Træstub/rod
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 21:31

Hej NG.

Jeg er ved at grave en træstub/rod op, efter en blågran.
Den er temmelig stor og giver mig lidt gravearbejde. Der sidder selvfølgelig
en del jord rundt om rødderne, som også skal af for at gøre det hele lidt
nemmere når den skal løftes op af hullet.
Det lyder umiddelbart som en nem ide at tage højtryksrenseren og spule det
meste væk, men har nogen prøvet det og kan de bekræfte at det er en god ide
eller skal jeg igang med hakke det hele løst manuelt ?

Per.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-09 21:37

Per Olsen wrote:

> Det lyder umiddelbart som en nem ide at tage højtryksrenseren og
> spule det meste væk,

Ja, men noget frygtelig svineri. Regn med at skulle i bad bagefter. Har selv
prøvet med en almindelig vandslange med strålespids og var sort fra top til
tå i løbet af få minutter. Foretrækker manuel frigravning - hvis en
gravemaskine ikke kan komme til.

Erik Ginnerskov

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-04-09 22:25

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev
> [...]
> meste væk, men har nogen prøvet det og kan de bekræfte at det er en god
> ide eller skal jeg igang med hakke det hele løst manuelt ?

Formoder du saver over, ikke altfor langt fra stammen. Gøres nemmest ved at
grave ned mellem, hvor det er gørligt, skylle med vand og save over. Lade
trække væk en bajers tid, grave igen, osv. osv. ..........næste dag
fortsætter du, blot med kaffe. Hvor det er nemmest, går du dybest så du kan
komme ind under og oversave pæleroden. Og har du ladet 1,5 m stamme være,
ville du have den til at brække/løfte i (kan ikke limes, nej). Mindre træer
kan klares uden vand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 06:42

Jeg regner med, at du vil fjerne jord og småsten for at skåne din sav og for
at der ikke skal være så meget at løfte på-

Jeg ville spare min motorsav og købe en billig stiksav hos jem og fix elle
HN - og så bruge den til rødderne - (lidt afhængig af tykkelsen, men ellers
en stor økse til de tykke.)
Klingerne er ikke så dyre og hvis saven smadres er det bare et par hundrede.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 29-04-09 07:33

Hej.

Det er en stor hjælp hvis man få fastgjort tov /rem /wire til stubben,
og så yde et konstant træk i den mens man graver og hakker. Brug en
remstrammer eller lignende, forbundet til f.eks et træ tæt ved, stram
op, og grav og hak i stubben. Når den giver sig p.gr. af trækket,
strammes der op igen, og graves/hakkes videre.

Mht. vand, med eller uden højtryk, er det nok en god hjælp til at se
hvor man skal angribe - det vil jeg nok prøve næste gang jeg skal have
en rod op.
/Finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-04-09 12:30

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Mht. vand, med eller uden højtryk, er det nok en god hjælp til at se
> hvor man skal angribe

Enig, fjern noget jord med først spade, derefter graveske og skyl så rent
med vand, så man kan save uden at ødelægge saven. Men ikke noget med at
spule, hvis man vil være fri for mudderbad.

Erik Ginnerskov

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 16:14

Firstname Lastname skrev:
> Jeg regner med, at du vil fjerne jord og småsten for at skåne din sav og for
> at der ikke skal være så meget at løfte på-
>
> Jeg ville spare min motorsav og købe en billig stiksav ...

"Bajonetsav"!

--
Armand-

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 20:10

Ja - det var det jeg ville have sagt hvis jeg ikke havde sludret...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-04-09 21:26

"Firstname Lastname" <None> skrev
> [...]
> ellers en stor økse til de tykke.)
> Klingerne er ikke så dyre og hvis saven smadres er det bare et par

En alm fukssvans kan også gøre det, når der er skyllet fri.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-09 10:29

"Per Olsen" skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at grave en træstub/rod op, efter en blågran.

Den sjove, nemme og lidt dyre løsning - mest for drengene:

http://www.demolitions.dk/?gclid=CPPX3crilZoCFSUSswodVBWkNw

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 14:10

Det var for at få mindre at løfte på, at jorden skulle fjernes.
-Jeg har ca. 1,75 m. stamme til at trække i.
-Jeg har et spil til at trække med (og det er beregnet til den slags)
-Jeg graver meget (men ikke mere end højest nødvendigt, så sjovt er det
heller ikke)
-Jeg hakker rødderne over med en økse, ved godt at ALT jorden skal være væk
hvis man skal save og at dette er så godt som umuligt...

Men hvis jeg sprøjter vand på bliver jorden våd og dermed tungere hvis den
skal graves op af hullet, til gengæld bliver stubben lettere da der ikke er
så meget jord på.
Spørgsmålet gik mest på at finde "forskellen" og dermed den bedste af de 2
løsninger.
Jeg prøver uden vand i første omgang, så undgår jeg mudderbadet (som jeg
heller ikke lige havde tænkt på)

Tak for forslagene.

Per.