Hvilken vinkelsliber for at skære i kantst~
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-04-09 15:29

Hej,

Som et led i at bygge en indkørsel skal jeg have sat nogle kantsten
rundt langs kanten af fliserne for at holde dem på plads ud mod en lille
skråning.

Jeg kommer til at skulle dele kantsten 12*30 cm i kortere stykker henved
15 gange. - Der skal skæres i smig til start og slut på en rampe, en 20
grader drejning samt tilpasning ude ved vængets kantsten.

Er det nok med en lille vinkelsliber med en god diamant-skive eller skal
jeg op i en "voksen" udgave af et fornuftigt mærke? (Bagefter skal jeg
også tilpasse en stak af de fliser der skal lægges på indkørslen og
regner med at bruge samme værktøj)

Jeg har en fornemmelse at de vinkelslibere og skiver der er fra Harald
Nyborg ikke vil kunne holde - er der noget jeg bør undgå eller gå efter?

Jeg forestiller mig at dele kantstenene over ved at skære nogle cm ind
fra hver side uden at lave mærker i top og bund og knække stenene med en
mukkert og mejsel.

/Lars

Fra : Max

Dato : 25-04-09 16:23

Hej Lars

> Jeg har en fornemmelse at de vinkelslibere og skiver der er fra Harald
> Nyborg ikke vil kunne holde - er der noget jeg bør undgå eller gå
> efter?

Til arbejdet vil jeg vælge en stor model og en billig udgave, ville
aldrig bruge en dyr maskine til den opgave. Og Harald Nyborg
modellen er der jo ingen problemer med, gør den i stykker, ja
så går du bare ned og bytter den.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 21:02

> [...]
> aldrig bruge en dyr maskine til den opgave. Og Harald Nyborg
> modellen er der jo ingen problemer med, gør den i stykker, ja

Tjae, nu vil jeg så dele min erfaring på det punkt

Jeg skulle skære nogle kampsten (syldsten) til og købte en harald-skrammel
model til 300kr (220mm)

Den holdt præcist 5 min, og ca en halv sten før den brændte af. Jeg
betjente den korrekt, dvs lod den køre uden belastning i et halvt minut for
hvert 2 minutter for at køle etc. Nå, ind til HN (30km hver vej). "
Ingen problem i at bytte. Scenen gentog sig 4 gange. 4. gang sagde jeg
pengene tilbage. Kørte i stark, og købte en dewalt på tilbud til 1000kr.

Den har kørt ufatteligt længe og med hård belastning i meget lang tid uden
at kny det mindste. Eneste hage er, at hvis den sætter sig, så river den
nærmest armene af mig fordi den er så stærk.

Konklusion : ja, du kan bytte alt det du orker, men hvis livet er til andet
end at stå i kø i H&N hver anden dag, så køb kval og behold det et halvt
liv!

og ikke noget ondt ord om H&N. De sælger også kval, og deres bytte service
er 10-4

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-04-09 17:08

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> skal jeg også tilpasse en stak af de fliser der skal lægges på
> indkørslen og regner med at bruge samme værktøj)

Har lige lagt knap 90 stk. 50x50x5 fliser hvoraf nogen skulle skæres skråt
af.

Havde før prøvet med en lille Metabo og en tilfældig diamantskive - no way!

Så da min nabo der er murer spurgte om jeg ville låne hans (professionelle)
maskine havde jeg ikke meget tilovers for den!

Men det sku da lige prøves, og hov! Det var som en varm kniv i blødt smør!

Da jeg var færdig den dag afleverede jeg den med tak for lån og købte så et
sæt med 3 skiver til en hund hos HN da jeg lige manglede et par enkelte
fliser; og det går da rimeligt, bortset fra at man selvf. skal skære fra
begge sider.

Èn flise var dog krop-umulig at skære i; man skulle tro der var jernskrot i
den!? (det var afhentnings-fliser vi havde skrabet sammen)

> Jeg har en fornemmelse at de vinkelslibere og skiver der er fra Harald
> Nyborg ikke vil kunne holde - er der noget jeg bør undgå eller gå
> efter?

Skiverne kan som sagt gå i en snæver vending.

> Jeg forestiller mig at dele kantstenene over ved at skære nogle cm ind
> fra hver side uden at lave mærker i top og bund og knække stenene med
> en mukkert og mejsel.

Forvent at der springer ret store flager af materialet netop dér hvor du
knalder mejslen i; been there, done that - got the damned T-shirt!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan

Dato : 25-04-09 18:22

> Jeg forestiller mig at dele kantstenene over ved at skære nogle cm ind
> fra hver side uden at lave mærker i top og bund og knække stenene med en
> mukkert og mejsel.
>
> /Lars

Som andre har sagt en stor model er bedst, det allerbedste er en prof udgave
med vand på. Det er bare mega dyrt.
Når du alligevel skal skære hvorfor så ikke skære i toppen også? Er det
fordi du ikke vil se på en skarp kant, det kommer jo alligevel til på
siderne. Jeg ville skære i toppen også og skære lige så langt ind som
maskinen kan, mener at det bliver det pæneste.
Et andet værktøj er jo et kantjern og en muggert.
God fornøjelse

Fra : Erik Andersen

Dato : 25-04-09 19:04

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:49f31e17$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg forestiller mig at dele kantstenene over ved at skære nogle cm ind fra
> hver side uden at lave mærker i top og bund og knække stenene med en

Jeg har skåret flere hundrede kantsten (14 x 14 x 21 cm) over med Haralds
billige vinkelslibere til 99 kr. Har dog måtte bytte den flere gange, da
nogle af dem ikke er centreret i de skiver man sætter diamantklingen op i.
Jeg har ikke villet købe en dyr maskine, da den jo meget hurtig bliver fyldt
med stenstøv. Det er godt at blæse den igennem med trykluft engang imellem.
Husk det er skiven der gør arbejdet og ikke vinkelsliberen.
jeg har også prøvet med HN's store vinkelsliber, men den duer ikke til det
formål. Den er alt for tung og uhåndterlig og larmer som jeg ved ikke hvad.
Har en liggende der kan byttes for en flaske rødvin og 2 flasker hvis der
skal følge skiver med (3660 Stenløse).
Jeg plejer at skære så dybt jeg kan med skiven (ca 5 cm) fra alle sider og
så slå med en fladmejsel hvorefter jeg sliber midten rent og lidt runt i
kanten for at tage den skarpe kant.
Jeg bruger så nogle gode diamantskiver fra f.eks. XL. Det kan bedst betale
sig, da de holder meget længere en de billige fra HN.
HUSK: Brug høreværn, beskyttelsesbriller og åndedrætsværn.
/Erik

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-04-09 19:24

Erik Andersen wrote:
> [...]
> sig, da de holder meget længere en de billige fra HN.
> HUSK: Brug høreværn, beskyttelsesbriller og åndedrætsværn.

Tak for tipsene. (Stor maskine, kvalitetsskive og personligt
sikkerhedsudstyr) Jeg bor på NØ-fyn så jeg kommer desværre ikke lige
sådan forbi dig.
Jeg burde nok have skrevet at kantstenene er 1m lange eller deromkring
og profilet er 12*30 cm - desuden at de skal sættes så dybt at
overkanten er i niveau med overkanten af fliserne. Derfor vil jeg helst
bevare en kant der ser naturlig ud på den side der vender op.
Kantstenene skal iøvrigt støbes fast.

Fra : S.B.

Dato : 25-04-09 20:35

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:49f35527$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> i niveau med overkanten af fliserne. Derfor vil jeg helst bevare en kant
> der ser naturlig ud på den side der vender op.

Har lagt godt 400 m2 14 x 7 x 7 cm herregårdssten i diagonal med en 230 mm
vinkelsliber fra HN og 2 diamantskiver fra samme sted
Gav knap 600 for alle 3 dele, og synes ikke den er tung at arbejde med, men
selvf. forskellig fra person til person.
Den holdt også fint til det
Jeg ville ikke købe en stor og dyr model da jeg ved jeg har intet at bruge
den til bagefter.

Søren

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-04-09 06:17

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den holdt også fint til det
> Jeg ville ikke købe en stor og dyr model da jeg ved jeg har intet at bruge

Det er ofte man kan få en stor og lille Metabo m. diamantskiver på tilbud
for ~1000 kr. Der er de sidste 400 givet rigtig godt ud.

- Martin

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 27-04-09 10:00

Har også haft 2 HN modeller, først defekt motor, så knækket tandhjul,
hvilket resulterede i en skive der selv løsnede sig, hoppede af og med
stor fart rullede 50 meter tværs over vejen - godt der ikke kom noget i
vejen!
Købte så en 600,- Bilka model (Powerman eller Manpower?) (230mm skiver),
der har elektronisk (kontrolleret) opstart, hvilket er rigtig rart, man
undgår det ryk der ellers komm når man starter maskinen.

Jeg har skåret rigtig mange fliser med denne maskine og brugt både
HN-diamantskiver og en Hitachi diamant-skive, som jeg kan mærke holder
noget længere, og nok også skærer en smule hurtigere.
/Finn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 06-05-09 09:52

Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
>
> Jeg forestiller mig at dele kantstenene over ved at skære nogle cm ind
> fra hver side uden at lave mærker i top og bund og knække stenene med en

Tak for alle inputs'ne.

Jeg må hellere melde tilbage hvad det endte med.
Efter en rundtur hos Harald Nyborg, Jem & Fix mm endte min kone og jeg
hos XL-byg hvor de havde en lille 5" Dewalt på tilbud til ca 450,- (sat
end fra 750,-) som vi købte.

Diamantskiven vi fik med fra XL-byg er et mærke der hedder Shark. Jeg
kender ikke lige kvaliteten men det finder jeg tidsnok ud af.

Skal jeg ud at købe en ny diamantskive har jeg fået bl.a. AEG anbefalet.
Jeg kender ikke kvaliteten af Harals Nyborgs Mitsumo-skiver men det kan
da være at jeg skal prøve en hvis det bliver nødvendigt.

/Lars