Filtrering af vand fra større vandkunst
Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-04-09 14:47

Håber jeg er havnet i den rigtige gruppe.

Jeg har en ide om at lave en større indendørs vandkunst. Konkret en
bæk/strøm der skal løbe rislende ned af noget stenunderlag bagved/
under en glastrappe med svævende trin. Stenunderlaget følger altså
trappens hældning bag den 120 cm bredde og 3 m høje trappe. Håber det
er forståeligt.

Anyway. Alt det med trappetrin i lamineret hærdet glas, trinbeslag med
gummiunderlag og stenunderlag er let nok. Jeg har også styr på at jeg
nok skal bruge en pumpe med tilstrækkelig løftehøjde og en kapacitet
på ca 4000 l/time. Sådan en pumpe er jo også rimelig i pris.

Der hvor jeg har problemer er når det gælder filtrering. Hvor meget er
nødvendigt for at sikre at vandet er rent og der ikke dannes alger på
stenunderlaget?
Jeg forestiller mig at der skal noget mekanisk filter på, og vel også
noget UV-belysning af vandet, eller hva? Er det nødvendigt med
ionbytningsanlæg til det tilførte vand for at undgå kalkrande?
Hvad kan den slags gøres for? Jeg kontaktede et firma med specialer i
springvand og den slags. Deres løsning kostede omkring 50.000 kr i den
billigste udgave. Det synes jeg er rigtigt mange penge Kan det
virkelig ikke gøres billigere?

Er der nogen som ved noget, har gode ideer eller kan henvise til et
sted hvor jeg kan læse mere?

Mvh Jens Olsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-04-09 08:24

jenspolsen@hotmail.com writes:

> [...]
> under en glastrappe med svævende trin. Stenunderlaget følger altså
> trappens hældning bag den 120 cm bredde og 3 m høje trappe. Håber det

Jeg har ikke nogen som helst ide om filtrering osv, men jeg vil meget
gerne se et billede af det, når det engang bliver færdigt. Det lyder
rigtig spændende!

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Jørgen

Dato : 29-04-09 05:40

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Er der nogen som ved noget, har gode ideer eller kan henvise til et
> sted hvor jeg kan læse mere?
>
> Mvh Jens Olsen

Du kunne besøge nogle af siderne for havedamsfolk (f.eks. www.koidanmark.dk)
Her er der rigtig mange folk med forstand på at holde vand og på
vandbyggeri.

- jørgen

Fra : SEJ

Dato : 29-04-09 21:13

Hej

fra en gl. akvarie ejer

Alger kommer mest pga lys indfald mest sol men også strærke lamper tæt på.

Du burde kunne filtrere de fleste urenheder ud af vandet med ekstern akvarie
pumpe afstemt mod hvor mange liter vand der er i, det er godt nok mange år
siden men en sådan Ehim pumpe til 500 l vand kunne man få til kr. 400,- men
alger fra sten tager de ikke, måske et par sugekop maller der lever af alger
kunne suppleres ?

mvh
SEJ