Udplantning af kastanje
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-09 07:55

Hej

Hvor vi boede før stod der et par store flotte kastanjer udenfor
havelågen. Jeg fandt en kastanje (det var ikke så svært) og stoppede
den ned i en krukke. Det er tre år siden og nu har jeg et fint
kastanjetræ på omkring en meter.

Det kan jo ikke blive ved med at bo i en krukke, men hvornår på året
skal sådan et plantes ud? Og hvordan gør man det bedst?

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-09 08:27

On Wed, 06 May 2009 08:55:12 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
>Det kan jo ikke blive ved med at bo i en krukke, men hvornår på året
>skal sådan et plantes ud? Og hvordan gør man det bedst?

Når det står i en krukke/potte, så kan du plante det ud stort set hele
året. Det værste der kan ske, er at du skal vande det - men det skal du
jo også så længe det står i krukken......

Og det er sådan set bare at grave et hul stort nok, sørge for at jorden
er rimelig løs og så sætte det deri. Ingen ben i det
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-09 09:00

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Og det er sådan set bare at grave et hul stort nok, sørge for at jorden
> er rimelig løs og så sætte det deri. Ingen ben i det

Okay, så skal vi bare lige finde ud af hvor det skal stå. De bliver jo
store, sådan nogle kastanjer. :)

Fra : Max

Dato : 06-05-09 09:17

Hej Trine

> Okay, så skal vi bare lige finde ud af hvor det skal stå. De bliver jo
> store, sådan nogle kastanjer. :)

Ikke hvis du klipper dem hårdt, og det kan de tåle :)

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-09 17:15

> Ikke hvis du klipper dem hårdt, og det kan de tåle :)

HÆRVÆRK! Vi havde en busk, der det første år viste sig at være en skamferet
kastanje. Den er nu rettet til, så det ligner et træ.

Lave buske af træer....hrmmmmfp

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 06-05-09 18:20

Hej Maria

> Lave buske af træer....hrmmmmfp

Du må have det hårdt når du møder en bøgehæk.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-09 18:40

> Du må have det hårdt når du møder en bøgehæk.

Nej, jeg er vild med bøgehække. Men det er altså ikke det samme som at se en
kastanje lavet om til en busk på en meter.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 06-05-09 19:40

Hej Maria

> Nej, jeg er vild med bøgehække. Men det er altså ikke det samme som
> at se en kastanje lavet om til en busk på en meter.

Nej, for det er jo et bøgetræ.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-09 20:34

> Nej, for det er jo et bøgetræ.

Nej, det er en hæk
Et enkeltstående træ, der klippes ned, synes jeg er hærværk. Bare se på
nogle at de birketræer, hvor toppen er skåret af. Det er da et trist syn.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 06-05-09 20:55

Hej Maria

> Et enkeltstående træ, der klippes ned, synes jeg er hærværk. Bare se
> på nogle at de birketræer, hvor toppen er skåret af. Det er da et
> trist syn.

Lad nu være, en have er jo hærværk hvis man kikker
lidt naturligt på det. Kik på tingene med glade øjne.

--
Mvh Max

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-05-09 21:31

> Det kan jo ikke blive ved med at bo i en krukke, men hvornår på året
> skal sådan et plantes ud? Og hvordan gør man det bedst?

Grav et stort hul, så du får løsnet jorden. Der skal ikke muld eller lign i
hullet. Plant træet så de nederste rødder på stammen kun lige er dækket er
jord. Sørg for at rette alle rødderne så godt ud til siderne som overhovedet
muligt når du planter - de er sikkert godt viklet ind, hvis de har været i
potte.

Mvh
Jacob