Formering af buksbom
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-04-09 19:45

Eller buskbom, eller hvad folk nu vil kalde den :)

Jeg har en relativt nyplantet hæk, der er nået op i ca. 1 meters
højde. Der er desværre et par huller, så jeg spekulerer på om det er
muligt at klippe en god kraftig gren af, og få den til at slå rod. Alt
andet lige vil det nok komem til at se pænest ud, hvis jeg benytter
den samme sort som den eksisterende hæk, og da hækken er en jeg har
overtaget med resten af huset, har jeg ikke den store ide om hvilken
sort det egentlig er der er plantet.

Så mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre, og i givet fald
hvordan?

--
/Wegge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-09 22:13

On Wed, 29 Apr 2009 20:45:26 +0200, Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk>
wrote:

> Eller buskbom, eller hvad folk nu vil kalde den :)

Det rigtige er buksbom.

> [...]
>sort det egentlig er der er plantet.
>
> Så mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre, og i givet fald

De formeres ret let ved stiklinger. Men det er stykker på 10-15 cm man
normalt tager, og stikker under plast for at nedsætte fordampningen til
et minimum.
Jeg tror ikke du får held med at tage en stor gren og stikke. Stor top
over jorden = stor fordampning fra grenen. Og så længe den ikke har rod
kan det meget begrænset hvor meget nyt vand grenen kan få op.

Til gengæld er jeg overbevist om at du let kan købe dig til en ny plante
af samme sort. Når du siger hækken er relativt nyplantet og alligevel en
meter høj, så er det sandsynligvis sorten 'Rotundifolia' der er brugt.
Den kaldes også for 'storbladet buksbom' eller 'rundbladet buksbom'.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Pia Sander

Dato : 30-04-09 03:06

On 29 Apr., 20:45, Anders Wegge Keller <we...@wegge.dk> wrote:
> [...]
> sort det egentlig er der er plantet.
>
>  Så mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre, og i givet fald

Gør som jeg - tag en kvist fra den gamle buksbom med på planteskolen,
så kan de se, hvilken slags det drejer sig om.