Havelamper fra Aldi og kvalitetskontrol. R~
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-04-09 21:03

Krydspostet til Hus & Have folket og Elektronik folket som en forklaring
på noget andre formentlig også har oplevet..

For er et par uger siden købte jeg et 4 solcelle-havelamper i rustfrit
stål hos Aldi. (2 sæt a' 2 stk)

Da de blev sat ud i haven lyste kun den ene og efter et par dage var det
stadig kun den ene der lyste. - Der var checket at der var tændt for dem

Accu'erne blev taget ud og sat i en lader og lampen blev checket med
voltmeter under sollys og så blev jeg forbavset: Den der lyste ladede på
accumulatoren med en positiv spænding sådan som den skal. - De andre tre
(af)ladede accumulatoren med en negativ spænding !!! (Jajaa - helt
korrekt er det spændingen der resulterer i en strøm der op eller aflader
accumulatoren men den detalje er ikke så væsentligt for historien her.)

Det viser sig at der har været en produktionsserie af solceller hvor
tilledningerne fra silicium-krystallerne i solcellen er blevet byttet
om. Oh hvilken kvalitetskontrol - Øeh mangel på samme

Well... frem med loddekolben for at få ledningerne byttet om og frem med
silikonesprøjten til at fæstne solcellerne på lampen med en frisk omgang
bajoskisnot. - Efter at have fundet fejlen er der vist heller ikke
længere garanti på lamperne så jeg vil nøjes med at gøre andre
opmærksomme på sagens sammenhæng og reparere mine egne.

Lamperne kan nemt repareres hvis man er fiks på fingrene og gider, for
jeg tvivler på at i får noget ud af at bytte dem bortset fra pengene
tilbage.

/Lars