BoschLogixx opvaskemaskine
Fra : J W Nielsen

Dato : 27-04-09 11:32

Hej...
Vi har subj som vel nu er 6 år gammel.
Den har i nogen tid haft lift problemer med at starte, men efter et par
afbrydelser af programmet med deraf følgende udpumpning, har den kørt ok.
Den har ligeledes haft lidt problemer med at stoppe - den tørrede ikke og
pumpede heller ikke ud og måtte stoppes manuelt.

Nå, men nu vil den hverken det ene eller det andet.
Det startede for nogle dage siden med at den på ny ikke ville stoppe, men
stod og "knurrede" - for mig lyder det som om pumpen kører hele tiden.
Begynder pludselig også at lugte varm...

Idag tog jeg mig så sammen:
Når jeg starter den, kører udpumpningen - jeg smed et par liter vand in i
den, og de bliver øjeblikkeligt pumpet ud. Udpumpningen fortsætter dog...
Jeg har rengjort alt indvendigt for kalk- og sæberester.
Tog så venstre sideplade af, for at kigge ind der - se billede:

hhtp://www.5nielsen.dk/BoschLogixx.jpg

Jeg opdagede, at jeg kunne stoppe pumpen på den røde pind (#2) - ved at
trykke den ned. Microswitchen (#3) aktiveres da.
Så tog jeg hele den røde enhed ud og rensede den for kalk og sæbe (den var
rigtig grim), i det jeg troede, at flyderen (#1) til dels sad fast.
Det løste imidlertid intet for pinden bliver trykket op af en dims nede i
bunden - som dermed fastholder udpumpningen.

Såeee, nu har jeg en opvaskemaskine der ihvertfald er tømt for vand, men
hvad så ???

Kan nogen give mig lidt input???

Mvh Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 27-04-09 11:34

Vi tager lige linket een gang til:

http://www.5nielsen.dk/BoschLogixx.jpg

Undskyld

Fra : Mogens

Dato : 27-04-09 19:24

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Begynder pludselig også at lugte varm...
> Såeee, nu har jeg en opvaskemaskine der ihvertfald er tømt for vand, men

Når din Bosch/Siemens/Gaggenau (samme sag) pumper ud hele tiden, skyldes det
ofte, at der vand i maskinrummet under opvaskerummet. I dette rum sidder en
flyder, som sørger for at starte pumpen, hvis flyderen mod forventning
skulle blive påvirket af vand. Der skulle jo gerne forblive tørt i
maskinrummet (el-installation)

Du kan prøve at trække maskinen ud og hælde den bagover 10-15 grader. Derved
leder du vandet bagud og væk fra rummet. Efterfølgende stopper pumpen med at
køre, og maskinen opfører sig sikkert normalt igen.

Vand i maskinrummet skyldes ofte, at salt har tæret et hul i bunden af
opvaskerummet - checkes lettest med en håndlampe...