Hasselurt som frø?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-05-09 18:29

Kan man købe frø og selv så hasselurt? Jeg skal dække et areal på 10
kvadratmeter og til 20-30 kr. stykket på en planteskole, bliver det for
dyrt.

Andre forslag til lavt bunddække mod nord, som ikke vil koste en formue?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-09 19:56

On Sun, 10 May 2009 19:29:27 +0200, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

>Kan man købe frø og selv så hasselurt? Jeg skal dække et areal på 10
>kvadratmeter og til 20-30 kr. stykket på en planteskole, bliver det for
>dyrt.

Jelitte i tyskland har i hvert fald frø af hasselurt.
http://jelitto.com/
- men de er ikke nemme at få til at spire svjv.

>Andre forslag til lavt bunddække mod nord, som ikke vil koste en formue?

Vintergrøn (vinca minor) vil være velegnet, men gror onget kraftigere
end hasselurt. Den vil være biligere i indkøb.
Hosta kan også bruges - men visner jo ned om vinteren.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-09 05:40

On Sun, 10 May 2009 20:56:06 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> Jelitte i tyskland har i hvert fald frø af hasselurt.
> http://jelitto.com/
> - men de er ikke nemme at få til at spire svjv.

40 euro for 10 gram, som giver omkring 800 planter, er jo til at overse, så
det kunne være morsomt at prøve. Der står marts/april, så det er vel for
sent i år?

1 gram = 80 planter er vel for lidt til 10 kvadratmeter, især hvis mange af
dem ikke spirer?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-05-09 07:02

On Mon, 11 May 2009 06:40:21 +0200, Kurt Hansen

>40 euro for 10 gram, som giver omkring 800 planter, er jo til at overse, så
>det kunne være morsomt at prøve. Der står marts/april, så det er vel for
>sent i år?

Jeg sår stauder hele sommeren. Jeg tror ikke det er for sent, medmindre
det er den slags frø som kræver en kuldeperiode.

Men vær lige opmærksom på at jelitte så vidt jeg husker kun ekspederer
ordrer på mindst 70-80 euro.

>1 gram = 80 planter er vel for lidt til 10 kvadratmeter, især hvis mange af
>dem ikke spirer?

Man siger vist normalt 16 pr kvadratmeter når det er hasselurt (svarer
til 25 cm mellem planterne.) 9 pr m2 svarer til 33 cm mellem hver -
hvilket i hvert fald vil være den absolut største afstand jeg ville
sætte dem med.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/