havedam og trådalger
Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-04-09 15:33

Jeg har lige tømt vores lille have dam for vand.
Da den pludselig var totalt overvokset med trådalger.

Har fjernet hvad jeg kunne manuelt. Havde har en ide om at det som sad på
siderne også kunne fjernes.
Det kan det jo nok også men så skal der nok skures ganske meget med en
svamp.

Jeg synes at kunne huske at det som man hælder i bassinet mod trådalger er
ren zinkoxid.
Har jeg ret i det??

Hvor fåes det henne? Synes ikke jeg kan finde det på Matas hjemmeside.

Hvilken dosering??

Jeg har tømt dammen og renset de enorme mængder slam op som var der.

Min ide var at fylde dammen op igen, og så give den en ordenlig omgang med
zinkoxid, og når algene så var væk,
tømme den igen og rense den helt, for at fylde den op igen, og denne gang
komme åkander og fisk i.

Elmer

Fra : Henning Lund

Dato : 28-04-09 16:08

Elmer Fjort <Whoknows@Whocares.com> skrev:

> Min ide var at fylde dammen op igen, og så give den en
> ordenlig omgang med zinkoxid, og når algene så var væk,
> tømme den igen og rense den helt, for at fylde den op igen, og
> denne gang komme åkander og fisk i.

Det kommer igen næste år.
Jeg har haft dam siden 85 og det er først sidste år jeg fik de
skide alger, jeg kan se de er på vej i år igen.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-04-09 16:39

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i en meddelelse

> Det kommer igen næste år.
> Jeg har haft dam siden 85 og det er først sidste år jeg fik de skide
> alger, jeg kan se de er på vej i år igen.

Den er jeg med på, men derfor vil vi jo da gerne se fiskene som er i
bassinet.

Og skulle jeg tømme det hvert 4-5 år lever jeg nok også med det.

elmer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-04-09 17:06

"Elmer Fjort" skrev i en meddelelse
> Jeg synes at kunne huske at det som man hælder i bassinet mod trådalger er
> ren zinkoxid - Har jeg ret i det??

Ja - jeg ved ikke hvor man køber det i no-name versionen.

> Hvor fåes det henne? Synes ikke jeg kan finde det på Matas hjemmeside.

Her er det under navne som f.x. SK-60, Algae Wizard og lign - der koster det
godtnok en del - men indholdet skulle være det samme......

http://www.tropefisk.dk/shop/vandbehandling-103c1.html

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-04-09 18:34

> [...]
>
> Her er det under navne som f.x. SK-60, Algae Wizard og lign - der koster
> det godtnok en del - men indholdet skulle være det samme......

Ebay.de og Qxl.dk bragte noget frem.

På ebay, er der rigtigt mange forskellige mærker inde for trådalge
bekæmpelse, men mon ikke det stort set er det samme.
Det er også muligt at købe ren zinkoxyd, men det er så lidt besværligt
med bankoverførsel, hvorimod havecentre som sælger
trådalge stop, oftes tager plastkort eller paypal.

Elmer

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-04-09 18:41

In news:gt742m$1nvu$1@newsbin.cybercity.dk,
Elmer Fjort <Whoknows@Whocares.com> typed:
> [...]
> svamp.
>
> Jeg synes at kunne huske at det som man hælder i bassinet mod

Man skal bruge Zinkoxid 80%, og højst 3,3 gram pr. 1000 liter vand.

Opløses i meget varmt vand, og piskes godt i 7-10 minutter. Hældes i
bassinet langs bassinkanten.

Man kan også få noget det hedder SK-60 som er 100% effektivt, men det koster
en formue. Til vores bassin på 15.000 liter vand koster det 700,- kr.

Man skal lige tage højde for Guldemder, hvis man har sådan nogle i bassinet.
Det slår dem ihjel, fordi deres gæller ikke kan klare behandlingen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats