Snedker til slibning af rundstok (Kbh)
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-04-09 19:58

Hej,

Vi har noget gelænder af ca. 50 mm rundstok på vores altaner. Det ser
efterhånden ikke så godt ud, så vi vil gerne have det slebet ned, så det
kan få en gang olie eller lak.

Orker ikke selv at gå i gang med det, der må findes en maskine der kan
klarer det.

Er der nogen der har en ide til et snedkerværksted i Kbh (eller op mod
Helsingør) der kan klare det til en rimelig pris ?

Mvh
Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-04-09 20:05

"Thomas Jensen" <tkjnews@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har en ide til et snedkerværksted i Kbh (eller op mod
> Helsingør) der kan klare det til en rimelig pris ?

Er det ubehandlet? Så kan du give det en gang trærens, og så olie.

Er det malet, kan det afsyres.

- Martin

Fra : John V.

Dato : 23-04-09 05:25

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jensen" <tkjnews@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det ubehandlet? Så kan du give det en gang trærens, og så olie.
>
> Er det malet, kan det afsyres.
>
> - Martin

For det første er det ikke nogen god idé at "afsyre" det, da der meget nemt
kommer til at være rester tilbage af den lud/caustik soda man bruger til
det, man skal jo neutralisere bagefter f.eks. med saltsyre og det foregår
mest effektivt i et kar.
Trærens tager ikke eventuelle "grå" steder.
Metoden med afslibning er selvfølgelig den rigtige. At sende det på et
snedkerværksted for at få arbejdet udført er nok at skyde lidt over målet,
det burde da sagtens kunne laves på stedet, med mindre det er meget svært at
komme til. Maskine er enten en excentersliber, rystepudser, boremaskine med
en slibesål (svært at styre) eller simpelthen det billigste nogle stykker
sandpapir og knofedt. Derefter 5-6 gange lak eller olie, afhængig af
træsorten.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-04-09 09:41

John V. skrev:
> [...]
> en slibesål (svært at styre) eller simpelthen det billigste nogle stykker
> sandpapir og knofedt. Derefter 5-6 gange lak eller olie, afhængig af

Hej,

Tak for input. Jeg kan låne alle de maskiner på jobbet, er bare bange
for det bliver lidt kantet/ujævnt. Havde de været firkanet havde det jo
ikke taget mere end en halv time med en båndpudser.

Der er 12-13 meter der er helt gråt og trist, så der skal slibes en del,
hvorfor det kunne være fint at skrue dem alle sammen af og lige køre det
hele gennem en maskine.

Mvh
Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-09 02:34

"Thomas Jensen" <tkjnews@gmail.com> skrev
> Tak for input. Jeg kan låne alle de maskiner på jobbet, er bare bange for
> det bliver lidt kantet/ujævnt.

Du kender åbenbart ikke tricket med smergelstrimmel en gang rundt og trukket
forskudt med hænderne, så det ikke 'æder sig selv'?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen