Hjælp, jeg har fået græsplæne
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 13:26

Hej.

>Jeg er en ung fyr midt i 20'erne, der lige er flyttet i et 1 årt gammelt
>rækkehus med min kæreste.

Siden jeg var 5 år har jeg boet i lejlighed. Først ved mine forældreog
senest i min egen lejlighed. Jeg har dermed aldrig haft have, hvis vi ser
bort fra mine 5 første leveår.

Det er derfor ingen overdrivelse, at jeg intet ved om havearbejde oger
derfor tilfreds med at leje et lille rækkehus, hvor der KUN er en nyplantet
hæk, en græsplæne og fliser til terasse.

Desværre er græsplænen ikke "græsplæne" men lidt "vild" og "manglefuld."
Jordbunden er ikke speciel god jord, men er meget hård og "stenet" osv.

Græsset er ladet gro langt. Ikke ukn med græs, men også med lange strå,
tidsler, kløver og andet især grønt ukrudt, somjeg ikke kender navne på.
Mange steder er græsset hullet eller tottet/klumpet. Græsarealet er vel
omkringet par hundrede m2.

Jeg vil meget gerne have (lære at få det til at blive)en pæn grøn græsplæne.
Hvordan bør jeg gribe opgaven an?

Jeg har investeret i diverse ting. Måske for lidt, måske for meget, måske
mangler der noget og måske har jeg købt noget uanvendeligt til formålet?

Jeg har købt
- Trim Toxan Plænerens mod ukrudt i græsplænen
- Den rigtige Turboplæne til eftersåning
- Jord med gødning
- Gødning
- Kalk

(Gode) forslag ses med tak.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Marianne

Dato : 17-05-09 16:58

> [...]
>
> Jeg vil meget gerne have (lære at få det til at blive)en pæn grøn
> græsplæne. Hvordan bør jeg gribe opgaven an?

Jeg *tror* (men vent til der kommer en forbi nyhedsgruppen, der har forstand
på det), at vejen frem er en fræser, der fræser 'plæne' + jordbund op. Du
skal simpelthen lave en ordentligt underlag, for ellers bliver det aldrig
godt. Det er en investering for fremtiden!

Enten en gartner eller gør-det-selv med leje af en fræser på nærmeste
planteskole. Hvis I har nogenlunde råd, så vælg gartner-løsningen. De har
maskineriet til det. Du får rigeligt at bruge dit krudt på fremover.

mvh
Marianne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-09 18:47

> [...]
>
> Jeg vil meget gerne have (lære at få det til at blive)en pæn grøn
> græsplæne. Hvordan bør jeg gribe opgaven an?

Du starter med at slå græsset et par gange om ugen hele sommeren. Måske
endda hver anden dag. Der skal gødes med 2 kg gødning pr. 100 kvm nu. Gør
det enten når det regner eller når det er helt tørt. Så er du godt i gang.
Til efteråret eftersår du i de bare pletter med nogle græsfrø (sådan lidt
spredte græsfrø på jorden er helt fint. riv evt. lidt i det, så jord og
græsfrø blandes). Lad så plænen være hele vinteren. Græs gror ikke ved
temperaturer under 6 grader, men når den næste forår begynder at blive lang
igen, så slår du igen et par gange om ugen. Du vil ret hurtigt lære hvornår
det kan gå med en dag ekstra mellem slåningerne.

Mvh Maria