Hækplanter ?
Fra : JBH

Dato : 27-04-09 23:56

Hej

Hvor får man fat i nogle ligusterplanter nu ? Fik desværre ikke fat i
nogle i efteråret og den planteskole jeg besøgte igår havde ikke nogle.

mvh
JBH

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-04-09 00:24

"JBH" skrev i en meddelelse
> Hvor får man fat i nogle ligusterplanter nu ?

Vælg selv

http://www.google.dk/search?hl=da&q=h%C3%A6kplanter+liguster&meta=&aq=f&oq=

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JBH

Dato : 28-04-09 21:33

> Vælg selv
>
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=h%C3%A6kplanter+liguster&meta=&aq=f&oq=
>
> Jan

Takker, men jeg var forbi en anden lokal planteskole idag, hvor de havde
nogle gode store ligusterplanter tilbage. Prisen var også stor 60kr/stk. :-/
Men i forhold til "færdighæk" er prisen vist okay.

Hvis de blot fik godt med vand, burde de sagtens kunne plantes på denne
årstid.

mvh
JBH

Fra : Per H

Dato : 28-04-09 09:10

On Tue, 28 Apr 2009 00:56:25 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvor får man fat i nogle ligusterplanter nu ? Fik desværre ikke fat i
>nogle i efteråret og den planteskole jeg besøgte igår havde ikke nogle.

Er det ikke ved at være for sent? skal man ikke vente til efteråret
for bedre resulstat?

per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-09 10:20

Per H wrote:

> Er det ikke ved at være for sent?

Ville jeg også mene.

> skal man ikke vente til efteråret for bedre resulstat?

Liguster leveres sædvanligvis som barrodsplanter, så hvis man ikke har nået
at plante før løvspring, bør man absolut vente til efter løvfald. Ellers
risikerer planterne at dø af tørst i løbet af få dage - selv om man vander.

Det er noget helt andet med "containerplanter", de kan plantes så længe det
er frostfrit.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-09 14:46

On Tue, 28 Apr 2009 11:19:50 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Ville jeg også mene.

Barrodet liguster kan man faktisk plante hele sommeren - hvis man sørger
for at vande og ellers kan få fingre i planterne (hvilket man sjældent
kan om sommeren).

> [...]
>risikerer planterne at dø af tørst i løbet af få dage - selv om man vander.

Liguster, barrods kan man godt plnate til et stykke ind i maj. Planterne
må selvfølgelig ikke tørre ud i rødderne inden de kommer i jorden. Kun
hvis der er meget varmt og tørt, vel et godt stykke over de 20 grader,
er der reel risiko for at plnaterne tørrer ud, selv om man vander.

Jeg turde sagtens plante liguster nu - man vinder trods alt noget der
ligner et helt års vækst, i forhold til at vente til efteråret. Men det
kræver en lille indsats med vandkanden.

>Det er noget helt andet med "containerplanter", de kan plantes så længe det
>er frostfrit.

Så længe man kan grave i jorden er nok
Jeg har flere gange været ude at plante hvor jeg først skulle gennem
5-10 cm frosset jord. Planterne er alle kommet fint alligevel.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Per H

Dato : 28-04-09 15:41

On Tue, 28 Apr 2009 15:46:17 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Barrodet liguster kan man faktisk plante hele sommeren - hvis man sørger
>for at vande og ellers kan få fingre i planterne (hvilket man sjældent
>kan om sommeren).

Hvad er så en barrodet ligusta?

på mine planter var roden noget der lignede et julemandsskæg

per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-09 21:10

On Tue, 28 Apr 2009 16:41:14 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Hvad er så en barrodet ligusta?
>
>på mine planter var roden noget der lignede et julemandsskæg

Det har været en barrodet plante så.
En barrodet plante er en der bliver gravet op i marken og får alt jorden
rystet af, så der kun er de bare rødder tilbage.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-09 21:27

Mads Lie Jensen wrote:

> En barrodet plante er en der bliver gravet op i marken og får alt
> jorden rystet af, så der kun er de bare rødder tilbage.

.... i modsætning til containerplanter, der leveres plantet i en potte - med
jord om rødderne.

Erik Ginnerskov