Spagnum
Fra : Puk Tutein

Dato : 27-04-09 10:27

Hej alle,

Jeg går med planer om at lave et nyt stort bed i min baghave i forlængelse
af mit eksisterende store staudebed.

Det nuværende bed bugter sig langs hele den ene side af baghaven. Det er ca
15 meter langt og fra ca. 1 meter bredt op til 4 meter bredt. Det er i 2
forskellige niveauer, nogle steder ca. 25 cm over resten af havens niveau og
andre steder op til 50 cm over resten af havens niveau.

Nu vil jeg så gerne have et tilsvarende bed, der fortsætter langs bagenden
af baghaven og på samme måde bugter sig (ingen rette linjer) og også har
forskellige niveauer (det bliver dog ca. 20 meter langt). Det eksisterende
bed er bygget op med klyner og harpet muld, og jeg forestiller mig også at
bruge klyner til det nye bed. Men en del af det nye bed skal være surbund
(lidt under halvdelen - den anden del skal være med blomstrende buske og
lidt bunddækkende stauder og løg.

Jeg skal altså have fat i en farlig masse spagnum. Men hvor finder man den
slags billigst? Jeg bor i det nordligste sjælland. På nettet kan jeg finde
flere steder, hvor jeg kan købe en palle med 18 sække á 300 liter til
omkring 2000 kr. Det giver så ca. 5400 liter spagnum og det lyder jo af
meget. Men hvordan beregner jeg lige om det er nok? Jeg kan jo måle mig
frem til ca. hvor meget jeg skal bruge i rummål, men hvordan omsætter jeg
det så til liter?
Og er sådan en palle en god idé eller findes der er en smartere måde?
Hvordan bærer jeg mig iøvrigt ad med at vande sådan en kæmpe mængde spagnum
igennem før beplantning? Venter og håber på regn?

Alle råd modtages med kyshånd

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-09 17:46

> [...]
> af meget. Men hvordan beregner jeg lige om det er nok? Jeg kan jo måle
> mig frem til ca. hvor meget jeg skal bruge i rummål, men hvordan omsætter

Liter er rummål. Der går 1000 l på en m3

> Hvordan bærer jeg mig iøvrigt ad med at vande sådan en kæmpe mængde
> spagnum igennem før beplantning? Venter og håber på regn?

Lader det blive i sækkene, åbner dem for oven, hælder 10 l vand i hver en
gang om ugen i nogle uger. Så hjælper det på det.

Mvh Maria

Fra : Puk Tutein

Dato : 27-04-09 18:23

> Liter er rummål. Der går 1000 l på en m3

Tusind tak Det gør det jo meget nemt at regne ud. Men så kan jeg jo
også hurtigt se, at 5400 liter spagnum egentlig ikke er ret meget.

Tak for tippet

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-09 20:20

On Mon, 27 Apr 2009 11:27:04 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

>Hvordan bærer jeg mig iøvrigt ad med at vande sådan en kæmpe mængde spagnum
>igennem før beplantning? Venter og håber på regn?

Den bedste/hurtigste måde at vande det op på, er at smide et tyndt lag
spagnum ud, vande det let, endnu et lag ovenpå, vande det let osv. til
du er gennem hele pallen. Derefter skovler du hele stakken over i en ny
stak, på samme måde, altså et tyndt lag spagnum, vande, endnu et lag
osv. Herefter er det vådt nok til at bruge, og især vådt nok til at det
nemt suger mere vand.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/