Kompostkværn, hvad bruges den til?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-04-09 08:49

Jeg overvejer at købe en kompostkværn, men er kommet til at spekulere på
hvad gavn man egentlig har af den. Den kan typisk snitte grene op til 4
centimeter og det er jo fint nok; det kan man jo bruge som afdækning, men
går jo ikke i kompostbunken.

Kartoffeltoppe og andre bløddyr kan/skal jo ikke snittes, så hvad er
egentlig formålet med den? Den hedder "kompost"-kværn, men bortset fra
hækafklip og andet, hvad kan man så findele og putte i komposten?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-09 11:07

Kurt Hansen wrote:
> Jeg overvejer at købe en kompostkværn, men er kommet til at spekulere
> på hvad gavn man egentlig har af den.

En findeling af grenafklip fra f.eks. frugttræer fremmer kompostering. Uden
findelingen kan det tage op til ti år. Alternativet er at brænde grenaffald
eller køre det væk.

> Den kan typisk snitte grene op
> til 4 centimeter og det er jo fint nok; det kan man jo bruge som
> afdækning, men går jo ikke i kompostbunken.

Hvorfor ikke? Når jeg kværner grene, ryger de i komposten efterfølgende og i
løbet af et par år er de omsat. Det skal måske lige tilføjes, at min kompost
har tre adskilte bokse på hver en kubikmeter og jeg holder afklip i den ene
boks, hvor de får den nødvendige tid.

Lad mig slutte af med et råd ud fra egen erfaring: Køb en kværn, der arbjder
med to valser. Min har en roterende kniv og det er noget møg - der er hele
tiden noget, der kiler sig fast, så jeg må slukke og skille den ad.

Erik Ginnerskov

Fra : KS

Dato : 25-04-09 11:26

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> egentlig formålet med den? Den hedder "kompost"-kværn, men bortset fra
> hækafklip og andet, hvad kan man så findele og putte i komposten?
Kurt - du er måske ved at forstå meningen med alle disse vidundere, som
byggemarkederne har til os ... der er ikke nødvendigvis os, som har gavn
af dem - men derimod et middel for byggemarkedet til at skabe omsætning.

.... men der er nu fint nok OGSÅ med 2-3cm store grenstumper i komposten,
de forsvinder også med tiden. Jeg har gennem mange år haft en Bosch, som
kan tage grene op til 35-40mm tykke og der er altså gået fint i kompost
også.

Mvh KS

Fra : Tomas Jensen

Dato : 25-04-09 16:21

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> egentlig formålet med den? Den hedder "kompost"-kværn, men bortset fra
> hækafklip og andet, hvad kan man så findele og putte i komposten?

Personligt bruger jeg udelukkende min kompostkværn til at kværne æbler
med før de presses i most.... det er den faktisk rigtig god til.

Tomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-09 20:33

Køb en god grensaks, hvis du ikke har en i forvejen. Det er nok at dele
grene så tilpas at de kan ligge fladt på jorden. Jeg kommer af med mit
grenaffald ved at lægge det mellem bærbuskene, det har jeg gjort en del år,
uden at laget vokser, og det kan hele tiden holde området ukrudtsfrit.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-09 18:28

> [...]
> egentlig formålet med den? Den hedder "kompost"-kværn, men bortset fra
> hækafklip og andet, hvad kan man så findele og putte i komposten?

Vi kommer primært pil i den. Ca 150 kvm, som deles i pæne bidder, og lægges
som jorddække på roser, buske osv, så man slipper for at luge. Hyggeligt
vinterarbejde til når vejret er godt.

Ellers ryger smågrene fra alt klipning i den. Roser, æbler, pærer,
plantebælte mv. Det ryger så i kompostbeholderen og er væk på et år eller
to, hurtigst hvis der er blade på.

Mvh Maria