Rene fingre efter havearbejde
Fra : Annette

Dato : 05-05-09 20:33

Ja, nu er vi der igen Jeg er meget i haven hver dag og kan bare ikke
arbejde i handsker.
Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt fast
i hård hud

Annette

Fra : Max

Dato : 05-05-09 20:50

Hej Annette

> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det
> godt fast i hård hud

Start med at gnide dem ind i flydene handske, Kerodex 71 inden
du går i haven. Du kan også bruge andre meget fede cremer,
sørg for at få det ind under neglene.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-09 20:52

> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt

Kaffegrums - koldt.
Alternativt smører du hænderne om morgenen i fed creme inden du går i haven.
Pointen er at skidtet så ikke trænger ind i huden, men sidder uden på. Du
får også færre skrammer og ridser på den måde.

Mvh Maria

Fra : Hauge

Dato : 05-05-09 20:58

Annette wrote:
> Ja, nu er vi der igen Jeg er meget i haven hver dag og kan bare
> ikke arbejde i handsker.

Nej de skal sikkert også være meget store, hvis du skal arbejde *i* handsker

> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det
> godt fast i hård hud

Gider ikke selv at gå i haven, men er faldet over (jaja, opdagede det i
hvert fald) noget i Aldi som man kan bruge til at vaske hænder i efter
havearbejde. Det var i deres katalog for et par uger siden, men vores lokale
har det stadig..

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 05-05-09 22:37

Annette skrev:
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt fast

En tur forbi pølsevognen og fortære en frankfurter med det hele plejer
at klare ihvertfald tommel og pege -finger selv efter en aftens ihærdig
skruen i motorcykel

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 06-05-09 10:47

Armand wrote:

> En tur forbi pølsevognen og fortære en frankfurter med det hele
> plejer at klare ihvertfald tommel og pege -finger selv efter en
> aftens ihærdig skruen i motorcykel

En af mine venner var bager. Han havde altid rene fingre når han kom
hjem frra bageriet - også selvom han aftenen før havde skruet i MC og
havde olie helt op til albuerne
Rundstykkerne smagte sikkert bare lidt ekstra ...

--
Leonard

Fra : Jørgen

Dato : 06-05-09 05:10

Annette wrote:

> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt

Er det alle typer handsker du ikke kan arbejde med? For his det er problemet
med at tage fat /holde om ting, så kunne engangs gummihandsker være en
løsning.

- jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-09 06:16

Som andre har skrevet, så er det nemmere at forebygge end at helbrede. Godt
med fed creme før du går ud.

Men bagefter - kaffegrums eller opvaskemiddel med savsmuld. Jeg har af og
til taget en håndfuld fint sand og gnubbet mine hænder med.
Problemet ved disse slibemidler er, at de er temmelig hårde ved hænderne.
Af og til kan man have svært ved at rense neglene, så de bliver helt rene.
Her plejer jeg at lade neglene køre ned i sæben, så de fyldes med sæbe. Når
det renses ud, plejer det at trække det sidste snavs med.

Går det helt galt, må du til at lave håndæltede, hjemmebagte franskbrød

Fra : Armand

Dato : 13-05-09 20:18

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> Her plejer jeg at lade neglene køre ned i sæben, så de fyldes med sæbe. Når
> det renses ud, plejer det at trække det sidste snavs med.

Mine smede-negle klares til fulde i det daglige bad efter arbejde: Godt
med gnubben i hovedbunden er hjælp til selvhjælp for fingerspidserne og
neglene!

--
Armand.

Fra : Stampe

Dato : 06-05-09 06:18

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt

Hvad med de der hvide stofhansker med gummiknopper på håndfladen - næsten
alle håndværkere brugere dem og huden kan ånde igennem dem -er ikke varme at
have på. Har du prøvet dem? De koster igen penge og købes i bundter i et
hvert byggemarked.

Mvh
Allan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-09 07:50

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> writes:

> [...]
> næsten alle håndværkere brugere dem og huden kan ånde igennem dem -er
> ikke varme at have på. Har du prøvet dem? De koster igen penge og

Jeg kan sådan set godt arbejde med handsker - hvis det er den rigtige
størrelse vel at mærke. Men jeg hader det. Man har ingen følelse med
hvad man egentlig laver. Så mine hænder er heller ikke pæne i
havesæsonen. Og det er mine fødder heller ikke, for jeg er heller ikke
nogen stor fan af sko. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 06-05-09 15:47

Annette wrote:
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt fast

Vand og sæbe. Evt en neglebørste.

mvh
Niels

Fra : Allan F

Dato : 06-05-09 16:21

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt

Hårvask.

Fra : Heidi

Dato : 06-05-09 19:35

Annette wrote:
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det

Hvis du slet ikke kan have handsker på, duer det selvfølgelig ikke - men
jeg bruger tit nogle helt tynde latexhandsker, hvis det feks. er til
manuelt lugearbejde, eller hvis jeg skal plante noget hvor hænderne
bruges.
De er så tynde at man næsten ikke mærker man har dem på - ulempen er at
de let går i stykker hvis de hænger i noget, men de koster så til
gengæld heller ikke så meget.
Bruger dem feks. også når jeg skærer frisk chili til maden - så undgår
man chili i øjnene og andre steder hvor det kan gøre nas

--
Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-09 19:56

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> writes:

> Bruger dem feks. også når jeg skærer frisk chili til maden - så undgår
> man chili i øjnene og andre steder hvor det kan gøre nas

Jeg brugte dem, da jeg havde fået skåret en bullen finger op. Sådan i
forbindelse med madlavning og bleskift - dog ikke de samme. :)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-05-09 10:20

Annette skrev:
> [...]
> Fingrene er sådan set ikke rene igen før til oktober.
> Hvordan får I fingrene/hænderne rene for jord? Specielt sidder det godt fast

Min farfar, som var lastvognsmekaniker, brugte en hulens masse tid i
haven. Han havde altid møgbeskidte fingre både pga arbejdet som
mekaniker og pga jorden i haven. Han brugte en håndrensegel kaldet
swarfega. Det er sådan noget grønt stads hvor der er lidt fint sand i.
Jeg googlede det lige, og det forhandles flere steder.

Jeg har selv brugt det de senere år efter havearbejde. Det er helt
fantastisk effektivt.

Hilsen Jesper

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-05-09 21:37

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige, og det forhandles flere steder.
>
> Jeg har selv brugt det de senere år efter havearbejde. Det er helt

Har også prøvet det en enkelt gang med olie helt op til ærmerne - det er
imponerende effektivt. Spekulerer lidt på hvad de har puttet i, det kan vel
næppe være noget sundt?

Mvh
Jacob

Fra : Max

Dato : 08-05-09 05:46

Hej Jacob

> Har også prøvet det en enkelt gang med olie helt op til ærmerne - det
> er imponerende effektivt. Spekulerer lidt på hvad de har puttet i,
> det kan vel næppe være noget sundt?

Det er jo ikke for sjov skyld at man i forskellige brancher har lært
at bruge helt andre midler til håndrens end de gamle kemiske, idag
er mange former fo rens jo lavet på planteoliebasis og sådanne
ting. Som gammel smed har jeg lært at den bedste, sundeste og
nemmeste måde at holde sine hænder rene på, ja det er at undgå
at de bliver beskidte. Jeg fatter f.eks. ikke at trådstarteren ikke
bare lærer at bruge handsker istedet for, det er dog den bedste
løsning og den ligger lige for.

--
Mvh Max

Fra : Annette

Dato : 08-05-09 15:49

Tak for alle de gode ideer. Der var da nogle nye, og sjove.... De skal da
prøves, undtagen at bage...

Annette