Skov- og dræbersnegle
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-09 08:05

Jeg har klapset nogle få dræbersnegle på matriklen, men endnu ikke
konstateret større udbredelse. Derimod ser jeg en del sorte skovsnegle i
græsplænen om aftenen, men køkkenhaven er stadig ikke angrebet.

Med mindre skovsneglene bliver et stort problem i køkkenhaven, vil jeg ikke
jage dem. Nu er jeg så kommet til at spekulere på, hvad forskellen egentlig
er: Bekæmper man udelukkende dræbersneglene fordi de formerer sig lang mere
og dermed bliver til lang flere individer, eller er der andre grunde?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 16-05-09 08:12

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in message
> [...]
> mere
> og dermed bliver til lang flere individer

JA

JJ

Fra : tobi

Dato : 16-05-09 08:40

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere
> og dermed bliver til lang flere individer, eller er der andre grunde?

Det vil du opdage, når/ hvis der kommer en våd periode

Skovsneglen har jeg aldrig haft problemer med i køkken haven, men har - som
du - en del i græsplænen. Der får den som regel lov at være...

I køkken haven har jeg haft helt vildt store problemer med dræbersneglen -
den åd alle former for "lækkert grønt", f.eks. alle spirer, salater,
peberfrugt (blade) o.s.v.
Kartofler, jordbær, tomatplanten (men dog frugten), agurkeplanten (men dog
frugten) bliver ikke angrebet hos mig. Antallet af dræbersnegle synes dog
aftagende i de seneste to år her hos mig (Blommenslyst v. Odense)

Dræbersneglen og "den store grå" - Limax Maximus, samt - i mindre grad -
havesneglen med hus er de snegle, som ødelægger mest for mig. Især
dræbersneglen i hobetal og "den store grå" kan rydde et bed med spirer som
en mejetærsker. Dræbersneglen kan være meget talrig og dermed meget
skadelig, mens én enkelt "stor grå" kan konsumere store mængder.

Så min erfaring er:

- dræbersneglen kan være meget talrig og kan derfor gøre meget stor skade på
afgrøder i køkkenhaven - mest nataktiv
- den store grå er der hele tiden og ét stort eksemplar (150 mm) kan også
gøre stor skade - kun nataktiv
- havesneglen kan også være en plage, for mig især på jordbær og Hosta -
både nat og dag, især i våde perioder

Jeg bekæmper dem med en lygte og en saks/ en træsko om aftenen/ meget tidlig
morgen
Problemet har stort set ikke været aktuelt endnu, men plejer at toppe i
juni/ juli

Så længe du ikke har problemet, skal du bare nyde haven og glemme alt om
snegle - du er ikke i tvivl, hvis du oplever et "rykind" af dræbersnegle,
slet ikke....

Tom

Fra : Peter L

Dato : 16-05-09 11:21

"Kurt Hansen" skrev:
> Jeg har klapset nogle få dræbersnegle på matriklen, men endnu ikke
> konstateret større udbredelse. Derimod ser jeg en del sorte skovsnegle i
> græsplænen om aftenen, men køkkenhaven er stadig ikke angrebet.

Du er heldig, fordi du har dyreliv i haven. Jeg har aldrig observeret
skovsnegle i min have, hverken sorte, røde eller iberiske
(køkkenhavedræbere). Måske fordi jeg ikke har køkkenhave. Jeg kan dog
tilbyde masser af skvadderkål, som jeg havde håbet sneglene kommer forbi og
bekæmper.

Hilsen Peter

Fra : Armand

Dato : 16-05-09 11:44

Peter L skrev:

> [...]
> eller iberiske (køkkenhavedræbere). Måske fordi jeg ikke har køkkenhave.
> Jeg kan dog tilbyde masser af skvadderkål, som jeg havde håbet sneglene

Hæ!
Et job for genetikerne: En biodynamisk skvalderkåls-gnasker

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-09 20:31

Armand wrote:

> Et job for genetikerne: En biodynamisk skvalderkåls-gnasker

I så fald har jeg fast arbejde til den.

Erik Ginnerskov