Regnvandstønde utæt?
Fra : Leo Havmøller

Dato : 04-05-09 06:43

Jeg har en af de her vintønder til regnvandsopsamling.
Nu har det jo været tørt længe, og den er så blevet utæt, vandet løber ud
mellem stavene.
Kan jeg gøre noget ved det, eller skal jeg save den over og bruge den til
blomsterkummer?

Leo Havmøller.

Fra : Ceroy

Dato : 04-05-09 10:58

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i melding
> [...]
> mellem stavene.
> Kan jeg gøre noget ved det, eller skal jeg save den over og bruge den til

Kan det være en løsning å pakke hele tønna inn i plastduk og fylle den med
vann? Hvis ikke håper jeg du har brendeovn.

Fra : Esben I.

Dato : 04-05-09 12:59

Leo Havmøller wrote:
> Jeg har en af de her vintønder til regnvandsopsamling.
> Nu har det jo været tørt længe, og den er så blevet utæt, vandet løber
> ud mellem stavene.
Hold den våd ( ex. smid den i en sø - eller pak ind i plastic ) indtil
den har suget vand.

mvh
Esben I.

Fra : O.L

Dato : 04-05-09 14:15

Smid et par håndfulde savsmuld i den, gerne i en tom tør tønde, det fordeler
sig når der bliver regn, har du det ikke, og ikke kan lave det, så køb en
bøtte rygesmuld. Savsmuld sætter sig mellem stavene, og udvider sig når det
bliver vådt, VIOLA, tønden er tæt.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-05-09 14:31

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i meddelelsen
> [...]
> mellem stavene.
> Kan jeg gøre noget ved det, eller skal jeg save den over og bruge den til

Sjovt nok spørgsmål når man ser dit fine (købte? ) navn
Det er almindelig viden at når man tager en træbåd på land så bliver den
utæt fordi træet tørrer ud og dermed krymper.
Dette klares med at sættte den i vandet på et sted hvor det ikke er dybere
end man kan finde den igen og så vente en tre dage til en uge. Evt, tricket
med savsmuld i vandet UDENFOR også.
Kom noget vand i tønden og vent og se.
Hmnn, gad vide hvorfor jeg tror at du er københavner?

Fra : Tony

Dato : 04-05-09 17:52

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tricket med savsmuld i vandet UDENFOR også.
> Kom noget vand i tønden og vent og se.
> Hmnn, gad vide hvorfor jeg tror at du er københavner?

Hmm, gad vide hvorfor jeg VED at du er snotdum at høre på.

Tony

Fra : Mogens

Dato : 04-05-09 18:16

Tony wrote:

> Hmm, gad vide hvorfor jeg VED at du er snotdum at høre på.
>
> Tony

I har begge 100% ret!

Fra : Leo Havmøller

Dato : 05-05-09 07:28

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> [...]
> tricket med savsmuld i vandet UDENFOR også.
> Kom noget vand i tønden og vent og se.
> Hmnn, gad vide hvorfor jeg tror at du er københavner?

Jeg er jyde, og mit efternavn opstod i 1648, da den første befæster af
havmøllen på djursland tog navnet Havmøller.
http://www.havmoellen.dk/
Nu om dage har Havmøller så fået en lidt anden betydning.

Jeg har aldrig haft noget med træbåde at gøre, og havde egentlig forstillet
mig at en træ-tønde der sælges til regnvandsopsamlig faktisk kunne bruges
som sådan. Det holder jo ikke når man ikke kan bruge af vandet i tørre
perioder.

Leo Havmøller.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-05-09 17:58

> [...]
> forstillet mig at en træ-tønde der sælges til regnvandsopsamlig faktisk
> kunne bruges som sådan. Det holder jo ikke når man ikke kan bruge af

Det kan den sikkert også. Du skal bare sørge for at den det meste af tiden
er fugtig. Man kan dog ikke regne med at de ting man køber altid fungerer
efter hensigten, nogen gange går der lidt mode i det.

Steen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-05-09 09:17

Leo Havmøller wrote:
> [...]
> forstillet mig at en træ-tønde der sælges til regnvandsopsamlig
> faktisk kunne bruges som sådan. Det holder jo ikke når man ikke kan

Bare for at være sikker, den har været helt tom et stykke tid, ikke? Blev
lige lidt i tvivl når du skriver "bruge af vandet i tørre perioder", den
skulle nødig tørre ud i en tør periode hvis der er vand i den.

Keller

Fra : Leo Havmøller

Dato : 06-05-09 10:56

"> Bare for at være sikker, den har været helt tom et stykke tid, ikke? Blev
> lige lidt i tvivl når du skriver "bruge af vandet i tørre perioder", den
> skulle nødig tørre ud i en tør periode hvis der er vand i den.

Vandstanden kommer aldrig under 10-15 cm i bunden.
Utætheden mellem stavene er opstået ca. midt på tønden, som er en 240
liters.

Leo Havmøller.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 04-05-09 21:28

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> bøtte rygesmuld. Savsmuld sætter sig mellem stavene, og udvider sig når det

Det var sgisemig snedigt :) Den vil jeg skrive mig bag øret til den
dag hvor min nabo brokker sig over samme fænomen.

--
/Wegge