Højbed
Fra : Søren

Dato : 01-05-09 19:16

Hej

Jeg har planer om at bygge 2 højbede på 1 x 2,5 m og ca 50 cm i højden. Jeg
har købt lærketræ hjem, men mangler nogle stolper til hjørnerne og måske en
midtpå. Jeg går ud fra at de skal graves min. 50 cm ned i jorden.

Jeg har haft svært ved at finde nogle lærkestolper. Et sted havde de dem,
med de kostede 80,- pr meter.

Er der andre materialer der kan anvendes som stolper, uden af afgrøderne
tager skade ?

Søren

Fra : Ole V Jensen

Dato : 01-05-09 20:05

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> Er der andre materialer der kan anvendes som stolper, uden af afgrøderne
> tager skade ?

Ja.

Robinie eller eg.

Det er vist de to træsorter der har længst levetid i jord.

mvh
Ole-J

Fra : Armand

Dato : 02-05-09 09:37

Søren skrev:
> [...]
> midtpå. Jeg går ud fra at de skal graves min. 50 cm ned i jorden.
>
> Er der andre materialer der kan anvendes som stolper, uden af afgrøderne

Hvoraf udleder du at "afgrøder" tager skade af de trykimprægnerede
stolper du ikke nævner? Græsset gror da frodigt omkring mine hegns og
terrasse - stolper!

--
Armand.

Fra : Søren

Dato : 02-05-09 09:48

> Hvoraf udleder du at "afgrøder" tager skade af de trykimprægnerede
> stolper du ikke nævner? Græsset gror da frodigt omkring mine hegns og
> [...]

Måske jeg tager fejl eller har ikke udtrykt mig klart nok.
Jeg har blot læst en del steder at det ikke er så godt at dyrke ting man
skal spise, hvis jorden har kontakt med trykimpræneret træ. Jeg har tænkt
mig at dyrke radiser, salat, gulerødder og lidt kartoftler i højbedet.

Søren

Fra : Armand

Dato : 02-05-09 17:28

Søren skrev:

> [...]
> skal spise, hvis jorden har kontakt med trykimpræneret træ. Jeg har tænkt
> mig at dyrke radiser, salat, gulerødder og lidt kartoftler i højbedet.

Det er måske et spørgsmål om afstande, men uanset hvad vil
trykimprægneret holde næsten evigt, og er enkelt at isolere fra beddet
med en simpel plastdug på bagsiden - en konstruktion der ikke vil blive
dyrere end brug af alskens alternativt træ!

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 02-05-09 23:41

> [...]