Kan en fuglerede flyttes?
Fra : Steen Suder

Dato : 16-05-09 10:09

En solsort har bygget rede og ligger nu på æg i mit haveskur... lige
ovenpå nogle haveredskaber, som jeg gerne skulle bruge.

Kan jeg flytte reden uden at forældrefuglen opgiver den og æggene går
til spilde? Det drejer sig om ca. en meter i vandret plan (hen på en hylde).

--
Steen Suder

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-05-09 11:32

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> spilde? Det drejer sig om ca. en meter i vandret plan (hen på en hylde).

Prøv. Hvis det ikke lykkes, bygger solsorten bare en ny rede et andet sted.
--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 16-05-09 11:42

Preben Andersen skrev:
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv. Hvis det ikke lykkes, bygger solsorten bare en ny rede et andet sted.

Og frem for alt er det så kun æg der går til spilde og ikke unger man
sulter ihjel - Så det er NU at der skal handles!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 16-05-09 12:40

"Steen Suder" skrev i meddelelsen
> [...]
> spilde? Det drejer sig om ca. en meter i vandret plan (hen på en hylde).

Flyt reden uanset omkostninger.
Når ungerne er udrugtet og skal fodres, begynder der er lugte råddent + der
er lort overalt.
Taler af erfaring. Solsorten har bygget 1., eneste og sidste gang i mit
skur.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-05-09 12:43

"CC" <CC@mail.dk> writes:

> Når ungerne er udrugtet og skal fodres, begynder der er lugte råddent
> + der er lort overalt.
> Taler af erfaring. Solsorten har bygget 1., eneste og sidste gang i
> mit skur.

Vi boede tre år i et rækkehus, hvor solsorten nåede to kuld over
hoveddøren hvert år. Vi havde ingen problemer overhovedet. Det var da
kun hyggeligt at kunne følge ungernes opvækst - og se dem hoppe rundt
mellem benene på vores hund.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : CC

Dato : 16-05-09 12:52

"Trine Kornum Christiansen" skrev i meddelelsen
> [...]
> hoveddøren hvert år. Vi havde ingen problemer overhovedet. Det var da
> kun hyggeligt at kunne følge ungernes opvækst - og se dem hoppe rundt

Ja - men det er også ude i det fri, ikke inde i et skur. Redemateriale,
ekskrementer, madrester etc. rådner bort.
Jeg kan da tilføje, at han solsorten, der blev udruget i skuret, er tilbage
for 3. eller 4. år i træk og har rede i hækken.
(Vi kan kende ham på en meget karakteritisk hvid plet ved venstre vinge).
Og - ja de bliver fodret med æbler, på foderbrættet, som de er helt vilde
med.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-05-09 14:59

"CC" <CC@mail.dk> writes:

> Ja - men det er også ude i det fri, ikke inde i et skur.

Det var nu under taget på en overdækket terasse med halvvægge.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-05-09 16:24

> [...]
> spilde? Det drejer sig om ca. en meter i vandret plan (hen på en hylde).

Næppe, men som andre skriver så laver de bare en ny rede så det er ikke den
store katastrofe.

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-05-09 22:21

In news:4a0eda7a$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Steen Jakobsen <ingen@post.dk> typed:
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Næppe, men som andre skriver så laver de bare en ny rede så det er
> ikke den store katastrofe.
>
> Steen.

Vi havde i flere år solsorte der lavede rede oven på vores store udendørs
telefonklokke. De stakkels fugleunger må da have fået et gedigent chok hver
gang telefonen ringede når vi gik og rodede i haven, men da vi opdagede
reden efter et stykke tid, blev den klokke slået fra indtil fugleungerne
havde forladt den.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-05-09 09:37

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> writes:

> [...]
> haven, men da vi opdagede reden efter et stykke tid, blev den klokke
> slået fra indtil fugleungerne havde forladt den.

Mine forældre sælger stentøjsfigurer til udendørs brug og de har bl.a.
en stor fisk af en art, der står op med åben mund. Det er svært at
beskrive, men der er altså en musvit der bygger rede nede i den.
Munden er stor nok til musvitten, men alt for lille til f.eks. en kat.
Så de plejer at sætte et skilt på den hvor der står:

"Fisken er ikke til salg før fuglen er fløjet."

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-05-09 09:55

In news:umy9cf7m0.fsf@trinekc.dk,
Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> typed:

> [...]
> Så de plejer at sætte et skilt på den hvor der står:
>
> "Fisken er ikke til salg før fuglen er fløjet."

Det var da en sød og rørende tanke af dine forældre.

Det minder mig om sidste år. Vi har en gammeldags rødmalet gårdpumpe med en
spand hængende med blomster i, stående i kattegården. Pludselig opdagede vi
at der fløj musvitter ud og ind i den. De havde bygget rede et stykke nede i
pumpen (smarte fugle). Jeg var mere bekymret for, hvordan ungerne kom op der
nede fra, men det forløb åbenbart problemløst. Utroligt hvor opfindsomme de
små fugle er.

Noget helt andet. Vi har de sidste år haft en skøn nattergal i vores
baghave. Den synger på livet løs hver aften og nat i maj måned, og det er en
ren fryd at høre på den. Baghaven ligger lige ud til en stor mark med en
mose og en lille skov, så det er jo en idéel plads den har fundet. Jeg kan
sidde meget længe på min terrasse og lytte, det er den rene balsam for
sjælen.

Fra : Pia

Dato : 18-05-09 10:21

On 16 Maj, 11:08, Steen Suder <sfs_news_s...@suder.dk> wrote:
> [...]
> til spilde? Det drejer sig om ca. en meter i vandret plan (hen på en hylde).

Hej

Vi har en afdeling bagest i haven, hvor der nærmest er et aflukke -
vores kompostgård. Det er sådan et sted, hvor der er bygget hylder op
med masser af urtepotter og den slags. vi kommer der nogle gange ikke
i flere dage og andre gange flere gange om dagen. En dag opdagede vi,
at en solsort havde bygget rede inde i et hjørne af en hylde bag nogle
urtepotter.Vi opdagede det faktisk ved, at den fløj fra reden, hver
gang vi kom derned. Vi kunne så se, at der var æg i reden. Efter at
det havde stået på i en uges tid, kom vi en dag derned og så, at reden
var tom. Fuglen havde måske bygget en ny, men kan den flytte sine æg?
Vi kan ikke forestille os, at en kat kunne komme til reden.

Mvh
Pia