Højt varmeforbrug - fjernvarme
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-09 10:03

Hej

Jeg bor i et hus fra 1965 på ca. 126 m2 - varmeforbrug plejer at ligge på
14-16 MWh pr år.

Fjernvarme installationen sidder i et lukket skab, hvor det er _meget_ varm
inde - det er vel lig med spild af god varme? Der er et nyere gulvvarmeanlæg
fra Danfoss monteret, og en ældre varmeveksler fra HS Tarm (VXB 15). Selve
installationen/huset er lavet/reneveret for 2 år siden.

Forbruget det sidste halve år, har været 11 MWh - hvilket jeg syntes at være
alt for højt. Normalt bruges gulvarmen ikke ret meget, da brændeovnen bruges
flittigt.

Er det normalt, at fremløb røret fra fjernvarmen, altid er meget varmt? Både
røret der går ind i veksleren, og shunten er meget varmt! Må man/bør man
slukke for pumpen til fjernvarmen i sommertiden?

Hvad bør forbruget på fjernvarmen være, når alting er slukket? Måleren viser
500 watt, og afkølimg på 7-8 grader - er det normalt? Er det veksleren der
bare suger 500 watt konstant??

Den ældre veksler fra HS Tarm, har en justering - ligesom en fjeder man kan
påvirke. Hvordan justerer man den, og hvad bruges den til?

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-09 10:21

"Hans Mouridsen" <hom@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bør forbruget på fjernvarmen være, når alting er slukket? Måleren
> viser 500 watt, og afkølimg på 7-8 grader - er det normalt? Er det
> veksleren der bare suger 500 watt konstant??

Nu har jeg slukket for gulvvarmepumpen, og drejet returløb på gulvvarmen
helt ned - 15-20 grader. Nu viser varmemålen 100 watt og en forskelstemp. på
5,7 grader - er det lidt mere normalt?

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-09 10:32

> [...]

> helt ned - 15-20 grader. Nu viser varmemålen 100 watt og en forskelstemp.
> på 5,7 grader - er det lidt mere normalt?

Nu viser den 0 watt efter det hele er faldet lidt til ro - temperaturen i
skabet syntes også at være faldet mærkbart. Hrmm det eneste jeg har gjordt,
er at slukke den pumpe, og justere returløb fra 35 grader og helt ned. Kan
det passe, og sådan et gulvvarmesystem, skal fyre så meget varme af på
ingenting? Der er jo slukket på alle termostater...

Mvh
Hans

Fra : Ivar

Dato : 03-05-09 11:47

Hans Mouridsen skrev:

> Nu har jeg slukket for gulvvarmepumpen,

Min styring til gulvvarme (Wirsbo) slukker for pumpen, når
der ikke bruges varme. Originalt havde vvs-installatøren forbundet
den, så den kørte hele tiden. Først da jeg brokkede mig, blev
den monteret korrekt.
Jeg plejer at skrue ned for sløjfetemperaturen i sommerhalvåret.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-09 12:24

Hej

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke bruges varme. Originalt havde vvs-installatøren forbundet
> den, så den kørte hele tiden. Først da jeg brokkede mig, blev

Min pumpe er en Danfoss Alpha+, og der står den er hastighedsreguleret, men
tror da ikke den slukker selv?

> Jeg plejer at skrue ned for sløjfetemperaturen i sommerhalvåret.

Hvorfor egenligt det - nu når alle kredse slukket via rumfølerne, pga
sommervarmen?

Mvh
Hans

Fra : Ivar

Dato : 03-05-09 12:53

Hans Mouridsen skrev:

> Min pumpe er en Danfoss Alpha+, og der står den er hastighedsreguleret, men
> tror da ikke den slukker selv?

Hvis den er automatisk hastighedsreguleret, og det sænker
varmeforbruget ved, at du slukker, har du altså en ventil, der står
åben. Dit varmeanlæg ønsker åbentbart at varme dit hus op. Du bør
undersøge det nærmere.

> Hvorfor egenligt det - nu når alle kredse slukket via rumfølerne, pga
> sommervarmen?

Det ser ikke ud til, at de gør det ved dig. Jeg skruer ned af flere
grunde. I mit system er sløjfetemperaturen ikke med i styringen,
men blot en løs Danfoss termostat. Jeg har stadig varme på, men når
den går i gang, er det med et begrænset forbrug. Hvis jeg åbner et
vindue på en kold sommerdag, går varmen ikke i gang med fuld skrue,
men begynder blot med at cirkulere noget "lunkent" vand. Varmen
fungerer fint med lavere sløjfetemperatur, det dur bare ikke
når det er rigtigt koldt.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-09 14:02

Hej

> [...]
> varmeforbruget ved, at du slukker, har du altså en ventil, der står
> åben. Dit varmeanlæg ønsker åbentbart at varme dit hus op. Du bør

Nu har jeg tændt igen, men returløbstermostaten stadig på laveste temp., og
forbruget stiger ikke - så det virker åbenbart fint nok. Det er nok bare
fruens lange bad, og højere temp. i badeværelset der har givet det høje
udslag. Må nok hellere lige holde lidt øje med forbruget, og notere det uge
for uge...

Fjernvarmemåleren står dog for det meste på 100 watt - de må vel gå tabt i
varmeveksleren så. Mon det er normalt, eller er veksleren bare ringe?

Mvh
Hans

Fra : Preben

Dato : 05-05-09 13:31

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
>
> Fjernvarmemåleren står dog for det meste på 100 watt - de må vel gå tabt i
> varmeveksleren så. Mon det er normalt, eller er veksleren bare ringe?

Har din veksler en omløber som sørger for at lade en smule varmt vand
cirkulere konstant, således at der altid er varmt vand i veksleren.
Dette koster energi, men gør jo, at der altid er varmt vand hurtigt om
sommeren.

Med venlig hilsen

Preben Holm