Tomatplanter
Fra : MaG

Dato : 24-04-09 19:21

Uha jeg er sent ude i år, plejer at dyrke mine egne tomat planter, men har
simpelthen ikke nået det (endnu) i år.

Mit spørgsmål er så om jeg kan nå det endnu eller det ved at være for sent
hvis jeg skal nå at få et godt udbytte af planterne?

Hilsen
Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-09 21:10

On Fri, 24 Apr 2009 20:21:04 +0200, "MaG" <maria@fredslund.biz> wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål er så om jeg kan nå det endnu eller det ved at være for sent
>hvis jeg skal nå at få et godt udbytte af planterne?

Det er nok for sent hvis du vil have "tidlige" tomater.
Jeg vil umiddelbart skyde på, at hvis jeg såede nu, så ville jeg kunne
høste på ca. samme tid som jeg normalt høster de første tomater. Men nu
hører mine første tomater absolut ikke til de tidligste
Sidste år var det vist henne omkring starten af juli før jeg fik de
første tomater.

Du kan nå det, hvis du kan klare at de første tomater ikke bliver høstet
før relativt sent
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : tobi

Dato : 25-04-09 06:14

> Sidste år var det vist henne omkring starten af juli før jeg fik de
> første tomater.

Kan det være før i koldhus?

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-04-09 06:47

On Sat, 25 Apr 2009 07:13:59 +0200, "tobi" <ingen@jmail.dk> wrote:

>Kan det være før i koldhus?

Jeg dyrker mine i koldhus .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : tobi

Dato : 25-04-09 17:58

> Jeg dyrker mine i koldhus .....

Ja, men kan du have dem før juli i koldhus, hvis du starter før?
Jeg ville da meget gerne have dem før, men det har jeg ikke haft succes
med - har du et trick der?

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-04-09 21:41

On Sat, 25 Apr 2009 18:58:07 +0200, "tobi" <ingen@jmail.dk> wrote:

>Ja, men kan du have dem før juli i koldhus, hvis du starter før?
>Jeg ville da meget gerne have dem før, men det har jeg ikke haft succes
>med - har du et trick der?

Hvilken tomatsort der vælges har lidt at sige. Cherrytomaterne er lidt
tidligere modne end alm. tomater som f.eks elin.

Men ellers har jeg ingen tricks - er ikke så god til at komme i gang med
tomaterne i ordentlig tid...
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 25-04-09 10:57

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så om jeg kan nå det endnu eller det ved at være for sent
> hvis jeg skal nå at få et godt udbytte af planterne?

I Norge plantet jeg mine tomater direkte i bakken i mai og høstet dem i
august til september. Da tok jeg de siste inn og lot dem ligge i vinduet til
de ble røde. Så du skulle helt sikkert få tomater om du planter nu. Her er
jo en meget lengere vekstsesong.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : MaG

Dato : 25-04-09 15:56

Lyder godt, der er i dag kommet frø i potter,så glæder mig til hjemmedyrket
tomatplanter c",)

Tak for svarene!

/Maria