samme måde? Den har ædt det halve af huset.
>(Det er ikke engan løgn)

Gødning kan sagtens slå den ihjel, men det er noget svineri
(overgødskning er skidt). Brug hellere et godkendt kemikalie til
formålet.

Og så bliver det næppe særlig sjovt at pille af huset, heller ikke selv
om den er død ....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : auasimodo

Dato : 19-05-09 07:30

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> formålet.
>
> Og så bliver det næppe særlig sjovt at pille af huset, heller ikke selv

hvorfor gøre den giftig når den alligevel skal pilles af huset?

hvad me bare at rive lortet af - hugge den om ved roden først forståes

Fra : Martin Bak

Dato : 19-05-09 07:49

"auasimodo" <nortredame@nortredame.nortredame> skrev i en meddelelse

> hvorfor gøre den giftig når den alligevel skal pilles af huset?
>
> hvad me bare at rive lortet af - hugge den om ved roden først forståes
Det er også den metode jeg er startet på. -Sidste år! Planten (planterne)
står ved den ene gavl. Herfra er de vokset op ad gavlen og ind over taget.
Grenene ligger i lårtykkelse hen over tagfladen, som naturligvis er
fuldstændigt dækkede af djævelskabet. På sin vej har den også lige ædt en
skorstenspibe, så man, indtil jeg fik fjernet lidt sidste år, slet ikke
kunne vide at der var en skorsten dér. Der var bare en lille pukkel på den
grønne vandvidsvækst. I øjeblikket ligner den en overdimensioneret grøn
løve, der dovner på tagryggen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-09 11:19

On Tue, 19 May 2009 08:49:08 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>grønne vandvidsvækst. I øjeblikket ligner den en overdimensioneret grøn
>løve, der dovner på tagryggen.

Det lyder faktisk helt flot
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : auasimodo

Dato : 19-05-09 21:58

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> grønne vandvidsvækst. I øjeblikket ligner den en overdimensioneret grøn

du milde himmel - carl barks har engang lavet en fed historie om
skrækkenborg - vidste ikke at CB havde været på klippeøen....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-09 11:18

On Tue, 19 May 2009 08:30:04 +0200, "auasimodo"
<nortredame@nortredame.nortredame> wrote:

>hvorfor gøre den giftig når den alligevel skal pilles af huset?

Den bliver jo ikke giftig i sig selv bare fordi man bruger et godkendt
kemikalie til at tage livet af den med.....

I øvrigt, gødning er ikke godkendt til at slå planter ihjel med, så
derfor må det faktisk ikek bruges til dette formål! (Det er derfor jeg
anbefaler at bruge et godkendt kemikalie i stedet.)

>hvad me bare at rive lortet af - hugge den om ved roden først forståes

Problemet er formentlig at den har rødder i hele huset. Dvs. at i værste
fald vil selv en lille overset stump kunne gro videre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-05-09 18:42

In news:eui415hi01eoukjp2sj73casr65b715s01@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> typed:

> [...]
> formålet.
>
> Og så bliver det næppe særlig sjovt at pille af huset, heller ikke

Det kan jeg tale med om. Jeg havde den kønneste efeu i kattegården. Jeg
vandede den aldrig, og den fik heller aldrig gødning og alligevel bredte den
sig med stor hast op ad husmuren. Til sidst gik den gennem sammenføjningerne
i træet til udestuen og voksede ind i selve udestuen, og så var det sket
med den. Jeg rev den ned, og alle de steder den havde fæstnet sig til muren
sad der nogle små irriterende hårde dimser, som det tog meget lang tid at få
væk. Jeg skal *aldrig* have en efeu op ad mine mure igen, det er helt
sikkert.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kragelund

Dato : 19-05-09 08:13

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message >
> Det er svidningsskader. Det kan være gødningen. Hvordan er gødning
> blevet delt ud til planterne? Har det ramt bladene?

Græsplænen blev gødet, og samtidig fik rækken af efeu også lige et lille
kast en gang i mellem. Skal på ingen måde afvise at et par gødningsperler
har 'snittet' bladene. Troede ikke at det havde nogen effekt med mindre
gødningen blev liggende på bladet.

Umiddelbart efter gødningen blev der vandet godt - og et par timer efter
begyndte det at regne.

> [...]
> kan godt gro videre og komme med nye blade, hvis det kun er selve
> bladene som har taget skade. Så længe stænglerne er ok, men det kan jeg

Nu har jeg ikke lige et billede af stænglerne, men jeg erindrer et par
stykker af dem, der også var blevet hvide. Skidt?

Mvh
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-09 11:21

On Tue, 19 May 2009 09:13:05 +0200, "Kragelund"

> [...]
>kast en gang i mellem. Skal på ingen måde afvise at et par gødningsperler
>har 'snittet' bladene. Troede ikke at det havde nogen effekt med mindre

Jo, det er især hvis gødningen bliver liggende på bladene at det svider
- men først i kombination med fugt/vand. Du kan have været uheldig at
gødningen er blevet opløst i vandet, men stadig ligger på bladet.

>Umiddelbart efter gødningen blev der vandet godt - og et par timer efter
>begyndte det at regne.

Det lyder ikke sandsynligt at det er gødningen så.

>Nu har jeg ikke lige et billede af stænglerne, men jeg erindrer et par
>stykker af dem, der også var blevet hvide. Skidt?

Det kommer jo an på hvor meget.
Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig alt for meget over det jeg ser på
billederne. I løbet af et par uger kan du se om de kommer igen, det tror
jeg at de gør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-09 21:52

> [...]
> Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig alt for meget over det jeg ser på
> billederne. I løbet af et par uger kan du se om de kommer igen, det tror

De er på det nærmeste ikke til at slå ihjel, så bare rolig.......
Ellers kan du hente en utrolig livsglad sort her i Esbjerg, med
vækstgaranti.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen