Hvad gør man med kartoffeltoppe?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-04-09 06:10

Kartoffeltoppe på jo ikke komme i komposten, men hvad gør man så med dem?
Kører dem til Kommunekemi?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : TG(Denmark)

Dato : 29-04-09 23:13

On 30 Apr., 07:09, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> Kartoffeltoppe på jo ikke komme i komposten, men hvad gør man så med dem?
> [...]

Øh, hvorfor ikke?
Jeg har altid enten ladet toppene ligge, så de senere kunne graves
ned, eller smidt dem på komposten.

/TG

Fra : Bent E.

Dato : 30-04-09 08:39

Kurt Hansen wrote:
> Kartoffeltoppe på jo ikke komme i komposten, men hvad gør man så med dem?
> Kører dem til Kommunekemi?

Mine toppe ryger i skraldespanden, de skal bare væk fra haven.

Mvh Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Hauge

Dato : 30-04-09 08:50

Hej
Bent E. wrote:
> Mine toppe ryger i skraldespanden, de skal bare væk fra haven.

Hvorfor skal de væk fra haven? Det har jeg da aldrig hørt før, men det er
måske en ny hysteri for kartoffelsyge eller lign?

Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 30-04-09 16:30

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Kartoffeltoppe på jo ikke komme i komposten, men hvad gør man så med dem?
> Kører dem til Kommunekemi?

Lader dem ligge, hvad ellers? Det der med at de ikke må komme i komposten
har jeg aldrig hørt før, bortset fra at de fylder, så er det da lettere at
lade dem ligge.

--
Ralph

Fra : Bent E.

Dato : 30-04-09 16:48

Ralph wrote:
> [...]
> har jeg aldrig hørt før, bortset fra at de fylder, så er det da lettere at

Du har ret i at det er lettere at lade dem ligge. Men kartofler kan have
rigtig mange
sygdomme som f.eks. nematoder, skurv, skimmel og andre.
Nogle af dem smitter fra år til år.
Så derfor er det fornuftigt at fjerne toppene, hvilket i øvrigt også
anbefales i nogle
havebøger.

Mvh Bent E.

Fra : Max

Dato : 30-04-09 17:13

Hej Bent

> Så derfor er det fornuftigt at fjerne toppene, hvilket i øvrigt også
> anbefales i nogle

Ja, men det er meget ufornuftig at transportere dem rundt, for
så spredes sygdommene jo bare.

--
Mvh Max

Fra : tobi

Dato : 30-04-09 17:19

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nogle af dem smitter fra år til år.
> Så derfor er det fornuftigt at fjerne toppene, hvilket i øvrigt også

Det er klart, at man skal overveje, hvor man gør af syge plantedele.
Raske plantedele kan uden problemer komposteres, hvis vi taler om sætning af
en "rigtig" kompost og ikke en "affaldsdynge", som henligger i et hjørne af
haven.
Temperaturstigningen i kompostbunken afliver meget, men ikke alt.....

Har nogen her i dette forum haft problemer med kompost og spredning af
sygdom?
- ukrudtsfrø fra "affaldsdyngen" er jo ikke et problem, blot kilde til
flere havefornøjelser

Tom

Fra : Ralph

Dato : 30-04-09 18:34

> [...]
> Nogle af dem smitter fra år til år.
> Så derfor er det fornuftigt at fjerne toppene, hvilket i øvrigt også

Derfor skifter man afgrøde hvert år, så der går fire år (i min have) inden
der dyrkes samme afgrøde på samme sted.

--
Ralph

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-09 17:15

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev
> Kartoffeltoppe på jo ikke komme i komposten, men hvad gør man så med dem?

Man lader dem da blive i stykket, der ikke skal huse kartofler før om 4 år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen