Mamutblad
Fra : @ndersen

Dato : 22-04-09 11:38

Hej i gruppen

Kan man dele en mamutblad, altså hakke den midt over og flytte den ene
halvdel?

Mvh
@ndersen

Fra : Heidi

Dato : 22-04-09 18:37

@ndersen wrote:
> Hej i gruppen
>
> Kan man dele en mamutblad, altså hakke den midt over og flytte den ene
> halvdel?

Uden at være 100% sikker - så vil jeg mene ja. Er næsten overbevist om
at det var en mamutblad vores nabo hakkede et stykke af og gav til en
anden nabo - og den der blev stående lever da i hvert fald endnu.

--
Heidi

Fra : Armand

Dato : 22-04-09 19:48

Heidi skrev:

> Uden at være 100% sikker - så vil jeg mene ja. Er næsten overbevist om
> at det var en mamutblad vores nabo hakkede et stykke af og gav til en
> anden nabo - og den der blev stående lever da i hvert fald endnu.

Hvis man retteligt kan sammenligne den med rabarber(?):
Det tog mig indtil flere forsøg førend at jeg havde gravet så dybt at
hele rabarber-roden kom op og ikke spirede igen næste forår

Af erfaringen har jeg en ide om at man ligefrem burde kunne formere
rabarber ved at skiveskære dens rod

Men det behøver jo ikke være en selvfølge blot fordi der er et par
fælles træk mellem planterne :-/

Men på den anden side: Hvor svært kan det være!
Mit 3. hit på Google, de to sidste á "Gunnera manicata" som jeg fandt på
det første, kom jeg til:
<http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/88a5308937140a40c12569170055801f%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem("Haven"%2C
"ID0")%3Btop.setbanner("/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENRYGES_HJOERNEUD_I_HAVENPRYDHAVEN%26Region%3D")%3B
Gunnera manicata>
Det korte af det lange: Ja! Men gør det i foråret i vækstperioden, hvor
roden bedst/hurtigst får "lukket" såret!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-09 21:06

On Wed, 22 Apr 2009 20:48:29 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Af erfaringen har jeg en ide om at man ligefrem burde kunne formere
>rabarber ved at skiveskære dens rod

Det er mere eller mindre sådan det foregår med rabarber ude i
planteskolerne

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-09 20:03

"@ndersen" <poul@andersen-guitarer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>
> Kan man dele en mamutblad, altså hakke den midt over og flytte den ene
> halvdel?

Det kan man afgjort, men det er ikke sikkert den overlever Især ikke
hvis du deler den lodret.....

Spøg til side, jeg laver stuntet og planter min ned, den er blevet for lang.
Så ser vi. Ellers står der en aflægger klar i reserve. Mammutblad danner
iøvrigt rigeligt med aflæggere til at dele ud af.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : @ndersen