Afkalkning af vandlås i toilet II
Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-04-09 09:46

Hej

Så er der hul i gennem tønden. Jeg tog først en gang "grundrens" for at
fjerne event. fedt på kalken i kummen, der efter trykkede jeg det meste vand
ud af vandlåsen med toiletbørsten og fyldte så op med saltsyre, dækkede med
plastfilm, da det lugter fælt, og lod det stå i et par timer, det halve af
kummen blev der ved fyldt op med noget snask (jeg skal spare jer for
detaljerne), rykkede ud og gentog processen, der kom dog kun en lille smule
snask anden gang.

Nu er toilettet totalt som nyt at se på, og det stopper ikke mere!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-04-09 11:13

Leif Langgaard wrote:
> Så er der hul i gennem tønden. Jeg tog først en gang "grundrens" for at
> fjerne event. fedt på kalken i kummen,

Det tager dog kun fedtet på overfladen af kalken, så det var nok ikke
nødvendigt.

> der efter trykkede jeg det meste vand ud af vandlåsen med toiletbørsten

Til en anden gang; det kan man gøre ved at fylde nogle liter vand i en
spand, hælde det meste i hurtigt, og stoppe meget brat.
Jeg kan næsten tømme vandlåsen i mit toilet på den måde.
Det var måske ikke muligt før afkalkningen, men det burde fint kunne
lade sig gøre nu.

> og fyldte så op med saltsyre, dækkede med plastfilm,

Smart med plastfilm over, det havde jeg nok ikke selv fundet på.

> Nu er toilettet totalt som nyt at se på, og det stopper ikke mere!

Altid lækkert, når tingene igen virker, hvor de før var helt eller
delvist ude af drift.

Nu kan du jo gå videre med at afkalke filtre på vandhanerne, og nøjes
med at skrue dem løst på, så man altid nemt kan tage dem af og skylle
evt. rust i filteret ud.
Drikkevandet kommer til at smage meget bedre på den måde.

Jeg gør det ind i mellem, når jeg er ovre hos min søster - inden jeg
skyller filteret, synes jeg ikke vandet smager godt.
Efter skylning er der ingen metal/bismag, og jeg synes endda at vandet
ser klarere ud.

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 16:19

Jens C. Hansen skrev:

> Smart med plastfilm over, det havde jeg nok ikke selv fundet på.

Måske at han har været til flere bryllupper end du?

--
Armand.

Fra : A.Kaup

Dato : 12-05-09 13:10

> Smart med plastfilm over, det havde jeg nok ikke selv fundet på.

Nå ja - for lige at få dén med:

Plastfilm over toilettet kan også bruges til at lave spas med - bare
sæt det stramt på - så ses det ikke, og ærgerligt for den næste, der
skal på toilettet
Nok smartest ikke at gøre hjemme ved en selv
Hygge - Akaup.

Fra : Max

Dato : 29-04-09 15:57

Hej Leif

> Nu er toilettet totalt som nyt at se på, og det stopper ikke mere!

Lækkert at rådet virkede :)

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 16:16

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> snask anden gang.
>
> Nu er toilettet totalt som nyt at se på, og det stopper ikke mere!

Taget i betragtning af hvilke omveje de (ellers velmenende) gode råd
tog, så skal du have ros for at komme med ordentlig feed-back på
problemets løsen!!!

--
Armand.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-04-09 17:17

> Taget i betragtning af hvilke omveje de (ellers velmenende) gode råd tog,
> så skal du have ros for at komme med ordentlig feed-back på problemets
> løsen!!!

Det manglede da bare!

Det er vel det gruppen er til, udveksling af erfaringer og gode råd.

Man ser ofte, især i dk.teknik.bil, at en person kommer med et spørgsmål
vedr. et problem med bilen, og der kommer så et hav af løsningsforslag, men
spørgeren vender ikke tilbage og fortæller hvad der var galt og hvordan
problemet blev løst, desværre.

Fra : Leonard

Dato : 29-04-09 17:38

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> løsningsforslag, men spørgeren vender ikke tilbage og fortæller hvad
> der var galt og hvordan problemet blev løst, desværre.

Det er nok de samme mennesker, der svarer og forventer svar på mail og
ikke har indset fordelen ved at dele erfaringer i et åbent forum.

--
Leonard

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-04-09 17:47

Leif Langgaard frembragte:
> [...]
> snask anden gang.
>
> Nu er toilettet totalt som nyt at se på, og det stopper ikke mere!

Brugte du "ren" saltsyre (38% eller deromkring)??
Har emaljen slet ikke taget skade af den lange syrepåvirkning??

Håber svarene er som håbet, for så er mit toilet også snart rent

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Max

Dato : 29-04-09 18:45

Hej Andersen

> Har emaljen slet ikke taget skade af den lange syrepåvirkning??

Emaljen på porcelæn er en glasforbindelse og den tåler
langvarig kontakt med saltsyre. Men brug det for alt
i verden ikke til badekar der er lavet af stål med emalje.

--
Mvh Max