Vandet i hanen er kun lunkent !?
Fra : Jesper H

Dato : 25-04-09 22:20

Igennem de sidste par måneder er temperaturen på det varme vand i hanerne i
vores 70ér parcel med varmeveksler faldet stille og roligt. Idag er det så
faldet drastisk til højst at kunne kaldes lunkent og det er dermed ikke
længere et problem vi kan se igennem fingre med.

Der går to rør ind i varmeveksleren. Det ene er koldt og det andet er meget
varmt. Det varme rør er væsenligt varmere end det vand der kommer ud af
hanen.

Nogle idéer til hvorfor vandet i hanerne så kun er lunkent?

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-09 23:28

Jesper H wrote:

> Nogle idéer til hvorfor vandet i hanerne så kun er lunkent?

Hvor gammel er varmeveksleren?
Er den nogensinde blevet renset for kalkaflejringer?
Hvad er fremløbstemperaturen?

Erik Ginnerskov

Fra : Jesper H

Dato : 26-04-09 17:04

1000 tak til alle for svar. Jeg samler mine retursvar i denne tråd

Vandet i hanerne er omkring 40 grader (dvs. over stuetemp), og det holder
konstant temp selvom man lader det løbe.

Der findes 2 x 2 rør på varmeveksleren:
rør 1 a kommer fra måleren og er selvfølgelig koldt
rør 1 b er omkring 40 grader hvilket svarer til vandet i hanerne

rør 2a er omkring 20 grader
rør 2b er gloende varmt - så varmt at man ikke kan holde på det ret lang tid
af gangen
Kan det passe de sidste sæt rør har med radiatorsystemet at gøre?

> Hvor gammel er varmeveksleren?

Det er en 160 ltr varmeveksler fra Helsinge årgang 1992 uden termometre
eller indstillingsmuligheder for "menig mand"

> Er den nogensinde blevet renset for kalkaflejringer?

Nej!! - hvordan gør man det?
Vi købte huset i 2005, og i den tid er det ihvertfald ikke gjort.

Fra : Armand

Dato : 26-04-09 21:19

Jesper H skrev:
> [...]
> tid af gangen
> Kan det passe de sidste sæt rør har med radiatorsystemet at gøre?

Jup!
De sidste rør-par er regulære radiator-rør.
Det lyder mærkeligt med de 40°, eftersom at vandhane-vandet skulle blive
ligeså varmt som den varme-forskel der er på radiator-vandets ind/ud.
At dét ikke er tilfældet tyder på enten et overforbrug af vandhabe-vand
eller for lav tilgang af radiatorvand!

Prøv at føle på rørene i morgen tidlig: Eftersom der ikke har været
brugt varmt vand i løbet af natten skulle røret der kommer fra
vandmåleren være stuetemperatur - Hvis det er koldt har der været et
varmtvands-forbrug et sted på systemet gennem natten.

"Består" forbrugs-siden dén test er alternativet at der af en eller
anden grund ikke kommer varmt radiatorvand nok forbi og eftersom du ikke
angiver at have pillet ved systemet forinden, er den eneste tænkelige
"flaskehals" et filter der er stoppet!

Filtre på radiatorsystemer er typisk á typen med skrå stuts ligesom:
<http://www.strima.com/image/257579/20850-Thermodynamic-Steam-Trap-SPIRAX-SARCO-TD42L-+-filter-1-2>
<http://www.privatpartner.dk/graphics/groups/312_m.jpg>

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-04-09 21:27

Jesper H skrev:

> Det er en 160 ltr varmeveksler .....

Hov!
ER det en varmtvandsbeholder eller en decideret (kryds)varmeveksler?
Forskellen ligger i om du kan lukke for husets radiator-varme og
alligevel have varmt vand i haberne (til beholderen er tømt), eller om
det varme vand forsvinder øjeblikkeligt med radiatorvandet.

> Nej!! - hvordan gør man det?

Ud fra at den tydeligvis tapper varmen fra radiator-vandet, er der en
fin varmeoverførsel og derfor skulle tilkalkning ikke være problemet
uanset konstruktion!

--
Armand.

Fra : Jesper H

Dato : 27-04-09 08:27

> [...]
> have varmt vand i haberne (til beholderen er tømt), eller om det varme
> vand forsvinder øjeblikkeligt med radiatorvandet.

Jeg har fundet ud af, at det er en 160 liter centralvarme beholder Model
Metro type 6050 fra 1992.
Dette på trods af, at der højt og tydeligt står varmeveksler på apparat.
Beklager den forvivirring det har givet.

Fra : Ivar

Dato : 26-04-09 08:34

Jesper H skrev:

> Nogle idéer til hvorfor vandet i hanerne så kun er lunkent?

Er der termometer på varmeveksleren?
Mål afgangstemperaturen ved varmeveksleren.
Hvis temperaturen er god nok, er problemet ikke varmeveksleren.

Jeg har været udefor et blandingsbatteri, der var "kortsluttet"
så det kolde vand løb over i det varme. Det kan man teste på følgende
måde:
Man må ikke have være i bad, eller brugt større mængder vand
et par timer før. Åbn for det varme vand et sted, og lad det
løbe i nogle minutter. Mens vandet løber, går man rundt og føler
på vandrørene der går op til alle husets haner. Hvis der er
et varmtvandsrør, der er koldt, er det tegn på at vandet
løber igennem vandhanen. De varme rør må jo aldrig være koldere
end rumtemperaturen.

Ivar Magnusson

Fra : bannimann

Dato : 26-04-09 09:13

"Jesper H" <villavovse@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af hanen.
>
> Nogle idéer til hvorfor vandet i hanerne så kun er lunkent?

Det kunne muligvis være et defekt termostatbatt, evt. et brusebatt., der
sender koldt vand ind i v.vandsrørene - bliver vandet varmere når det har
løbet lidt? Har I tjekket om der er konstant forbrug på vandmåleren, selvom
alle haner er lukket?

Hvis ikke, så er det formentlig jeres veksler skal renses.

Fra : TDN

Dato : 26-04-09 11:14

"Jesper H" <villavovse@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> af hanen.
>
> Nogle idéer til hvorfor vandet i hanerne så kun er lunkent?

Husk det kan være farligt hvis det er stået på i længere tid. Flere er døde
den sidste tid pga. bad med vand fra vandvarmere der ikke har haft høj nok
temp. og der er udviklet legionellabakterier i vandbeholderen.
http://jp.dk/arkiv/?id=135581&eceExpr=legionærsyge"%20/>&eceArchive=o

Mvh
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 26-04-09 11:26

TDN skrev:

> og der er udviklet legionellabakterier i vandbeholderen.

Rolig nu!
Der blev skrevet "varmeveksler", hold dig til det. Varmevekslere
blver løbene skyllet igennem, der er ikke som i vandbeholdere
mulighed for at noget af vandet kan blive stående og aldrig blive
udskiftet.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper H

Dato : 26-04-09 17:05

Fra : Ivar

Dato : 26-04-09 19:25

Jesper H skrev:

> Det er en 160 ltr varmeveksler fra Helsinge årgang 1992 uden termometre eller
> indstillingsmuligheder for "menig mand"

Hvis den er på 160 liter, er det ikke en varmtveksler, men en
varmtvandsbeholder. Så for lige at være sikker på hvad du skriver
om. Har du fjernvarme?
Der er helt sikkert reguleringsmulighed, den sidder nok ikke på
beholderen, men på rørene i forbindelse med.

> Nej!! - hvordan gør man det?

Det er noget der er vigtigt for varmevekslere, men ikke for
varmtvandsbeholdere, med mindre de er til el.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper H

Dato : 27-04-09 15:20

Det viste sig at være en termostat ventil på det udgående fjernvarmerør der
havde sat sig fast.
Den er nu udskiftet og konen kan igen få de ekstra grader med i brusebadet

Tak for hjælpen.

vh. Jesper