Fisk-maskine: Hvilke fræsedybder?
Fra : N. Foldager

Dato : 15-05-09 08:51

Jeg har anskaffet en fisk-maskine (lamelfræser, fladdybel-fræser):
DeWalt DW 682 K

Men jeg er i tvivl om, hvorvidt maskinen fræser for dybt. Jeg går ud
fra, at dybden skal være cirka fiskens halve bredde, så fisken kommer
til at sidde cirka med en halvdel i hver af de to emner, der skal
samles. (Og så selvfølgelig lidt ekstra dybde til lim.)

Men jeg måler disse maksimaldybder for standardindstillingerne:

#0 12,6 mm (halv P0-fisk = 8 mm)

#10 14,6 mm (halv P10-fisk = 10 mm)

#20 16,9 mm (halv P20-fisk = 12 mm)

(Finindstillingen kan max. reducere dybden med godt 2 mm.)

Og det vil jo sige, at kun den mindste dybde passer til den største
fisk.

Jeg har spurgt DeWalt, og de siger, at det er for, at der skal være
plads til limen. Og at fisken udvider sig, når den bliver fugtet af
limen.

Fisken udvider sig ganske rigtigt i tykkelsen. Men kun ca. 1 mm
bredden.

Så jeg synes stadig, at 3,6-3,9 mm på hver halvdel af fisken er masser
af plads til lim. Det giver næsten 50% usikkerhed på, hvorvidt fisken
bliver placeret lige mellem de to emner.

Har nogen en mening om dette? Evt. mulighed for at måle andre
fræseres dybder?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : TDN

Dato : 15-05-09 19:08

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bliver placeret lige mellem de to emner.
>
> Har nogen en mening om dette? Evt. mulighed for at måle andre

I bladet Gør Det Selv har der gennem de sidste mange numre været artikler om
at "Fiske" og der brugte de en Dewalt fisk maskine, måske står der noget du
kan bruge.

http://www.goerdetselv.dk/bohp/jsp/polopoly.jsp?d=197&a=12434

Det kræver login at læse den.

Mvh
Thomas

Fra : N. Foldager

Dato : 16-05-09 18:03

> [...]
>at "Fiske" og der brugte de en Dewalt fisk maskine, måske står der noget du

Tak for det gode svar.

Jeg har dog selv bladene, og jeg har spurgt "Gør det selv" om det
sammer. De undrer sig over det samme som jeg. Derfor videregav jeg
spørgsmålet her.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-05-09 19:17

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:

> Fisken udvider sig ganske rigtigt i tykkelsen. Men kun ca. 1 mm
> bredden.

Kan det tænkes at den udvider sig noget mere i bredden, når den
bliver klemt sammen på den anden led? Har du overvejet at lave en
samling, som DeWalt specificerer den, og save den igennem efter limen
er afhærdet, og se hvor langt fisken har bredt sig?

--
/Wegge

Fra : N. Foldager

Dato : 17-05-09 07:20

Anders Wegge Keller:

> Kan det tænkes at den udvider sig noget mere i bredden, når den
>bliver klemt sammen på den anden led?

Teoretisk set ja, hvis materialet var homogent. Men jeg tror ikke på
det. Alene fordi fisken har en lagdelt struktur ligesom krydsfiner. Og
der skulle massivt meget kraft til i tykkelsen for at få en betydende
udvidelse i bredden (dybden).

> Har du overvejet at lave en samling, som DeWalt specificerer den, og save den igennem efter limen
> er afhærdet, og se hvor langt fisken har bredt sig?

Det ville selvfølgelig være den ultimative test.

Mit umiddelbare problem er, at når fisken indsættes og emnerne samles,
kan jeg ikke se, hvorfor fisken skulle placere sig i midten af
samlingen, når tolerencen er så stor. Det var derfor, jeg håbede, at
andre med tilsvarende maskiner, kunne oplyse mig om deres fræsedybder.

For måske er der ikke noget problem; udover at jeg ikke er kendt med
metoden.

Mvh
Niels Foldager