Pavillon - Levetid - Hvad skal man være op~
Fra : Birck

Dato : 26-04-09 22:12

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om det er den rette gruppe.

Men here goes - Jeg overvejer at købe en lille grund med et par
pavilloner på. Den ene lidt ældre end den anden. De er sat sammen og
inden i, er der køkken, bad, stue osv. Desuden kunne jeg godt tænke
mig at sætte en brændeovn op, men umiddelbart virker det ikke så
fornuftigt i et rum hvor væggene er lavet af træ. Men måske kan det
lade sig gøre alligevel?

Jeg er lidt bekymret for den ældste, som er ved at smuldre lidt
forneden, og tryke man på brædderne giver de sig lige lovligt synes
jeg. Mit spørgsmål til jer er, hvad skal jeg være opmærksom på? Er de
fx lavet af noget giftigt? Er det håbløst med fladt tag? Kan man godt
skifte noget af en væg? Osv. Jeg vil gerne høre jeres erfaringer.

Mvh Rasmus

Fra : Lars

Dato : 27-04-09 19:27

Birck skrev:
> [...]
> mig at sætte en brændeovn op, men umiddelbart virker det ikke så
> fornuftigt i et rum hvor væggene er lavet af træ. Men måske kan det

Masser af træhuse har brændeovn - der er forment flere træsommerhuse med
brændeovn end uden. Du skal bare sørge for tilstrækkelig afstand til
brændbart materiale eller afskærm den med ikke brændbar beklædning (samt
en lovlig skorsten).

Her er lidt info:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/content.15.43.26open=7,8

> Jeg er lidt bekymret for den ældste, som er ved at smuldre lidt
> forneden, og tryke man på brædderne giver de sig lige lovligt synes
> jeg. Mit spørgsmål til jer er, hvad skal jeg være opmærksom på?

Kunne godt lyde som om, at der er råd i det. Det kan være ret omfattende
og skjult, så det må du tage forbehold for i prisen, hvis du ikke kan
få lov at se ind bag træbeklædningen. Samme risiko gælder i den nye. Der
kan være skiftet beklædning, så det ser pænt ud.

Du bør tage en bygggesagkyndig el. lignende med ud at se på dem, hvis
det er en større investering.

Er de
> fx lavet af noget giftigt?

Næppe decideret giftigt - de er jo til ophold for mennesker i sin tid -
men der er jo mange byggematerialer, som ikke er så sunde at indtage.

Er det håbløst med fladt tag?

Kommer an på kvaliteten og især udførelsen, men når der er begyndende
råd i det ene hus, så er taget næppe top-kvali. Måske skulle du bede om
at se dem indvendigt i eller efter et heftigt regnvejr (eller en
gennemspuling med haveslangen.)

Kan man godt
> skifte noget af en væg?

Ja - som regel er pavilloner kun bærende i ydervæggen, hvis de ikke er
megatore. Så længe du ikke fjerner bærende elementer, eller sørger for
en erstatning, bør det ikke være et problem.

Fra : Birck

Dato : 27-04-09 17:01

On 27 Apr., 20:26, Lars <jub...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> megatore. Så længe du ikke fjerner bærende elementer, eller sørger for
> en erstatning, bør det ikke være et problem.

Hey.

Tusind tak for det fyldige svar. Så blev jeg så meget klogere, og har
noget at gå videre med.

/Rasmus