Kværn til grene - kompostkværn?
Fra : Morten

Dato : 12-05-09 18:58

Hej

Jeg skal have nedlagt en del træer og buske i haven, og alt hvad der er for
småt til at bruge som brænde, skal bare bortskaffes.

Jeg tænkte om det kunne betale sig at leje en kværn, så jeg ikke skal køre
på genbrugsstationen en masse gange med traileren fyldt med grene.

Er en kompostkværn til den slags, eller er den for lille?

Kan jeg egentlig bruge det jeg kværner til noget i haven, eller brændeovnen?

/Morten

Fra : Jørgen

Dato : 12-05-09 19:44

Morten wrote:

> [...]
>
> Er en kompostkværn til den slags, eller er den for lille?
>
> Kan jeg egentlig bruge det jeg kværner til noget i haven, eller

Jeg ville leje en flishugger. Flisen kan bruges som dække i bede mv, eller
til jordforbedring.
En god flishugger kan formentlig tygge sig igennem det hele på en dag.

Er par priseksempler:
http://www.lejd.dk/default.asp?ID=155&pID=99
http://www.hire2day.com/Flishugger_1195989409752/
http://flishugger.dly.dk/

PS
Husk høreværn til den som stopper grene ind. Det støjer en del.

- jørgen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-05-09 20:01

On Tue, 12 May 2009 19:57:47 +0200, Morten wrote:

> [...]
> på genbrugsstationen en masse gange med traileren fyldt med grene.
>
> Er en kompostkværn til den slags, eller er den for lille?

En kompostkværn kan som regel kun klare op til 4 cm. Har lige købt en på
tilbud til 999 kr. Sikkert ikke en Rolls-Royce, men dækker mit behov.

> Kan jeg egentlig bruge det jeg kværner til noget i haven, eller brændeovnen?

Afdækning i bede i et (minimum) 10 cm tykt lag.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-05-09 20:26

> [...]
>
> Jeg tænkte om det kunne betale sig at leje en kværn, så jeg ikke skal køre
> på genbrugsstationen en masse gange med traileren fyldt med grene.

Det er en mulighed. En anden er et flot bål. Det kræver dog at det ikke
fældes nu, men først til vinter.

> Er en kompostkværn til den slags, eller er den for lille?

Den er for lille. Der skal en flishugger til, der kan tage de store grene.
Ellers er der for meget arbejde i det.

> Kan jeg egentlig bruge det jeg kværner til noget i haven, eller
> brændeovnen?

Flis i bede, og er det fint nok, kan en stoker bruge det. Det dur ikke i
brændeovnen, da det pakker.

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 12-05-09 20:46

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have nedlagt en del træer og buske i haven, og alt hvad der er
> for småt til at bruge som brænde, skal bare bortskaffes.

gem dem i en måneds tid og smid dem så på beboerforeningens skt hans bål.

carsten

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-05-09 12:16

Fra : TT

Dato : 16-05-09 20:35

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@es.aau.dk> wrote in message
> [...]

Det var et råd jeg kunne bruge, takker kreativt..

-TT