"Afsondring" fra birketræer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-05-09 05:42

Ud over at være grådige efter vand, skulle birketræer , efter sigende,
afsondre noget væske fra bladene, som - når det lander på planter
nedenunder - er skadeligt for disse.

Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig
hvad jeg skal google efter.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Stampe

Dato : 08-05-09 08:28

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nedenunder - er skadeligt for disse.
>
> Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig

Jeg VED i hvert fald en ting - Det er noget pis at have en bil stående under
et birketræ i vores gl. barndomshjem havde vi birk der hvor min bil kunne få
plads -Birk drypper et eller andet stads ned, og det er svært at få af
lakken igen -tror det er harpiks af en slags.

Mvh
Allan

Fra : Max

Dato : 08-05-09 11:56

Hej Stampe

> og det er svært at få af lakken igen -tror det er harpiks af en slags.

Jeg tror nærmere det er bladluseekskrementer, også kaldet soldug.
Bladlus suger saft fra træer og efterlader sukkeret på træer og blade
til deres larver at leve af. Soldug tiltrækker også myre i stor stil.

--
Mvh Max

Fra : tobi

Dato : 08-05-09 09:13

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nedenunder - er skadeligt for disse.
>
> Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig

Prøv bladlus

Tom

Fra : Ceroy

Dato : 08-05-09 10:57

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i melding
> [...]
> nedenunder - er skadeligt for disse.
>
> Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig

Jeg har opplevet det samme, men også fra enkelte andre løvtrær. Det som
drypper ned er søtt, seigt og syrlig. Ikke den mest idelle blandingen for
billakk, men fjern dryppene med såpevann så fort som mulig. Hvis ikke det
drypper så meget at plantene blir kvalt overlever de nok, hvis ikke bruk
såpevann der også.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-05-09 13:09

On Fri, 8 May 2009 06:42:03 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> nedenunder - er skadeligt for disse.
>
> Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig

Tak for svarene. Jeg er - stik imod alle anbefalinger - igang med at
anlægge et rhodo- og surbundsbed under nogle birketræer. Jeg er klar over,
at jeg skal være ekstra opmærksom på at bedet ikke suges tørt. Det med
bladlus/ekskrementer må jeg tage stilling til, når det kommer så vidt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 08-05-09 14:49

Hej Kurt

> Tak for svarene. Jeg er - stik imod alle anbefalinger - igang med at
> anlægge et rhodo- og surbundsbed under nogle birketræer. Jeg er klar
> over, at jeg skal være ekstra opmærksom på at bedet ikke suges tørt.

Jeg aner ikke om det hat betydning, men så vidt jeg ved, ja så har
birketræer noget med at de gerne lever i symbiose med en svamp
i jorden, måske det kan have betydning for dit bed.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-09 07:41

> [...]
> at jeg skal være ekstra opmærksom på at bedet ikke suges tørt. Det med
> bladlus/ekskrementer må jeg tage stilling til, når det kommer så vidt.

Problemet er at saften dækker bladene, så de visner. Det er derfor man
fraråder bede under birketræer.

Mvh Maria

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-05-09 09:31

On Sun, 10 May 2009 08:40:44 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Problemet er at saften dækker bladene, så de visner. Det er derfor man
> fraråder bede under birketræer.

Aha, det anede mig, at det var noget i den retning. Har du nogen anelse om
hvorvidt dette lag kan skylles af ved regelmæssig overbrusning, eller om
det klister og størkner?

Jeg kan stadig ikke google mig frem til relevante informationer om
problemet. Anyone?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-09 20:43

> Aha, det anede mig, at det var noget i den retning. Har du nogen anelse om
> hvorvidt dette lag kan skylles af ved regelmæssig overbrusning, eller om
> det klister og størkner?

Det klistrer og størkner på timer - det gør det i hvert fald på biler, så
jeg vil tror at planter har samme problem.

Mvh Maria

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-09 06:07

On Sun, 10 May 2009 21:42:51 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Det klistrer og størkner på timer - det gør det i hvert fald på biler, så
> jeg vil tror at planter har samme problem.

Se f.eks. følgende indlæg på eksperten.dk:
http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/452.html

Her er der en der har gjort det og har åbenbart ingen problemer med sine
rhododendron under birketræer.

Jeg er stadig fast besluttet på at gennemføre projektet, da det passer
perfekt ind i min haveplan og vil komme til at se brølendes godt ud, hvis
det lykkes.

Jeg har postet en forespørgsel om birketræers døgnrytme i dk.videnskab; så
må vi se hvad de kloge hoveder svarer
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-05-09 21:29

> [...]
> nedenunder - er skadeligt for disse.
>
> Hvad handler det om? Jeg har forsøgt at google, men jeg ved ikke rigtig

Det er birkesaft og har ikke noget med bladlus at gøre.

http://www.birkesaft.dk/

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/3470ce2d3a2d11d6c12568ef00584e87!OpenDocument

http://www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D975

Saftspændingen i birketræet er så enorm at birketræet simpelthen "bløder"
med sin egen saft på denne årstid, men man kan også selv aftappe den liflige
saft.

Birkesaft er velsmagende og sundt og kan bruges til at lave den mest
fantastiske vin med, om det skader andre planter aner jeg ikke, men efter 4.
glas af birkesaftsvinen er man også ligeglad

Mvh

KA

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-05-09 21:30

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-05-09 21:30

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-05-09 21:31

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Oj, det ser lidt underligt ud, men sendte det faktisk kun én gang

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-05-09 21:52

Klaus Andersen wrote:
> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Oj, det ser lidt underligt ud, men sendte det faktisk kun én gang

Outlook Express er alt andet end optimalt til nyhedsgrupper.
Brug f.eks. Thunderbird istedet:
http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/all.html

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-05-09 22:13

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gu260j$28n0$1@newsbin.cybercity.dk...

> Outlook Express er alt andet end optimalt til nyhedsgrupper.
> Brug f.eks. Thunderbird istedet:
> http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/all.html

Har nu aldrig haft problemer i mine 13 år med OE, men tak alligevel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-09 17:23

Klaus Andersen wrote:
> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>>

> Oj, det ser lidt underligt ud, men sendte det faktisk kun én gang

For meget birkesaftvin?

Erik Ginnerskov

Fra : Klaus Andersen

Dato : 09-05-09 21:10

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> For meget birkesaftvin?

He he, desværre ikke

Fra : ebbe hansen

Dato : 09-05-09 17:39

On Fri, 8 May 2009 22:30:47 +0200, "Klaus Andersen"
<klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

>"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>>

>Oj, det ser lidt underligt ud, men sendte det faktisk kun én gang

Måske du skulle nøjes med tre glas
mvh Ebbe

NB: for øvrigt tror jeg at Lindetræer er meget værre, de kan
nærmest indkapsle en bil på et par dage

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-09 19:29

ebbe hansen wrote:

> NB: for øvrigt tror jeg at Lindetræer er meget værre, de kan
> nærmest indkapsle en bil på et par dage

Et held, jeg ikke har nogen lindetræer og at min enlige birk står på
modsatte side af huset i forhold til bilen.

Erik Ginnerskov

Fra : Max

Dato : 09-05-09 20:02

Hej ebbe

> NB: for øvrigt tror jeg at Lindetræer er meget værre, de kan
> nærmest indkapsle en bil på et par dage

Det værste jeg har mødt er et stort ahorn, når det var
højsæson var der nærmest regnvejr under det.

--
Mvh Max